Bild
Seuraava artikkeli

Lopettakaa kiertely ja kieltäkää prätkät!

Toimitukselta
EU on säätämisvimmassaan heittänyt yhden jos toisenkin kapulan motoristien rattaisiin. Tuoreimpana tietenkin hyödytön kustannus määräaikaiskatsastuksen muodossa. 

Olin oikeasti varsin innoissani EU:sta, kun Suomi vihdoin siihen pääsi liittymään. Hyviä puolia oli paljon, ihmisten, tuotteiden ja pääomien vapaa liikkuvuus nyt ainakin. Kolikolla on kuitenkin kääntöpuolensa, jota olemme viimeiset vuodet saaneet hämmästellä. Jätetään pankkituet sun muut toisten kritisoitavaksi ja keskitytään prätkiin. 

 

EU:n virkamiehet ovat hyvin ahkeria säätämään ja määrittämään kaikkea. Tästä hyvänä esimerkkinä on uusi L-luokkien tyyppihyväksyntäasetus. Joskus muinoin jarrujen määrittelyksi riitti muutama sana (Ajoneuvossa on oltava kaksi erillistä jarrulaitetta), nyt tekstiä on hataran muistini mukaan toistakymmentä sivua - kaikenlaista täysin tarpeetonta määrittelyä. Eikä siinä silti ajatella soralla ajavia, vaan ABS-jarrut on määrätty pakolliseksi. 

 

Ajokorttiuudistus hankaloittaa nuorten hyppäämistä kaksipyöräisten sarviin surkastuttaen jo nyt ikääntyvää motoristikantaa entisestään. Tuntuu, että tavoitteena on lopettaa moottoripyöräily. Miksi? Se on varmaan vaarallista tai ainakin tarpeetonta. Kieltää ei voi, koska siitä nousisi protestimyrsky, mutta mitä jos siitä tehtäisiin "turvallisuusparannuksin" niin hankalaa ja kallista, ettei kukaan enää halua sitä harrastaa? Siltä tämä meininki ainakin tuntuu. Olkaa edes suoraselkäisiä siellä Brysselissä ja myöntäkää haluavanne kieltää moottoripyörät kokonaan!

 

Nyt uusimpana kantona kaskessa on tämä määräaikaiskatsastus, joka on myyty pääasiassa turvallisuusperustein. Koko case pohjautuu DEKRA:n tuottamiin tilastoihin. Kun tarkastellaan puolueettomia tutkimuksia, voidaan havaita, ettei määräaikaiskatsastuksella ole saavutettavissa oikeastaan mitään parannuksia mihinkään muuhun kuin katsastusyrittäjien liikevaihtoon. 

 

Vaikka DEKRA:n tilastot valheellisiksi osoittavia puolueettomien tutkimusten tuloksia esiteltiin sekä päättäjille että julkisesti, ei kukaan viitsinyt edes alkaa tutkimaan asiaa ja selvittämään, mistä poikkeavuus johtuu. Näin toimiminen olisi kuitenkin ollut kansalaisten edun mukaista ja siitähän päättäjille maksetaan, että hoitavat meidän, siis kansalaisten asioita. Vai hoitavatko? Nyt näyttää siltä, että kansalaisten etu on jäänyt Ison Rahan edun jalkoihin. Järjestelmä on läpimätä, ja sitä olisi muutettava. Muuttaminen on kuitenkin byrokratian massiivisuuden ja jatkuvan kontrollin kasvun vuoksi käytännössä mahdotonta. 

 

Ajatus on kypsynyt mielessä jo kauan, ja ehkä tämä, erittäin läheltä seuraamani case oli se viimeinen niitti, joka tuhosi lopullisesti uskoni järjestelmään. Alan pikimiten pohtimaan, miten karistaa tämän paskaunionin tomut jaloistani lopullisesti. Jos suunnitelmaa ei tule pantua täytäntöön ennen ensimmäistä määräaikaiskatsastusta, aion harrastaa kansalaistottelemattomuutta. Rekisterikilpihän on melko herkkä katkeamaan ja moottoripyörä on reilusti sinivalkoista Transporteria nopeampi. Kaikeksi onneksi liikenteenvalvontaakin ollaan ajamassa alas. 

 

Kiitos vielä Tarja Cronberg, Satu Hassi, Liisa Jaakonsaari, Anneli Jäätteenmäki, Eija-Riitta Korhola, Sirpa Pietikäinen, Hannu Takkula ja Nils Torvalds moottoripyörien määräaikaiskatsastuksesta. Vaalit muuten on ensi vuonna, ja voin antaa jo nyt yhden vaalilupauksen. Minä en unohda. 

Hei!

Ymmärrämme, että käytät adblockeria, mutta toivottavasti voit sulkea sen sivustomme osalta. Mainokset ovat perusedellytyksenä sille, että voimme ylläpitää sivustoa.