Bild
Seuraava artikkeli

Harley-Davidsonin uudet Sportsterit Forty-Eight Special ja Iron 1200 yhdistävät nostalgisen ilmeen ja modernin suorituskyvyn

Yleiset

Harley-Davidson jatkaa perinteikästä Sportster-moottoripyörien linjastoaan esittelemällä uudet Iron 1200 and Forty-Eight Special -mallit. Nämä ovat viimeisimmät sadasta moottoripyörämallista, jotka yhtiö aikoo lanseerata vuoteen 2027 mennessä.

 Nämä korkealla ohjaustangolla varustetut uutuudet yhdistävät kustomointipiireistä tutun nostalgisen tyylin Sportster-perheen vankkaan perinteeseen ja Evolution 1200 V-Twin -moottorin räväkkään suorituskykyyn. Nämä ovat viimeisimmät sadasta moottoripyörämallista, jotka yhtiö aikoo lanseerata vuoteen 2027 mennessä.

Vuoden 1957 ensiesiintymisestään lähtien Sportster-moottoripyöriä on jatkuvasti muokattu, sekä itse yrityksen että pyöränomistajien toimesta. Sportster on taipunut bobberiksi, chopperiksi, scrambleriksi ja café raceriksi; maaratojen ja kiihdytysajojen sankariksi; sekä aloittelevien kuljettajien helposti lähestyttäväksi ensipyöräksi ja yksilölliseksi cruiseriksi.

“Käyttöönotostaan asti Sportster on tarjonnut täydellisen yhdistelmän kokoa, tehoa ja luonnetta, mikä tekee siitä niin suositun keskenään erilaistenkin kuljettajien keskuudessa”, sanoo Brad Richards, Harley-Davidsonin tyyli- ja suunnitteluosaston varajohtaja.

“Sportster-pyörä on verrattain helppo riisua ja rakentaa uudelleen. Teimme uusille Iron 1200:lle ja Forty-Eight Specialille saman kuin mitä Sportsterien omistajat ovat tehneet omille pyörilleen sukupolvien ajan.”

Bensatankin uusi grafiikka erottaa sekä Iron 1200:n että Forty-Eight Specialin muista. Se yhdistelee vahvoja väriraitoja viralliseen kirjasintyyppiin sekä jo 1970-luvulla suosiossa olleisiin sävyihin ja graafisiin elementteihin.

“Bensatankkien ilme tuo takaisin 70-luvun aikalaistrendit, joita näkee taas yleisesti sekä custom-pyörissä että suunnittelussa. Se on askel kohti yksinkertaista ja puhdasta ilmettä,” Richards sanoo. “On myös tärkeää huomata, että kummassakin tapauksessa grafiikka kunnioittaa bensatankin muotoa, joka Sportsterin tapauksessa on klassinen design-elementti jo itsessään.”


 20182202101400.jpg?itok=doqKGacI

Iron 1200™  

Iron 1200:n resepti pohjautuu tehoon. 1202cc Evolution® 1200 V-Twin -moottori tuottaa 36 prosenttia enemmän vääntömomenttia (99 Nm vs. 73 Nm) kuin 883 Evolution -moottori, joka liikuttaa Iron 883:a, eli Sportster-perheen alkuperäistä kaupunkirähisijää. Iron 1200 tuo lisää ytyä kaduille – lisää tehoa vihreistä valoista kaasuttamiseen ja lisää muskelia liikenteessä luovimiseen. Lisäteho tarkoittaa lisää hauskanpitoa.

