Bild
Seuraava artikkeli

Africa Twin jääradalla

Video

Hondan maahantuoja Brandt järjesti vähintäänkin erikoisen koeajotilaisuuden esitelläkseen Honda CRF 1000 L Africa Twiniä. Pyöriin oli asennettu nastarenkaat ja ajo tapahtui järven jäälle auratulla radalla. Tsekkaa videolta, kuinka homma sujui!

Biken numerossa 2.2016 Christer Miinin totesi Honda CRF1000L Africa Twinin koeajon yhteydessä, että pyörä suoriutuu tilanteesta kuin tilanteesta. Tuo koeajo kuitenkin suoritettiin Etelä-Afrikassa, josta puuttuu lumi, jää ja pakkanen. 

Epävarmuustekijän poistamiseksi Hondan maahantuoja Oy Brandt Ab järjesti helmikuun lopulla poikkeuksellisen koeajotilaisuuden, jossa Africa Twinien renkaat oli varustettu rallinastoin ja koeajoareena oli aurattu järven jäälle. 

Tämä tilaisuus oli ensimmäinen kosketukseni jäärata-ajoon moottoripyörällä ja 232-kiloinen Africa Twin lisäsi jännitystä entisestään. Ennen lähtöä meitä kehotettiin vielä poistamaan luistonesto ja takarenkaan ABS-jarrut käytöstä. 

Pian kuitenkin osoittautui, että huoleen ei ollut syytä. Africa Twinin painon keskittämisessä on onnistuttu erinomaisesti. Pyörä tuntuu reilusti vaa’an lukemaa kevyemmältä eikä käsittelyssä valkealla pinnalla ole mitään ongelmaa. Erittäin tasapainoisen pyörän liikkeet ovat pääsääntöisesti rauhallisia ja helposti ennakoitavia. Toisaalta suunnanmuutokset tapahtuvat niin toivottaessa todella vikkelästi. 

Reippaasti reagoivan moottorin tehontuotto on tasaista, mikä helpottaa ajamista ennestään. Laaja tehoalue vähentää tarvetta vaihteiden vaihtamiseen – ei sillä, että vaihteiden vaihtamisessa olisi jotain ongelmaa. Kytkin on kevyt ja vaihteet vaihtuvat ilman välivapaita kytkimellä ja ilman niin ylös kuin alas. DCT-vaihteisto tekee ajamisesta vielä helpompaa. Huolimatta kehotuksesta pitäytyä manuaalimoodissa ajan jonkin aikaa myös automaatilla, eikä sekään tee kevyestä provosoinnista huolimatta mitään outoa.  


Takarenkaalta poiskytkettävä ABS antaa mahdollisuuden ohjailla pyörää jarrun kanssa. Vaikka etujarrulta ABS-järjestelmää ei pois saakaan kytkettyä, ei asia juuri haittaa, sillä tuntuma vaikuttaa varsin hyvältä, eikä ABS reagoi liian herkästi. 

Lopputulemana voi sanoa Christerin lehdessä esittämän toteaman pitävän paikkansa. Jos jääratanoviisi selviää päivästä isolla adventure-pyörällä hymyissä suin ja miettii lähinnä, että olipa hauskaa, milloinkohan pääsisi seuraavan kerran ajamaan, ei vikaa ole ollut ainakaan kalustossa!  
Honda Africa Twin

Hinta 19.995 €/20.990 € (DCT)
Maahantuoja Oy Brandt Ab
Takuu 4 vuotta
Huoltoväli 12.000 km
Värit Punainen, musta, hopea, tricolor
Moottori Rivi-2, 4-tahtinen, nestejäähdytteinen
Venttiilit 4/sylinteri
Iskutilavuus 998 cm3
Poraus/isku 92,0/75,1 mm
Puristus 10,0:1
Teho 95 hv / 7.500 rpm
Vääntö 98 Nm / 6.000 rpm
Kytkin Märkä, monilevyinen / DCT
Vaihteet 6
Toisioveto Ketju
Runko Teräsputki
Akseliväli 1.575 mm
Ohjauskulma 27,5°
Etujättö 113 mm
Etujousitus USD 45 mm, säädettävä, joustomatka 230mm
Takajousitus Monovaimennin, säädettävä, joustomatka 220 mm
Istuinkorkeus 870/850 mm
Etujarru 2 x 310 mm, 4-mäntäiset satulat
Takajarru 256 mm, 1-mäntäinen satula
Eturengas 90/90-21
Takarengas 150/70-18
Paino 232 / 242 (DCT) kg
Tankki 18,8 litraa

Hei!

Ymmärrämme, että käytät adblockeria, mutta toivottavasti voit sulkea sen sivustomme osalta. Mainokset ovat perusedellytyksenä sille, että voimme ylläpitää sivustoa.