Foorumi > Yleinen keskustelu > Miksi ei kustomisti tervehdi?
Sivu: 1

Miksi ei kustomisti tervehdi?

Kirjoitti: JJ40 | 2008-07-11 10:52
Aloittelevana harrastelijana olen tässä muutaman hetken kummastellut sitä että miksei harrikkamies/kustomisti tervehdi muita motoristeja? Kaupungilla alkaa itseäni ainakin hymyilyttää, kun ohiajava/naapurikaistan kustomisti ei voi edes nyökätä, kun pitää jurottaa tiukasti.
Onko muilla vastaavia havaintoja, vai johtuuko vain minusta? Vasta 3000 km olen tänä kesänä ajanut ja havaintoja hakenut.

Tuo tervehtiminen on mukava tapa ja säännöllisesti kaikki muut joitain kevarijunioreja ja harrikkakuskeja lukuunottamatta ovat tervehtineet aina. Sitä tuntee olevansa osa jotain ryhmää ja kyllähän huomionosoituksista tykkää. Liikenteessä muutenkin olisi mukavampaa jos toiset huomioitaisiin paremmin.

Olenkin arvellut että syynä on varmaan joku seuraavista,
- etupyörän epätasapaino/laakerivika, ei voi laskea irti ohjaustangosta
- ei voi moikata, jos vaikka sattuu kilpailevan ryhmittymän jäsen vastaan, eihän sitä voi tervehtiä
- ylpeys/suvaitsemattomuus, toi on vaan joku sunnuntaipyöräilijä
- pienempi kone = mopo
- vastaantulijaa ei näe, vauhdinhurma on vienyt vedetkin silmistä
- se voi olla joku tuttu
- mä oon kool, sä et.

Kaikissa näissä epäilykseni aiheissa voi olla jotain korjattavissa olevaa.

Toisaalta, eihän se mikään pakko ole, fiilisten mukaan.

Mukavaa matkaa ja moikkaillaan, taival taittuu ja maisema vaihtuu.

;)
Viimeisimmät muuokset: JJ40 (2008-07-11 10:53)

Vastaus
Kirjoitti: motoguzzi | 2008-07-13 20:07
joo me ollaan sielun veljiä kaikki.Moikataan ajaa millä kaksipyöräsellä hyvänsä

Kirjoitti: motoguzzi | 2008-07-13 20:37
lisäys edelliseen myös sisareita

Kirjoitti: anttu | 2008-07-15 10:38
Moikkaaminen on mukava tapa ja kannattaa jatkaa vaikka kaikki HD kuskit ei aina moikkaa.

Kirjoitti: juha66 | 2008-07-15 22:39
kyllä se kuuluis tervehtiä mutta voihan se olla että hd kuskit joutuu keskittymään siihen et pysyyks pyörä kasassa.

Kirjoitti: Juha_Sepponen | 2008-07-17 09:17
Koitappa itse lykkiä kottikärryjä yhdestä aisasta kiinni pitäen.

Kirjoitti: JTU | 2008-09-11 15:26
Olen huomannut että tien päällä ajelevat ns. matkamotoristit kyllä lähes aina nostavat kättä, pyörän tyypistä riippumatta. Ehkä joku ei huomaa tai on juuri ns. tilanteessa. Kaupunkialueella tilanne on toinen. Toisaalta kaupungissa on niin paljon enemmän huomioitavaa että ehkä sen morjestelun voisi jättää vaikka pois. Tien päällä se on kyllä mukavaa, tuntee kuuluvansa johonkin porukkaan vaikka vastaantulija on todennäköisesti aivan tuntematon. Ei siitä kannata välittää jos joku ei morjesta, eihän nämä nykyajan nulkit osaa tervehtiä ilman pyörääkään.

Paanalle vaan ja lapa pystyyn!

Kirjoitti: ouzo76 | 2008-11-10 19:16
Kyllä mä uskon että mulla lapa nousee vastekkin vaikka kustomiin vaihdoin.Aina silloin kun huomaan ja pystyn.

Kirjoitti: Magnum | 2009-01-06 02:31
Vaikea sanoa miks HD:t ei sua tervehdi kun ei oo koskaan tullu ko. pyörällä kovin isoja km:ä ajettua, mutta kun vaihdoin hetkeksi Blackbirdistä Intruderiin kyllä koko huomio meni ajamiseen oli se niin karmeeta menoa yli 100km/h ettei siinä paljon vastaantulijoita morjenstella, oisko sama ongelma kaikissa Customeissa? No palasin kyllä äkkiä juurilleni ja kokeilen uudelleen Customia kun olen sokea ja kuuro ja lapset ostavat vaarille mopon? (Tää oli osin tsoukki, mutta totta toinen puoli)

Kirjoitti: into | 2009-01-21 21:45
Sen verran mitä olen pyöriny tien päällä, ni aika kivasti on kyllä custom miehetkin kättä nostanu pyörään merkistä riippumatta. Eli voi olla, että aina ei huomaa tms. Joskus näkyy sitä, että isomman pyöräporukan ensimmäinen on se joka morjestaa.
Enemmän nenän vartta pitkin tuntuu ajelevan tsadilaiset. Kehä I sisällä tuntuu olevan kovin lasikatseisia kuljettajia, jotka ei tunnu näkevän omalta kaistalta sivusuuntaan. No kai ne on niitä parempia ihmisiä, joiden ei tarvi välittää muista tai tuntea kuuluvansa porukkaan.

