Suuren sisustusarkkitehtitoimiston pomo Vertti Kivi: ”Asiakkaan luokse on siistiä mennä prätkällä”

Yleiset

Vertti Kivi on tuunannut Airbus-lentokoneita ja puolen miljardin laivoja. Millaisen moottoripyörän tämä estetiikan erityisosaaja halusi, ja miksi?

Kivi on Dsign-sisustusarkkitehtitoimiston pääomistaja ja toimitusjohtaja. Toimisto on alan suurimpia Suomessa, eikä kyse ole mistään pipertämisestä.  Kivi on suunnitellut sisustuksia muun muassa lentokentälle, suuriin risteilyaluksiin, Hilton-hotelliin, ostoskeskuksiin ja Airbus-lentokoneisiin.

Kun tällainen mies sai moottoripyöräkuumeen, niin millaisen pyörän hän halusi?
”BMW R 1200 C:n”, Kivi vastaa.
”Kaverillani oli sellainen. Se oli makea yksilö.”

BMW R 1200 C tunnetaan Bond-pyöränä. Pierce Brosnanin näyttelemä James Bond suoritti kyseisellä Bemarilla tapahtumarikkaan kaupunkikierroksen Saigonin kaduilla ja katoilla elokuvassa Huominen ei koskaan kuole (Tomorrow never dies) vuonna 1997.
Takaa-ajon kuvauksissa käytettiin kaikkiaan 15:tä BMW R 1200 C –moottoripyörää, joista 12 tuhoutui.

”Se oli kunnon show”, Kivi muistelee agentti 007:n ja tämän kiinalaisen naiskollegan kaksi päällä -leffakruisailua, joka päättyi helikopterin räjähdykseen.

20172410162719.jpg?itok=m6bRkE0A

Kivi tahtoi samanlaisen Bond-pyörän ja lähti metsästämään sellaista.
”Oli todella tarkkaa, millaisen pyörän halusin tai en halunnut. Kaikki moottoripyörät eivät suinkaan sytyttäneet. Joskus haaveenani oli ostaa Moto Guzzi, ja seurasin niitä sillä silmällä, mutta BMW R 1200 C:hen verrattuna Moto Guzzit tuntuivat jotenkin vanhanaikaisilta.”

Hän kuuli eräästä helsinkiläisestä BMW R 1200 C:n omistajasta, joka ei kuitenkaan ollut aktiivisesti myymässä.
”Soitin hänelle silti, ja kävi ilmi, että omistaja oli muuttamassa pysyvästi Lontooseen. Hän oli jo miettinyt, miten pääsee Bemarista eroon.”
Kivi riensi apuun. Hän ajoi Vespallaan Helsingin Vuosaareen.

Myyjän autotallissa Kiveä odotti keltainen BMW R 1200 C, vuoden 2003 malli. Kivi ihastui ensisilmäyksellä ja rakastui koeajolla.
”Teimme kaupat nopeasti. Ajoin Vespalla kotiin. Ison Bemarin jälkeen Vespa tuntui vessanpöntöltä”, Kivi kertoo.
 
Vielä muutama vuosikymmen sitten johtavassa asemassa työskennelleet joutuivat piilottamaan moottoripyöräharrastuksensa. Moottoripyöräily oli johtajille ja esimiehille sopimaton tapa liikkua. Asetelma on totisesti muuttunut. Ainakin Vertti Kivi karauttaa ylpeästi Bemarillaan asiakastapaamisiin.
”Asiakkaan luokse on siistiä mennä prätkällä. Se kertoo asenteesta, sillä meidän duunissamme pitää olla rohkea ja suunnannäyttäjä. Moottoripyörä sopii siihen imagoon oikein hyvin. Se on osa tekemistä, ettei vain mennä asiakaspalaveriin puku päällä, vaan sinne voidaan mennä monella eri tavalla ja tyylillä”, Kivi kertoo.

Lue juttu kokonaisuudessaan Biken numerosta yhdeksän. Lehti löytyy kaupoista tai digitaalisesti TÄÄLTÄ
 

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi

Ilmainen uutiskirje!

Tilaa uutiskirjeemme ja pysyt kartalla siitä, mitä moottoripyöräilyn saralla tapahtuu.

Voit lopettaa uutiskirjeen tilaamisen koska tahansa. Emme luovuta osoitettasi muille tahoille.

Sulje Tilaa uutiskirje: