Bild
Seuraava artikkeli

Niklas Ajo on valmiina Qatarin historialliseen MM-avaukseen

Racebike

Niklas Ajo aloittaa toisen täysipainoisen MM-kautensa historiallisissa merkeissä sunnuntai-iltana Qatarissa. Losailin voimakkaasti valaistulla aavikkoradalla ajetaan silloin MotoGP-sarjan uuden Moto3-luokan avausosakilpailu.

KTM:n tehdaspyörällä kilpaileva Ajo valmistautuu jo torstaina ensimmäisillä vapailla harjoituksilla käynnistyvään GP-viikonvaihteeseen luottavaisin ja levollisin mielin. Työt on tehty testikaudella huolella ja määrätietoisella asenteella.

- Odotan kauden käynnistymistä tietenkin innolla, mutta ihan perusrennolla fiiliksellä. Ei paineita, eikä niitä suotta otetakaan.

Vasta 17-vuotiaalle Ajolle on kertynyt iästään huolimatta jo mukavasti kokemusta kansainvälisestä kilvanajosta. Valkeakoskelaisnuorukaisen taustalle rakennettu projekti on edennyt aikataulussa ja jopa sen edellä.

- Tämän piti olla alun perin vasta ensimmäinen MM-kauteni. Oli kuitenkin erittäin hyvä asia, että ajoin MM-sarjan jo viime vuonna silloisissa 125-kuutioisissa. Tähän kauteen ja uuteen luokkaan on nyt helpompi lähteä, kun tunnen sarjan radat entuudestaan.

”Keskityn täysillä omaan tekemiseen”
 
Ajo päätti viime kauden Valenciassa kahdeksanteen sijaan, joka on tähän mennessä hänen MM-uransa kovin yksittäinen saavutus.

Talvitestit ovat vahvistaneet TT Motion Events Racingin saksalaisen tiimipäällikkö Terrell Thienin arvion siitä, että Ajolla on kaikki edellytykset yltää uudessa ja arvaamattomassa luokassa kymmenen nopeimman joukkoon ja kenties korkeammallekin.


- En kuitenkaan lähde etukäteen vaivaamaan ajatuksiani sijoitustavoitteilla. Keskityn täysillä omaan tekemiseen, ajamiseen ja ehjään suoritukseen. Paras mahdollinen tulos haetaan sitä kautta, painottaa Ajo.

Testit ovat aina testejä ja kisatapahtumat oma maailmansa, mutta talvikausi tarjosi silti ainakin osviittaa Qatariin. Ajo liikkui virallisissa testeissä nopeimmillaan seitsemän parhaan nipussa.

- Uusi pyörä istui varsinkin Valenciassa oikeastaan heti käteeni. Jerezissä oli vähän vaikeampaa, mutta kyllä sielläkin saatiin ihan hyvää tulosta aikaan.

Ajo päätti jättää Jerezin viimeistelytestien päätöspäivän ajamatta vihoitelleen olkapään vuoksi. Ratkaisu oli ehdottomasti oikea.

- Olkapää on tutkittu, lääkitty ja sen on kunnossa.

Pyörää kehitetään läpi pitkän kauden

Ajolle ei ole tullut missään vaiheessa ikävä kaksitahtista ja 125-kuutioista kilvanajokalustoa. KTM:n nelitahtinen ja 250-kuutioinen prototyyppipyörä on parempi ja helpompi ajettava varsinkin mutkissa.

- Olen pyörään jo tässä vaiheessa ihan tyytyväinen. Pitää kuitenkin muistaa, että se on sittenkin vasta alkutaipaleellaan. Koko ajan kokeillaan jotain uutta. Tämä koko 17 osakilpailun mittainen kausi on tältä osin tavallaan testiä alusta loppuun.

Euroopan toiseksi suurimman moottoripyörävalmistajan KTM:n mittava panostus paluuseen MotoGP-sarjaan takaa sen, että Ajolla ja merkin neljällä muulla tehdaspyörällä ajavalla kuljettajalla on käytössään läpi kauden viimeisintä teknologiaa edustava kilpailukalusto.

- Uuden luokan pakka on kuitenkin vielä ja nähtävästi pitempäänkin melko avoin. Uskoisin, että voimasuhteet alkavat muotoutua vasta joskus kauden puolivälin paikkeilla, arvioi Ajo.

- Jos nyt kauden alla ja testien perusteella katsotaan ketkä ovat suosikkeja, niin silloin nousevat esiin lähinnä Cortesen (Sandro), Kentin (Danny) ja Vinalesin (Maverick) nimet, luettelee Ajo.

Losail sopii Ajon tyylille ja KTM:lle

Erityisesti alkukausi saattaa kuitenkin olla mojovienkin yllätysten aikaa.

Yksikään MM-sarjan kuljettaja ei ole kiertänyt Moto3-luokan pyörällä ennen torstain ensimmäistä, 40 minuutin mittaista vapaata harjoitusta helteistä ja aavikolta nousevalle hiekkapölylle altista Losailin rataa.

- Aiemmalla datalla on aika vähän käyttöä. Kyllä se on tärkeämpää, mitä täältä on painunut tuonne mielen sopukoihin.

Heinäkuussa 18 vuotta täyttävä Ajo pääsi heti ensimmäisellä Qatarin käynnillään nopeasti sinuiksi Losailin kanssa. Valojen ja varjojen leikki radan tummassa pinnassa ei sekään suuremmin nuorukaista hämännyt.

- Losail on nopea rata. Sieltä löytyy pitkä suora ja oikeastaan vain yksi hitaampi kurvi. Radan pitäisi soveltua tälle pyörälle ja ajotyylilleni, vinkkaa Ajo.

NIKLAS AJO # 31
Pyörä: KTM
Syntymäpaikka: Valkeakoski
Syntymäaika:  10.7.1994
Paino: 58 kg
Pituus: 174 cm
Ensimmäinen GP: 2010 - Valencia

* Moto3-luokan aikataulu Qatarin GP:ssä:
Torstai 5.4.

Klo 18.00-18.40, Moto3-luokan 1. vapaa harjoitus
Klo 20.55-21.35, Moto3-luokan 2. vapaa harjoitus

Perjantai 6.4.
Klo 19.00-19.40, Moto3-luokan 3. vapaa harjoitus

Lauantai 7.4.
Klo 18.00-18.40, Moto3-luokan aika-ajo
Klo 21.20-21.40, Moto3-luokan warm up

Sunnuntai 8.4.
Klo 19.00, Moto3-luokan MM-osakilpailu 1/17

Video, Losailin rataesittely:
http://www.motogp.com/en/videos/latest+videos#Losail+hosts+round+1

Hei!

Ymmärrämme, että käytät adblockeria, mutta toivottavasti voit sulkea sen sivustomme osalta. Mainokset ovat perusedellytyksenä sille, että voimme ylläpitää sivustoa.