Uusi BMW S1000XR

Ei ole yllättävää, että BMW on hionut valmiiksi katukäyttöön tarkoitetun adventurepyörän, joka käyttää samankaltaista moottoria kuin muutkin S-perheen jäsenet. Loogisesta askeleesta on liikkunut huhuja ja salakuvia jo hyvän aikaa.

Pääosin S1000R-pyörän kaltainen moottori tuottaa 160 hevosvoimaa 11 000 kierroksella ja 112 newtonmetriä 9 250 kierroksella. Tehon käsittelemiseksi XR:ssä on vakiona BMW:n yksinkertaisempi luistonestojärjestelmä ASC sekä kaksi ajomoodia, Rain ja Road. Pyörään on myös mahdollista hankkia gyroanturin toimintaan perustuva dynaaminen luistonesto DTC ja kaksi lisämoodia: Dynamic ja Dynamic Pro.

Yleisellä tasolla pyörä mukailee S1000R:n tekniikkaa. Siihen on saatavana myös semiaktiivinen jousitus, Dynamic ESA. Jarrujen osalta BMW on kuitenkin ottanut tuntuvan askeleen eteenpäin. BMW nimittää järjestelmää ABS Proksi. Jarrut huomioivat pyörän kallistuman, minkä ansiosta kuljettaja voi huoletta jarruttaa missä ja milloin haluaa. Tekniikasta esitteli oman versionsa ensimmäisenä KTM, ja tähän päivään mennessä riviin ovat liittyneet useat valmistajat kuten esimerkiksi Yamaha ja Ducati.

BMW ei vielä ole paljastanut paljonkaan yksityiskohtaista tietoa XR:stä, mutta kuvista päätellen pyörässä on R- ja RR-malleihin nähden uusittu runko, swingi ja takarunko. Joustomatka on 20-30 milliä pidempi (kuin S1000R:ssä oletettavasti), mikä viittaa luokalle tyypilliseen 140 milliin edessä ja 150 milliin takana.

BMW:lle tuttuun tapaan voidaan pyörältä odottaa suvereenia ergonomiaa ja joukkoa huolella mietittyjä ja toimivia lisävarusteita. Kilpailu luokassa on kuitenkin kovaa – Ducatin uusi Multistrada, menneen vuoden testivoittaja Aprilia Caponord ja uusi Versys 1000 kulkevat kaikki 17 tuuman renkailla. Edessä on tiukka koetus.

Teksti Magnus Wallner

Uusin numero