Bild
Seuraava artikkeli

Valentino Rossi toiveikkaana: "Olemme tietyillä radoilla tosi kilpailukykyisiä"

Racebike

Hankalan testikauden päätteeksi Yamahan Valentino Rossin tunnelissa näkyi ainakin vähän valoa, kun hän joi päätöstesteissä Qatarissa toiseksi nopeimman ajan Tech 3:n Johann Zarcon jälkeen.

Viimeinen testipäivä alkoi kehnosti, kun Rossi kaatui.

”Kokeilin kovempaa eturengasta, tunsin olevani ihan limitillä radan oikeassa reunassa, kun se lähti alta”, Rossi kertoi kaatumisestaan.

Tämän jälkeen Rossi ajoi ensin pitkää testiä, mikä onnistui oikein hyvin, sen jälkeen hän yritti ajaa mahdollisimman nopeita yksittäisiä kierroksia.

”Oli tärkeää saada hyvä tulos täältä, koska Thaimassa olimme suurissa vaikeuksissa. Uskon että tämä kakkostila antaa uskoa koko tiimille. Koko tiimi teki nämä kolme päivää upeaa työtä. Saimme kaiken kohdalleen ja olin nopea niin pitkissä vedoissa kuin yksittäisellä kierroksellakin. Hiukan oli edelleen hankaluuksia renkaiden kanssa, erityisesti eturenkaiden. On hankala sanoa, mitä kisatilanteessa tapahtuu kilpailun toisella puoliskolla. Mutta kohtahan se nähdään, olemmeko parhaiden joukossa vai emme”, Rossi kertoi.

Rossi ei halua ennustaa, mitkä ovat kahden viikon päästä alkavan kauden voimasuhteet.

”Meillä on ollut testeissä hyviä hetkiä, mutta ihan liikaa myös huonoja. Pyörä ja sen säädöt on saatu toisilla radoilla kohdilleen, toisilla ei lainkaan. Meidän on minimoitava se tappio, mikä tulee meille hankalilla radoilla. Tällä kaudella jokainen kisa on hiukan kuin aloittaisi koko homman uudelleen ihan alusta”, Rossi sanoo.

“Tilanteemme vaihteli liikaa, ei vain eri radoilla, vaan myös samalla radalla. Nytkin olin aamulla hidas, mutta illalla nopea. Elektroniikan osalta Honda ja Ducati näyttäisivät olevan meidän edellämme.  Ja juuri elektroniikka nousee isoon rooliin kisojen loppupuolikkaalla, me kärsimme sillä alueella vielä liian paljon.”

Rossi ei silti halua synkistellä liikaa.

“Totta on sekin, että pyörämme on hyvin kilpailukykyinen radoilla, missä on mahdollista saada rengas toimimaan hyvin. Olen ajanut paljon kierroksia, myös kuluneilla renkailla. Olemme päässeet tässä asiassa eteenpäin, mutta toki on eri asia, kun ajetaan 22 kierrosta kilpaa.”

Yamahan satelliittitiimin Johann Zarco oli taas tehdaskuljettajia nopeampi Qatarissa, hän oli nopein kaikista.

”Meidän pitää nähdä, millä renkailla hän ajoi kisasimulaationsa. Se saattoi olla hyvin kova seos.  Zarco on todella vahva. Hän ajoi jo viime kaudella tosi korkealla tasolla ja näyttää nyt jatkavan siitä. Hän tulee olemaan paha vastustaja kaikille muille.”
 

Hei!

Ymmärrämme, että käytät adblockeria, mutta toivottavasti voit sulkea sen sivustomme osalta. Mainokset ovat perusedellytyksenä sille, että voimme ylläpitää sivustoa.