Tämän putken melutaso on lailliset 104 dB(A).

Toimittajat ja ”asiantuntijat” moottoripyöräilyn kimpussa

Toimitukselta
Tuntuu siltä, että moottoripyöräilystä saa julkaista aivan mitä sattuu huvittamaan, kunhan "uutisointi" on sävyltään negatiivista. Faktat ovat täysin toissijaisia.

Jännittävää kyllä, vuotuinen moottoripyörien mustamaalauskampanja on ajoittunut tänä vuonna perinteisen kevään sijaan keskikesälle. Ensin Ajankohtainen kakkonen esitti 23.6.2015 äärimmäisen yksipuolisen melukauhistelun ja melkein heti perään liikenneprofessori (?) puhui Iltalehden nettisivuilla täysin omiaan.

Ajankohtaisen kakkosen toimittaja Jari Hakkarainen paljasti puhelinkeskustelussa äärimmäisen moottoripyörävastaisen asenteensa. Hänen mielestään laittomilla putkilla varustetut pyörät on poistettava liikenteestä – hinnalla millä hyvänsä.

Ohjelmaansa Hakkarainen oli haalinut vanhat tutut Risto Maksimaisen poliisista sekä Otto Lahden Trafista. Näiden lisäksi ääneen päästettiin THL:n Timo Lanki ja harrastajista Sami Lindh. Ohjelmasta sai sen käsityksen, että sekä Maksimainen että Lahti olisivat sitä mieltä, että määräaikaiskatsastus olisi tehokas keino poistaa laiton kalusto maanteiltä.

Leikkauspöydällä saa kuitenkin ihmeitä aikaan. Puhelimessa Trafin Lahti nimittäin painotti, että määräaikaiskatsastuksilla olisi mahdollisesti jotakin vaikutusta asiaan, mutta suhteettomin kustannuksin. Maksimainen puolestaan toivoi teknisen valvonnan siirtämistä katsastuksiin lähinnä poliisin resurssien vapauttamiseksi tärkeämpien tehtävien hoitamiseen. Moottoripyörien melun yhteyttä sydänsairauksiin väläytellyt Lanki ei yrityksistä huolimatta vastannut puhelimeen. En ihmettele: jos olisin puhunut noin typeriä, en varmaan itsekään kehtaisi vastata.

Ohjelma toisin sanoen kuvasi todellisen asiantilan sijaan toimittajan antipatioita. Vääristelystä huolimatta se epäilemättä uppoaa kahvipöytien päivittelijöihin kuin veitsi voihin. Ajattele, että sinäkin maksat tämän Hakkaraisen palkkaa YLE-veron muodossa.

Toinen esimerkki oli Iltalehden nettisivuille 7.7.2015 ilmestynyt juttu, jossa liikenneprofessori Timo Tervo vaatii, että kaahaavat moottoripyöräilijät on saatava kuriin, sillä juuri moottoripyörät ovat se ajoneuvoluokka, joka aiheuttaa eniten kuolonkolareita. En tiedä, mitä sieniä arvon professori on syönyt, mutta tieliikenteessä kuoli Tilastokeskuksen mukaan viime vuonna 224 ihmistä, joista 17 moottoripyörällä. Ihan äkkiä ei tule mieleen tapausta, jossa moottoripyörällä olisi aiheutettu toisen tienkäyttäjän menehtyminen, joten on helppo päätellä, että professorin väite on tuulesta temmattu. Tervoakaan ei valitettavasti saatu kiinni perustelemaan näkemyksiään.

Mielenkiintoista kyllä, Tervo kertoo 15.3.2015 samassa julkaisussa, että poliisi liiottelee ylinopeuden riskejä ja penää faktoihin perustuvia toimia. Kummasti muuttui mielipide parissa kuukaudessa. Haiskahtaa melkoiselta lausuntoautomaatilta.
 
