KTM:ltä uusi Duke – KTM 790 Duke

Eicma 2017
-KTM 790 DUKE ”Scalpel”:n debyytti
– KTM 790 ADVENTURE R –prototyypin julkaisu
– Täysin uusi LC8c 2-sylinterinen rivimoottori
– Dakar-voittaja KTM 450 RALLYn uusi sukupolvi

KTM:n Hubert Trunkenpolz (CSO) kertoi paikalle olleille medialle ja vieraille yhtiön tilanteesta. Vuodesta 2017 on tulossa KTM:lle jälleen ennätysmäinen kasvun ja tuottavuuden vuosi, mikä korostaa KTM:n asemaa Euroopan suurimpana moottoripyörävalmistajana. Täysin uusi moottorialusta, laajentuva R&D-osasto, henkilöstön maailmanlaajuinen kasvu ja nyt yli 280 maailmanmestaruutta merkitsevät sitä, ettei KTM suostu lepäämään laakereillaan.

Viime vuonna samassa tapahtumassa julkaistiin KTM 790 DUKE -prototyyppi, jonka LC8c-moottorin jylinä täytti hallin. Tänä vuonna KTM palasi täydellä tuotantoversiolla, jonka teholukemat ja suoritusarvot mullistavat ankarasti kilpaillun 600-1000-kuutioisten nakupyöräsegmentin.

KTM 790 DUKE -mallin esitteli virallisesti KTM:n CSO Hubert Trunkenpolz. Sen erittäin pienikokoisen ja täysin uuden LC8c-twin-moottorin teho on 105 hv ja vääntö 86 Nm. Pyörässä on myös kehityksen kärkeä edustava elektroniikkapaketti. Pyörä on puhdasverinen KTM – tehokas ja selväpiirteinen ja kehitetty sellaisten kuljettajien tarpeisiin, jotka tietävät, että teho-painosuhde ja ketteryys voivat merkitä enemmän kuin raaka voima. ”Scalpel” ei ole menettänyt mitään särmikkyydestään, kun prototyyppi siirtyi tuotantoon.

20170711154212.jpg?itok=h5KtYbdu

EICMA-näyttely tarjosi myös tilaisuuden esitellä, mitä muita kiehtovia konsepteja LC8c:n ympärille voidaan tulevaisuudessa rakentaa. Esimerkiksi KTM 790 Adventure R edustaa pyörää, jota Adventure-yhteisö on odottanut: kevyt, pienikokoinen keskiluokan matkaenduro erinomaisilla maasto-ominaisuuksilla. Ja nyt tämä odotus on päättymässä.

KTM 790 Adventure R -prototyyppi on uskollinen KTM:n Ready to Race -filosofialle. Korkealla sijaitseva mittaristo, yhden istuttava istuin, sirot LED-valot ja matalalla sijaitsevat polttoainesäiliöt osoittavat, että KTM 790 Adventuren esikuvina ovat olleet KTM Rally -pyörät, jotka hallitsevat kilpailuja ympäri maailmaa. LC8c sykkii kiivaasti kevyessä ja erittäin vankassa rungossa, jonka täydentää huippuluokan WP-jousitus edessä ja takana. Pyörän tuotantoversiossa olisi luonnollisesti mukana myös huippuluokan elektronisten avustimien paketti.

”Halusimme suunnitella luokkansa suorituskykyisimmän matkaenduron, joka tarjoaa suurempien pyörien dynamiikkaa ja ylivertaisen teho-painosuhteen. KTM 790 Adventure R -prototyyppi on kehitetty puhtaasta offroad-intohimosta. KTM on offroad-pyörien markkinajohtaja; Kokemuksemme tällä osa-alueella on vertaansa vailla, ja uusi prototyyppi viitoittaa jännittävällä tavalla tulevaa kehitystä,” Hubert Trunkenpolz kuvaili.

20170711154602.jpg?itok=Q9OLxNGh

Osoituksena KTM:n määrätietoisesta pyrkimyksestä jatkuvaan kehitykseen KTM esitteli KTM 450 rally -mallin täysin uuden sukupolven, jolla se aikoo tavoitella seitsemättätoista peräkkäistä Rally Dakarin voittoa.

Kahden vuoden tiiviin kehitystyön jälkeen pyörä esiintyi ensimmäisen kerran OiLibya Rallye Maroc -kilpailussa lokakuussa. Pyörä on entistä nopeampi ja kevyempi sekä ketterämpi ja vakaampi. Uusien katteiden ja tätä mallia varta vasten suunnitellun rungon alla on uusi 450-kuutioinen moottori. Uuden moottorinohjausjärjestelmän ja uudistetun ruiskurungon ansiosta huipputeho on kasvanut ja kaasuunvastaavuus on parantunut.

KTM:n perinteiseen tapaan, myös 2018 vuonna tulee saataville KTM 450 Rally Replica asiakasversio.

Uusin numero