Keväällä taas lapa pystyyn!

Kirjoitti: pedro9 | 2009-01-24 11:03
Kyl meikäläisellä hanska nousee melkeen aina..:) reissussa se vasta mukavaa onki!Eiku kypärä ja tai käsi heilumaan,turvallisuutta noudattaen! Triumph speedmaster

Kirjoitti: Ilkka_Intikka | 2009-01-25 11:03
Kyllä customin kanssa ajellessa pystyy moikkaamaan,eikä oo väliä onko INTIKKA tai ROKETTI alla,tietysti joskus voi olla joku tiukka kurvi tai muuten joku tiukka paikka ettei edes kannata irrottaa lapasta kahvasta,mutta pääsäntöisesti minulta saa ainakin pitkän morjestuksen oli vastaatulija liikkeellä millä pyörällä tahansa:) Moikailemisiin!

Kirjoitti: tonnisatanen | 2009-01-25 18:10
Aina kun voin tervehdin kanssa veljiä/siskoja tienpäällä..Ja yleensä vastaantulijat morjestaa,pyörän tyypistä riippumatta... :)

Kirjoitti: toeima | 2009-01-25 18:29
Mietin johtuisiko moikkaamattomuus siitä että nykyään motoristeja on TODELLA paljon liikenteessä. Ei enää "jaksa" moikata. Kyseessähän on vanha tapa ajalta jolloin motoristien määrä oli paljon pienempi. Liekö karavaanareilla vielä tätä moikkaamistapaa? Niidenkin määrä on lisääntynyt.
Itse moikkaan aina kun mahdollista, eikä se olisi siitä kiinni mikä pyörä on alla.

Kirjoitti: vilhou | 2009-01-30 21:12
joo mullekaan ei kovin useesti ole kustomistit tervehtiny saattaa kyll johtua ex-pyörän koosta mutta tälle kaudelle on uus pärrä hommattuna :) eli jos ne nyt vaikka tervehtis vähän useemmin ko on toi isompi pyöräki ajossa tulevalla kaudella ;)
Viimeisimmät muuokset: vilhou (2009-01-30 21:13)

Kirjoitti: meisseli-maik | 2009-02-12 13:11
Tervehtiminenhän on ihan hyvä tapa. Kokonaan toinen asia on se, miksi - koska - ketä moikataan.

Kautta aikain, eri aihepiireissä, on käynyt niin, että "asian" levitessä jokamiehen tasolle, moikkailu jää aina vaan vähemmälle.

Toisaalta käy myös niin, että aihepiirien sisälle muodostuu uusia, pienempiä "piirejä", jotka moikkailevat toisilleen.

Lähestytään toisinpäin asiaa!

Miksi eivät kaikki autoilijat ENÄÄ moikkaile toisiaan?
Miksi eivät kaikki Corollakuskit moikkaile toisiaan?

Autopuolella puhuttaessa kuitenkin useat, pienemmät piirit moikkailevat toisiaan.

Turha motoristien moikkailusta yleisellä tasolla on tehdä mitään ongelmaa.... tai jostain ryhmästä omituista.......
sen "omituisen" ryhmän mielestä toiset ovat vähintäänkin yhtä omituisia 8).

Mene vaikka Korkeasaaren apinataloon.... yhtä helvetin omituinen otus on häkin niin sisä- kuin ulkopuolellakin 8).

Sainet otteen ajatuksesta...... ?  8)

Kirjoitti: klone | 2009-03-14 00:42
Tai sä oot cool ja mä en:) No papat ajaa hitailla kulkuneuvoilla ja minä henkilökohtaisesti en omastamielestäni  niihin lukeudu(rf900r). Niitä vituttaa(he ovat ainoita motoristeja ja muut ovat mopoilijoita) kun lähdetään keväällä reissuu ja ollaa sielä pari päivää, niin GUSTOMGUNINGAS palaa SAMALTA reissulta, niin mitä näenkään!!!
Mopo on aivan roiskuneen öljyn peitossa, eikä sekään vielä ole paha... Meidän kotituomen lehdet ovat keltaiset ja nään niitä jo paljon pudonneenkin. ETTÄ SEMMOSTA:) T:KLONE

Kirjoitti: klone | 2009-03-14 00:47
PS. Minä moikkaan myös mopojäbille!!! He ovat meidän tuleva motoristikansamme ja tuntuu varmaan makeelta(Minusta tuntu ainakin solifer sm:n puikoissa) kun moottoripyöräilijä tuntee sinut "pikkuveljeksi"!!!!