Surullista tässä on se, että valtaosa kansasta nielee nämä ”uutiset” purematta, sillä he eivät ymmärrä asian todellista tilaa. Se näkyy mielipiteen muuttumisena entistä moottoripyörävastaisemmaksi, mikä ei ainakaan helpota jo nyt haitallisena saastuttamisena ja muutenkin turhana pidetyn harrastuksemme asemaa. Onhan se kamalaa, jos jollain toisella on jossain hauskaa – valituksistahan nämä jutut syntyvät. Hankkisivat turhasta itkijätkin jonkin harrastuksen, esimerkiksi moottoripyörän, niin voisivat keskittyä muiden tekemisistä ruikuttamisen sijaan elämään itse. Ja virkamiehilläkin pitäisi olla mahdollisuus jättää oman harkinnan mukaan ammattivalittajien nitinät huomiotta.

(Pääkirjoitus Bike 8.2015)

Kommentit

#3
V2R2
2015-08-06 13:25

Epäilemättä toimittajat osaavat kärjistää asioita omien näkemystensä mukaiseksi. Esimerkiksi tässä väitetään Timo Tervon mielipiteen ylinopeuksia koskien muuttuneen jotenkin neljän kuukauden aikana. Tosiasiassa tuossa toimituspäällikön hermostuttaneessakin artikkelissa sanotaan: "Vaikka Tervo ei julistaudukaan automaattisen nopeusvalvonnan ja tiukkojen nopeusrajojen kannattajaksi, hänen mielestään kaikkien tielläliikkujien tulisi saada lain edessä sama kohtelu."

Olen kuullut Tervon luentoja pariin otteeseen viimeisten viiden vuoden aikana, ja sanoma on ollut aina sama. Pienet ylinopeudet eivät ole erityinen turvallisuusriski, ja suuret ylinopeudet ovat merkittävä turvallisuusriski. Ja tämä pätee yhtä lailla kaikkiin ajoneuvoihin.

Meillä motoristeilla nopeuden vaikutus kuolemantapauksiin on valitettavasti korostunut. Liikenneonnettomuuksissa kuolleista moottoripyöräilijöistä yli 10 km/h:n ylinopeutta ajoi onnettomuustutkimuksien mukaan 59 prosenttia. Autoilijoilla sama luku on 41 prosenttia. Itse näkisin, että holittomien nopeuksien minimointi auttaisi siinä, että yhä useampi motoristi saisi kuolla onnettomuuksien sijaan vanhuuteen.

(tutkimus on linkkinä oheisen tiedotteen lopussa)
http://www.lvk.fi/fi/liikennevakuutuskeskus/ajankohtaista/29.4.2015-moot...

#2
CyberAngel
2015-07-28 12:15

Samanlaista valehtelua on lähes kaikissa verkkojulkaisuissa.
Suomessa mm. Talentumin julkaisuissa, joista pahimpana Kauppalehti.
Kohua pitää syntyä, vääristelyistä ja valheista viis.
Tämä toki kuuluu asiaan, jos lehti on Ilta lehti/sanomat, 7, Alibi, tms.,
mutta kun asialehdetkin! - Nyt siis TV-"uutiset"! ???
Klikkihuoraus on lisääntynyt viimeisten vuosien aikana huolestuttavissa määrin.
Journalismi on kateissa!
Ei edes hävetä!
:-(
Sortuukohan joskus jopa Bike???
:-O

#1
harmaahukka
2015-07-24 08:41

Kiitos. Hyvä että edes yksi mp-julkaisu jaksaa sitkeästi pitää motoristien puolta.

Jari, Askola

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi

Ilmainen uutiskirje!

Tilaa uutiskirjeemme ja pysyt kartalla siitä, mitä moottoripyöräilyn saralla tapahtuu.

Voit lopettaa uutiskirjeen tilaamisen koska tahansa. Emme luovuta osoitettasi muille tahoille.

Sulje Tilaa uutiskirje: