Bild
Seuraava artikkeli

Aprilian johtaja pelkää MotoGP:n menevän väärään suuntaan: ”Elektroniikkaa on jo liikaa, emme saa ajautua samaan pisteeseen kuin F1”

Racebike

Aprilia Racingin pääjohtajalla Massimo Rivolalla on vankka kokemus F1:stä, ensin Minardilla, sitten Toro Rossolla ja Ferrarilla. Hänen mukaansa MotoGP voisi oppia paljon F1:stä - mutta ei muuttua liikaa sen kaltaiseksi lajiksi.

Rivolan mukaan autoissa ja moottoripyörissä on paljon samaa, mutta myös paljon erilaista.

”Totta kai tämä on hyvin erilainen maailma, mihin olen tottunut. MotoGP on tietyllä tavalla pidättyväisempi, mutta samalla hyvin hurmaava. Yksi ero on sekin, että MotoGP-pyörät pitävät kovempaa ääntä kuin nykyiset F1-autot”, Rivola vitsailee.

Vakavoiduttuaan Rivola sanoo pelkäävänsä, että MotoGP muuttuu samanlaiseksi kuin F1, missä insinööreillä on jo suurempi merkitys lopputulokselle kuin kuljettajilla.

”F1 on aina ollut teknologian keihäänkärki moottoriurheilussa ja niin sen kuuluukin olla. MotoGP:ssä me kaikki kaipaamme kaksipyttyisiä moottoreita, MotoGP:n alkuvuosina kuljettajilla oli huikea merkitys ja he tekivät huimia temppuja radalla. Romantikkona haluaisin palata niihin aikoihin, jolloin kuljettajan merkitys oli valtava”, Rivola sanoo.

”MotoGP:ssä on mielestäni tällä hetkellä jo liikaakin elektroniikkaa. Meidän tulisi varmistaa säännöillä, ettemme ajaudu samaan pisteeseen kuin F1, missä kuljettajan ei tarvitse tehdä juuri muuta kuin pitää kaasu pohjassa. Mitä enemmän kuljettajien tekemisiä rajoitetaan, sitä pienemmäksi heidän roolinsa kutistuu.  Olisi kamalaa, jos MotoGP muuttuisi sellaiseksi ja huippulahjakkaat kuljettajat alkaisivat tylsistyä.”


Tuskin MotoGP kuitenkaan ihan samanlaiseksi voi muuttua kuin F1. On muistettava, että tiimien budjetit ovat aivan eri maailmasta.

”F1-testien aikana Ferrari tuo sinne 150 työntekijää. Yhden teknisen ryhmän lempinimi on lepakot, koska heidän työvuoronsa alkaa iltakahdeksalta ja päättyy aamukahdeksalta. Täällä sellainen ei ole onneksi edes mahdollista.”

Rivolan mukaan MotoGP voi silti oppia F1:stä.

”Ilman muuta, mutta sitä ei voi tehdä kopioimalla. Täällä kuljettaja on kuitenkin hyvin eri asemassa kuin auton ohjaamossa. Sillä on esimerkiksi suuri merkitys aerodynamiikkaan, kuinka hän liikkuu kilpailun aikana ja paljonko hän painaa. MotoGP:ssä kuljettajat kertovat tarkkaan, mitä kaikkea he tuntevat ajaessaan kaikin mahdollisin aistein, F1:ssä on käytössä telemetriatiedot, jotka kertovat oikeastaan kaiken, mitä kuljettajat ovat tehneet. Se tietysti nopeuttaa kehitysprosesseja.”

”Tämä maailma MotoGP:llä on vielä löytämättä. Sen kanssa meidän on kuitenkin oltava varovaisia, ettemme ota takapakkia yrittäessämme mennä eteenpäin. Mielestäni MotoGP:n on säilytettävä tietty vapaus, joka olennaisena osana kuuluu moottoripyöräilyyn. Kuljettajien ei pidä tulla ”insinööreiksi”, mutta heidän olisi oltava tietoisempia, kuinka paljon työkaluja heillä on käytössään. MotoGP:ssä kuljettajille tarjotaan edelleen kovin vähän informaatiota. F1:ssä on monin paikoin niin, että kuljettaja tekee vain, mitä tiimi käskee. Sen sijaan MotoGP:ssä tiimit toimivat pitkälti sen mukaan, mitä kuljettajat tuntevat ja aistivat. Tässä voisimme mennä hiukan enemmän siihen suuntaan, että dataa ja numeroita käytettäisiin enemmän hyväksi. Jos mennään liiaksi vain kuljettajan tuntemuksien mukaan, on siinäkin riski lähteä väärään suuntaan”, Rivola paaluttaa.
 

Hei!

Ymmärrämme, että käytät adblockeria, mutta toivottavasti voit sulkea sen sivustomme osalta. Mainokset ovat perusedellytyksenä sille, että voimme ylläpitää sivustoa.