Kirjoitti: meisseli-maik | 2009-03-27 09:54
Tämä sama perus, öhh...  ongelma on lajissa kuin lajissa.

Kusenhajuisen kopin hinaaminen tientukkona (matkailuvaunut) on yksi hyvä esimerkki.

Osa porukka "runkkaa laitteidensa kanssa" ja alkuperäinen funktio koko hommasta on täysin hukassa... jos se nyt on alun alkaen koskaan selvinnytkään 8).

Toisille se koppi on vain "majapaikka" ja faciliteetti johonkin toimintaan liittyen.
Tätä käyttäjäkuntaa kalusto ja sen kanssa vehtaaminen kiinnosta enempää kuin se, miten hyvin se palvelee tarkoitustaan.
Ei paljoa kiinnosta "ajaa yhdellä kädellä" ympäri maata 8).

Onk-onk tämä sitten "ainoa oikea" , "ylpeä paskajoukko".... tms. ?

Yksi lysti!

Millä oikeudella taas joku katsoo oikeudekseen "vaatia" kaikkia samansuuntaisilla vehkeillä liikkuvia moikkaamaan aina ja joka paikassa kaikkia???

Veneilystä lienee turha edes puhua 8).

Eiköhän keskitytä olennaiseen!

....ON THE ROAD AGAIN !      Kuten alkuperäinen ajatus on...... ratsastaa vapaana kohti auringonlaskua.... nauttia siitä.... eikä kiukutella kuka moikkaa, kuka ei ja miksi ei!

Kirjoitti: Buelldoc | 2009-04-05 15:47
Motoristien morjestamisessa on hyvä meininki, kuten koko harrastuksessakin. Jos ulkomailla heilauttaa kättä, kannattaa varmistaa, miten poliisi siihen suhtautuu. Esim. Italiassa on parempi pitää mol. kädet tangossa, jos ei halua sakkoja. Nyökkääminen lienee sallittua sielläkin.

Kirjoitti: axion86 | 2009-04-14 18:54
ne on niin ylpeitä sohviensa johdosta ettei yksinkertaisesti jaksa nostaa kättä kun on kerran päässyt kunnon istuimeen istumaan ja rentoutumaan.

Kirjoitti: TRX850 | 2009-04-15 11:35
Morota niin sule morotetaan, ja jos ei moroteta niin turha sitä on murehtia, sille on varmaan joku syy. Keskimäärin porukka kyllä moikkailee. Joskus jää itseltäkin epähuomiossa käsi tangolle, kun on keskittynyt johonkin muuhun (Lue: tilanne päällä), mutta en kuitenkaan käänny perään hänen olkaansa taputtamaan, jotta "morotit tuossa äsken, sorry kun en kerinnyt moikaamaan..." tai voishan sitä joskus kääntyäkin (varsinkin jos on joku motoristikissa ajelemassa), yleensä kun en ole mihinkään erityisesti menossa :), niin aikaa on. Niin ja antakaa niiden HD kavereiden vaan roikkua niis apinakiikuissaan turvallisesti molemmin käsin. Tavallaanhan heillä on koko ajan molemmat tassut ylhäällä (joillakin ymmärtääkseni myös mopoilun ulkopuolella virkavallan kanssa palaveeratessaan), senhän voi lukea morotukseksi, eikö? Niilä on myös monesti niin hienot pyörät, ettei tohtis niitä näkevän kyljellään, morotuksesta johtuvan ajovirheen takia.  Niin ja jos morotetaan niin sitten mielellään tehtäis se selkeästi, että tietää, että tämä kaveri vaan morottaa, eikä esimerkiksi viestitä, että hiljennä, edessäsi on tutka tms.  Rupee nääs morottaminen vituttaa, kun vetää 140km/h käsi lipassa tutkaan.

Kirjoitti: Pedro154 | 2009-04-22 06:28
Tervehdys, ilman lapaa, näin tekstin avulla!

Olen huomannut saman ilmiön. Eivät poliisitkaan moikkaa, paitsi Neste -rallyn aikoihin kyllä Keski - Suomessa.

Ei se haittaa minä moikkaan edelleenkin!

On ollut kylmää (vaikka asun Vantaalla), että mittariin on tullut vastakoeajolenkki 134 km.

Kohta aletaan paina. Elokuussa teemme vaimon kanssa Lapin matkan (reilu viikko). Junalla Hki - Kolari, Ylläs, Kautokeino, Nuorgam, Inari ja Saariselkä. lopuksi ajo Rovaniemelle ja junalla Tampereelle ja sieltä mökille Jämsään.

