Speed Triple uudistuu

Nykymuodossaan jo melko kypsään ikään ehtinyt Triumph Speed Triple on saanut kattavasti päivityksiä. Uudet Speed Triple S ja R esitellään Milanon Eicma-messuilla. 

Keskiössä on kattavasti uudistettu 1050-kuutioinen moottori, johon on Triumphin mukaan tehty 104 uudistusta. Moottorin kerrotaan tuottavan enemmän tehoa ja vääntöä, mutta olevan silti aiempaa polttoainetaloudellisempi. Tämä on saatu aikaan uudella muun muassa sylinterinkannella, uudistetulla palotilan muodossa, uusilla männillä, ride-by-wire kaasulla ja valmistajan mukaan jopa 70 % paremmin virtaavalla pakoputkistolla. 

Ride-by-wire mahdollistaa muutettavat ajoasetukset, ja niitä onkin uudessa Speed Triplessä viisi, joista yksi on omistajan itse muokattavissa. Ajoasetukset säätävät myös pyörän luistonestoa, mutta ABS on säädettävissä erikseen. Jatkossa Speed Triplet on varustettu luistokytkimellä ja Brembon monolock-jarrusatuloilla. R-mallin alustana toimii Öhlinsin hyväksi havaittu NIX30/TTX36-yhdistelmä. 

Pyörän ulkoasu on kokenut maltillisen, mutta kattavan päivityksen. Kaikki paneelit ja etuvalot ovat uusia ja perään on haettu vaikutteita Daytona 675:stä. R-malliin on lisäksi asennettu bellypan, hiilikuitulokasuoja ja billet-alumiinista valmistettuja pisteosia.

Suomessa Speed Triple S ja R saavar MP 16 -näyttelyssä Helsingin Messukeskuksessa 5.-7.2.2016.  

Uusin numero