Satiininmusta Mini Ape -ohjaustanko on keskeinen osa pyörän tallihenkistä chopper-ilmettä, joka viestii kuljettajansa asenteesta. Tuuman paksuinen ohjaustanko tarjoaa 8,75 tuuman korotuksen, 32 tuuman kokonaisleveyden ja 6,5 tuuman pullbackin, mikä avaa ajoasennon mukavaksi ja sallii nyrkit tuulta halkovan ryhdin. Kiiltävän musta, ajovaloa kehystävä West Coast -tyylinen tuuliohjain korostaa korkean tangon asennetta ja ohjaa tuulta poispäin kuljettajasta kovissa vauhdeissa. Samalla se tarjoaa oivan mahdollisuuden personoida pyörästä juuri omanlaisensa. Fastback-muotoinen Café Solo -istuin ulottuu takalokasuojaan asti ja on muotoiltu siten, että kuljettaja pysyy ajoasennossaan, kun Evolution 1200:n vääntömomentti pääsee valloilleen.

Klassisessa 12,5-litraisessa Sportster-bensatankissa on värikäs, raidallinen ja tankin ympäri ulottuva maalausgrafiikka, johon moottorin tummuus ohjaa katseet. Bensatankin värivaihtoehdot ovat Vivid Black, Twisted Cherry ja Billiard White, joka luo silmiinpistävän kontrastin Vivid Black -väriseen tuuliohjaimeen.

Koko voimanpesä on tyylitelty takuuvarmalla värivalinnalla: venttiilikopat ovat mustat, pakoputken ja vaimentimen lämpösuojat ovat mustat, kuten myös timer cover, ensiövetokotelon suoja ja derby cover. Kromiset pushrod-putket ja venttiilinnostimen suojat ovat pyörän ainoat säihkyvät osat ja korostavat V-Twin -moottorin muotoa. Iron 1200:n viimeistelevät täysin mustat 9-puolaiset vanteet (19 tuuman halkaisija edessä ja 16 tuuman takana) sekä pikimusta hihnasuojus ja takaratas.

Harley-Davidsonin Smart Security System -turvajärjestelmä ja lukkiutumattomat ABS-jarrut ovat tehdasasenteisia vaihtoehtoja Iron 1200 -malliin.

 20182202101422.jpg?itok=RhDFhVRT

Forty-Eight® Special                        

Forty-Eight Specialin roteva rinta – 130 mm etupyörä, jota kehystää alumiinisilla t-kappaleilla varmistettu 49 mm:n haarukka – näyttää erityisen uhkaavalta, kun se viimeistellään kimaltelevan mustalla ja korkealla, 7,25-tuumaisella Tallboy-ohjaustangolla.

“Valitsimme Tallboy-tangon juuri sen muodon takia,” Richards sanoo. “Sen pullback on maltillisempi kuin Mini-Apessa, ja sen ilme sopii mahtavasti yhteen Forty-Eight Special -mallin höyryjyrämäisen keulan ja pienemmän bensatankin kanssa.”

Sportsterin 8,3-litraisessa peanut-bensatankissa on vahvoja vaakaraitoja, jotka kehystävät Harley-Davidsonin tekstilogoa. Tankki on saatavilla kolmella värivaihtoehdolla: Vivid Black, Wicked Red ja Billiard White.

Evolution 1200 -moottori on päältä musta ja alapuolelta laajalti säihkyvän krominen. Kromisia ovat muun muassa ensiövetokotelon suoja, derby cover sekä pakoputken ja vaimentimen lämpösuojat. Kromiset venttiilikopat, pushrod-putket ja venttiilinnostimen suojat luovat selvän kontrastin mustiin sylintereihin ja korostavat V-Twin -moottorin muotoa. Vaativissakin olosuhteissa pärjäävät Michelin Scorcher 31 -renkaat asennetaan sekä edessä että takana mustiin 9-puolaisiin split-alumiinivanteisiin (16-tuumaiset sekä edessä että takana).

Harley-Davidsonin Smart Security System -turvajärjestelmä ja lukkiutumattomat ABS-jarrut ovat tehdasasenteisia vaihtoehtoja Forty-Eight Special -malliin.

Lue lisää aiheesta: Harley-Davidson

Hei!

Ymmärrämme, että käytät adblockeria, mutta toivottavasti voit sulkea sen sivustomme osalta. Mainokset ovat perusedellytyksenä sille, että voimme ylläpitää sivustoa.