Paljon ajetaan ennen sitä ja moikkaillaan (Lapissa poroja).

Kirjoitti: otsirnenoki | 2009-04-23 19:05
Pojan insinajoa mukana seuratessa tuli puheeksi, miksi harlikka kuskit ei moikkaa, niin inssi oli sitämieltä, että kyse ei ole kuin harlikan ajo-ominaisuuksista. Ei voi irroittaa kättä tangosta, vie heti pöpelikköön.

Kirjoitti: JJ40 | 2009-07-17 14:03
Kas, tästähän saatiin keskustelu aikaan.
Onneks ei jäänyt mutina kypärän sisään.
Kukin tyylillään, mieluummin kumipuoli alaspäin ja vähintään yksi alustassa kiinni.
Lämpimiä ajokelejä kaikille! Itellä alkaa just loma ;)

Kirjoitti: gorilla | 2009-07-27 07:23
Joo minä kun olen outo lintu tuolla maantiellä, ikää kohta 31 ja ajelen hiukka custommoidulla mankilla, niin ei moni nosta lapasta, eikä se mua ressaa. Kai se on se suomalainen luonne, toi on vaan mopo mies, ei ees motoristi :) mulla mopo on liikkumis väline ja ja ressin purku laite samalla ja suomessa kun verot isoon pöriin on valtavat niin vähemmälläkin saa ajo nautintoa

Kirjoitti: Kake33 | 2009-12-21 00:22
Buelldoc kirjoitti:
. Esim. Italiassa on parempi pitää mol. kädet tangossa, jos ei halua sakkoja.
Vanha Essonbaarin taru elää edelleen näköjään.

Kirjoitti: Kake33 | 2009-12-21 00:22
Buelldoc kirjoitti:
. Esim. Italiassa on parempi pitää mol. kädet tangossa, jos ei halua sakkoja.
Vanha Essonbaarin taru elää edelleen näköjään.

Kirjoitti: ht593 | 2009-12-29 18:46
Taitaa massat tappaa tämän morjestamis perinteen.. mutta on se toisalta huvittavaa seurata varsinkin wannabe D-H kuskeja, kun nahka ajokamoissa joka paikassa lukee D-H ja hyvä että hintalaput on juuri saatu irti, hyvä että jalat haroo maata kun ollaan niin bad-boy.  Koko D-H touhusta mennyt juju kun nää pisnes-ihmiset ovat raiskanneet sen. mutta näihän tämä maailma pyörii..

Kirjoitti: GW1800 | 2010-01-25 18:50
No en minäkään tiedä miksi eivät sulle moikkaa??? Minulle on kyllä yleensä jokainen kyllä moikannu takaisin oli sitten H-D tai joku muu Customisti!!!! ja tietty kaikki muutkin.eli ei muutaku kevään odotusta ja kun ajellaan ja vastaan tullaan ni lapanen pystyyn vaan !!!!! T:GW

Kirjoitti: Kaalepp1 | 2010-06-24 19:42
Khyl minä ainakin moikkaan jos mulle nostetetaan kättä kun ajelen..
Mutta ei customisti.
Viimeisimmät muuokset: Kaalepp1 (2010-06-24 19:43)

Kirjoitti: rumppa | 2010-06-25 07:58
Olen ihmetellyt samaa ja muissakin pyörissä kunnes oma 55 isäpappa osti 1 moottoripyöränsä joka on kustomi,Eihän se aluksi meinannu muistaa edes hengittää puhumattakaan siitä et uskaltais irrottaa käden morjestamiseen kesken ajon.

Kirjoitti: saffaggagagagagaga | 2010-06-25 16:53
juha66 kirjoitti:
kyllä se kuuluis tervehtiä mutta voihan se olla että hd kuskit joutuu keskittymään siihen et pysyyks pyörä kasassa.
Voi vi**u taas tälläsii  käpyi haukkuu h-d:ta ja itelläs kummiski on joku intruder et onko varaa arvostel h-d:t vai onko kokemust koko pyöräst aja vaa sil  lego sukkulal
Viimeisimmät muuokset: saffaggagagagagaga (2010-06-25 16:54)

Sivu: 1

Osallistuaksesi foorumin keskusteluun sinun on oltava jäsen ja kirjautuneena sisään.
Kirjaudu jäseneksi tai kirjaudu sisään.
Kerro kaverille
Kerro kaverille
Seuraa keskustelua
Haluan ilmoituksen sähköpostiini kun tähän mielipiteeseen vastataan. Seuraa
Seuraamani keskustelut »
Etsi
Vapaa tekstihaku
Tarkennettu haku »
Apua ja Foorumin säännöt
Säännöt
Apua