Pirkkalan Liikennekoulun Tony Lind opettamassa entistä kääntäjäämme Katjaa hidasajon saloihin.

Onko "tasa-arvo" turvallisuutta tärkeämpää?

Toimitukselta

Ruotsissa tasa-arvon, turvallisuuden ja suvaitsevaisuuden varjolla saa ajettua läpi mitä tahansa hölmöilyjä, sillä nuo perusteet ovat koskemattomia: niitä ei yksinkertaisesti saa kritisoida. Pidettäisiinkö me Suomessa kuitenkin keskustelu avoimena?

Ruotsalaiset ovat omituista sakkia, he ovat jotenkin niin kovin aivopestyjä turvallisuus-, suvaitsevaisuus- ja tasa-arvofasistien propagandalla. Nämä kolme seikkaa ovat nousseet tavallaan koskemattomiksi, sillä jos Ruotsissa kritisoit jotain asiaa, jota jollain noista perusteista ajetaan, tulet samalla leimanneeksi itsesi turvallisuuden, tasa-arvon tai suvaitsevaisuuden vastustajaksi, mikä on varsin erikoinen tilanne. Sananvapaudesta on aivan turha puhua.
Homma näkyy läpi koko yhteiskunnan, mutta moottoripyörien maailmaan päädyttiin hiljattain, kun Sveriges Motorcyklister -järjestön ajamana Ruotsiin saatiin uudet, tasa-arvoisemmat ajokokeet.
Kyllä, luit aivan oikein. Tasa-arvoisemmat ajokokeet. Onneksi olemme Suomessa, joten saan vapaasti kritisoida ruotsalaisten tasa-arvohölmöilyjä.    

Tutkimusten mukaan nimittäin naisten reputtaminen inssiajossa johtui usein epäonnistumisesta käsittelykokeessa. Kuka tahansa järkevästi ajatteleva ihminen vetäisi johtopäätöksen, että naiset olivat huonompia moottoripyörän käsittelyssä, ja olisivat ehkä tarvinneet enemmän käsittelyharjoituksia. Ruotsalaiset sen sijaan päättelivät, että käsittelykoe oli naisia syrjivä.
Seurauksena vaikeimmat käsittelykokeet poistettiin inssiajosta, ja painopistettä siirrettiin enemmän liikenteessä ajamiseen. SMC:n edustajan kommentti käsittelykokeiden poistamiseen oli pysäyttävä: ”Suurin osa onnettomuuksistahan sattuu muissa kuin hidasajotilanteissa.”
Itsekin jonkin aikaa ajokoulutustouhuja katselleena pidän sekä muutosta että lausuntoa outona. Hidasajohan paljastaa mainiosti ajotekniikan virheet – juuri ne samat, jotka jäävät normaaleilla ajonopeuksilla helposti huomaamatta. Ja aivan samat virheet aiheuttavat näitä muissa kuin hidasajotilanteissa tapahtuvia onnettomuuksia, kuten ulosajoja.
Oletko esimerkiksi koskaan miettinyt, miksi EAK- tai vastaavilla kursseilla aloitetaan yleensä hitaista harjoitteista?

Käytännössä juuri kukaanhan ei osaa ajaa moottoripyörällä heti kortin saatuaan. Autokoulussa saadaan sen verran perusteita, että voi lähteä treenailemaan omine nokkineen ja  todellinen ajotaito syntyy vasta vuosien ajamisen seurauksena – jos on syntyäkseen. Kaikki eivät valitettavasti opi koskaan, toivottavasti itse opin joskus. 
Nyt siis ruotsalaiset tasa-arvofasistit tekivät ajokokeesta ei tasa-arvoisen, vaan naisia suosivan.  Sivuvaikutuksena liikenteeseen pääsee jatkossa harjoittelemaan entistäkin puutteellisemmilla taidoilla. 
Uhrattiinko siis Ruotsissa turvallisuus näennäisen tasa-arvon alttarille?

Pääkirjoitus Bike 4.2016

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi

Ilmainen uutiskirje!

Tilaa uutiskirjeemme ja pysyt kartalla siitä, mitä moottoripyöräilyn saralla tapahtuu.

Voit lopettaa uutiskirjeen tilaamisen koska tahansa. Emme luovuta osoitettasi muille tahoille.

Sulje Tilaa uutiskirje: