Bild
Seuraava artikkeli

Raportti motocross-junnujen joukkue-MM-kisoista

Yleiset
Motocrossin junioreiden joukkue-MM-kisat ajettiin 4.-5.10.2014 Belgiassa. Team Finland 85cc:n kokoonpanossa olivat Joonas Näppi, Aleksi Kurvinen, Peetu Aalto ja joukkueenjohtajana Jussi-Pekka Vehviläinen.
Kuvassa vasemmalta Aleksi Kurvinen, Joonas Näppi, Peetu Aalto
Pojat tuntevat toisensa todella hyvin, koska ovat jo muutamia vuosia kilpailleet samoissa sarjoissa mm. MX-liigassa ja tänä vuonna Suomen CUP:ssa. Myös yhteisiä leirejä ja treenireissuja löytyy lukuisia. Tämä on hyvä asia, koska suunnitelmissa oli mennä Belgiaan samalla autolla ja olla yhteisessä majoituksessa kilpailupaikalla. Pojilla on hyvä yhteishenki ja tavoitteet korkealla.

Aikataulu tiedettiin jo tiukaksi siis jo lähtömetreillä. Kilpailumatkaan pitää hoitaa muun muassa lautta, auto, johon kaikki henkilöt, pyörät, varusteet ja varaosat mahtuvat. Tietoja hankittiin moottoriliitosta, isompien joukkueen jäseniltä ja monilta muilta, jotka ovat vastaavanlaisia matkoja jo tehneet ja näiden tietojen ja selvittelyjen jälkeen tehtiin ratkaisut joilla tämä matka suoritettaisiin. Ihan kaikkia asioita ei ehditty selvittää perin pohjin ja sekä tästä ja kommelluksista matkan varrella johtuen, saapuminen kilpailupaikalle meni aivan viime hetkelle perjantai-iltaan. Yön pimeinä tunteina ja poikien nukkuesssa kasasimme leirin valmiiksi kisakoitoksia varten ja tietenkin ilman sitä valoa joka jäi kotiin. Tästäkin pikku probleemasta selvittiin huumorilla.

Lauantain harjoitukset käynnistyivät auringon porottaessa pilvettömältä taivaalta ja lämmin ilma oli siis tulossa (+25c). Kavereiden nestetankkaus pitää olla kunnossa ja juomapullot varikolla mukana. Ensimmäinen harjoitus meni rataan tutustuessa ja jännityksen purkamiseen radalle. Peetulla oli aamusta jarrujen kanssa ongelmia. Ensin etujarru ei toiminut ja muutamaan kertaan takajarru lakkasi toimimasta juuri harjoituksissa, tämä varmasti vaikutti Peetun keskittymiseen. Peetu ajoi sijoituksen 27. Aleksi 23. Joonas 17. Toinen vapaa harjoitus meni jo paljon paremmin , paitsi Peetulla oli takajarrun kanssa ongelmia. Kuitenkin poikien sijoitukset paranivat Peetu 25. Aleksi 17. Joonas 16. Tämän jälkeen seurasi aika-ajot, joissa huomioidaan kahden nopeimman aika yhteenlaskettuna ja sillä jaetaan puomille menojärjestys.  Aika-ajoissa Joonas Näppi oli 17. ja Peetu Aalto 23. Heidän yhteenlasketulla ajalla irtosi puomipaikka nro 8. Aleksi Kurvinen ajoi toisella nopealla kierroksella aitaan ja etujarrulevy vääntyi sillä seurauksella, että hyvää aikaa ei tullut. Pyörää yritettiin korjata, mutta korjaamiseen varikolla ei ollut tarpeeksi aikaa ja sijoitus oli 25.


Lauantai -iltapäivä jatkui pyörien huoltamisella ja Kurvisen pyörän korjaamisella. Korjaustoiminnoissa oli nähtävillä myös huoltojoukkojen hyvä yhteishenki, koska kaikki pyörät laitettiin ”kimpassa” kuntoon ja jokaiselle jäsenelle oli koko ajan jotakin tehtävää.

Sunnuntaiaamu valkeni harmaana ja öisen kaatosateen jäljiltä rata oli haastavassa kunnossa ja erittäin liukas. Joonas sai haastavasta radasta niskalenkin ja ajoikin vapaassa harjoituksessa sijalle 3. Aleksi ei saanut harjoituksessa yhtään hyvää kierrosta ja harjoitusten jälkeen yhdessä pohdittiin eturengasvalintaa ja todettiin, että se vaihdetaan kilpaeriin. Peetu paransi hyvin ajoaan ja oli 17. Liukas keli teki tepposia myös muiden maiden kuljettajille ja kilpailueristä oli tulossa aika mielenkiintoisia.

Vapaan harjoituksen jälkeen järjestäjät esittelivät kuuluttamalla kaikki kuljettajat nimeltä. Paraatissa marssien kuskit kiersivät yleisön edessä ja saivat aplodeja ja kannatusta. Suomen toiseen joukkueeseen kuuluivat Miro Sihvonen, Valtteri Malin ja Aki Manninen. Isompien joukkue sijoittui kilpailussa hopealle tasa pistein kultajoukkueen kanssa. Toinen sija tuli siis Sveitsille paremmalla parhaalla eräsijoituksella. Tämä oli upea suoritus joukkueelta.

Ensimmäinen kilpailuerä käynnistettiin siten, että Joonas meni puomille 8 Aleksi 18 ja Peetu 28. Pientä jännitystä oli havaittavissa ekassa kurvissa ja pojat olivat kaikki siinä viidentoista-parinkymmenen sjioituksen nurkilla. Erän edetessä Joonas ja Aleksi ajoivat peräkanaa napsien kanssakilpailijoilta sijoituksia ja Peetu jäi hieman aluksi , mutta ajo parani erän loppua kohti mentäessä. Lopputulos oli hyvä kuskien kohtalaisesta startista ja tiukoista eräsijoituskamppailuista huolimatta. Joonas 9. Aleksi 11. Peetu 17.

Toinen kilpailuerä alkoi niin, että kaikki kolme saivat huonon startin ja olivat aivan viimeisten joukossa ensimmäisten mutkien jälkeen. Pojat nousivat kuitenkin jo hieman kuivuneella radalla hyvin ja heidän nopeimmat omat kierroksetkin tulivat noin 9. 6. ja 7. kierroksilla. Tästä voi havaita, että hitaampien kuskien ohittaminenkaan ei aina ole helppoa. Sijoitukset olivat Joonas 12. Aleksi 15. Peetu 19.

Kolmas erä alkoi niin, että toisen erän kaatumisesta sisuuntuneena Aleksi Kurvinen laittoi kaiken peliin ja otti hyvän startin ollen noin kymmenes. Kurvinen aloitti sitten räväkän nousun ja ohitti kanssakilpailijoita ekalla kierroksella runsaasti ja nousi jo sijalle 6. Tämän jälkeen sitten sattui käymään niin, että yksi hyppyri tuli hypättyä liian pitkäksi ja ranne murtui. Murtuma tuli huonoon aikaan juuri tässä joukkuekisassa. Kurvinen yritti vielä kuitenkin ajaa maaliin, mutta valmentaja ohjasi kuljettajan pois radalta ja sijoitukseksi tuli keskeytys.

Peetu ajoi erässä hyvin, startti oli ok ja ajokin vain parani paranemistaan. Peetu nosti sijoitustaan nopeasti alkukierroksilla. Erän keskivaiheilla Peetulla oli tiukkaa kisaa kanssakilpailijan numero 38 Ozolins kanssa latviasta, mutta kuitenkin joutui taipumaan hänelle taistelun 15. sijasta erän lopussa ja lopulta hänen sijoituksensa oli 16.

Joonas ennakoi startissa ja ajautui päin puomia ja pääsi näin ollen lähtemään aivan viimeisenä matkaan. Hyvän ajon ansiosta erän aikana Joonaksen onnistui nousta jo sijalle 10. kunnes hän epäonnisesti osui kanssakilpailijaan ja lensi ilmassa radalta ulos rauta-aidan ylitse pyörineen päivineen loukaten kättään. Ensiapuhenkilökunnan estelyistä huolimatta Joonas lähti kuitenkin ajamaan, mutta aikaa oli kulunut jo niin paljon, että hän oli taas viimeisenä. Hän ajoi kuitenkin maaliin saakka ollen sijalla 18. 

Joukkue sijoittui lopputuloksissa sijalle 5. Tämä on hyvä saavutus ja tästä on hyvä jatkaa.
 
Kuljettajien omia mietteitä kisamatkasta:
Aleksi Kurvinen: "Sain tietää millainen taso Euroopassa on ensikautta ja mahdollisia EM-kisoja ajatellen. Sain tietää mitä pitää treenata enemmän jotta pärjään paremmin. Käden murtuminen harmittaa valtavasti, koska joukkuekisan sijoitus olisi voinut olla parempi. Oltaisi voitu voittaa Ruotsi!"
Peetu Aalto: ”Matka oli tosi hyvä kokemus, mutta vähän jäi harmittamaan sijoitukset, koska ne olisivat voineet olla vähän parempia. Meillä oli hyvä joukkuehenki ja reissu oli hyvä. Tasosta oletin, että muut olisivat voineet mennä vielä kovempaa.”
Joonas Näppi: ”Koko matka oli tosi kiva ja rata oli hyvä, mutta kaatuminen jäi harmittamaan vähäsen, koska sijoitus olisi voinut olla parempi. Kovia jätkiä oli ajamassa, joten ihan hyvin ajettiin siihen nähden.”

KIITOKSET KAIKILLE JOUKKUEEN TUKIJOILLE:
Suomen Moottoriliitto, KTM, Husqvarna, Racepros, Racingbike, Motopalvelu, Örthen, Shoei Allright, Yoko, Crossiblogi ja Tero Mäkelä.

Teksti: Janne Kurvinen

Hei!

Ymmärrämme, että käytät adblockeria, mutta toivottavasti voit sulkea sen sivustomme osalta. Mainokset ovat perusedellytyksenä sille, että voimme ylläpitää sivustoa.