Portugal - Espanja - Andorra - Ranska

Sadan päivän RTW
Vähiin käy ennen kuin loppuu! Tuntuu lähes absurdilta ajatella, että takana on jo lähes 25.000 km:a ja lähes koko pohjoinen pallonpuolisko. Yhtä hullunkuriselta tuntuu, että vain viikko sitten ihmettelin Montrealissa, toisella puolella maailmaa suurkaupungin elämää ja nyt olen pienessä Connauxin kylässä Lyonin eteläpuolella keskellä kauneinta viininviljelysaluetta!

Montrealissa ennen lentoani Lissaboniin, kävin vielä kiertelemässä Old Montrealia. Kapeat kujat ja arkkitehtuuri muistuttivat ranskalaista tyyliä ja joidenkin parvekkeiden kaiteilla todellakin heilui Ranskan lippu! Mahtava Notre Damen katedraali oli näkemisen arvoinen, etenkin, kun opaskierrokset pyörivät non-stoppina ja opas malttoi puhua selkeästi ja rauhallisesti. Mielenkiintoista oli kuulla esim., että Montreal oli aiemmin nimeltään ”Vilmarie”. Tai että tämän katolisen kirkkorakennuksen suunnitteli protestanttinen arkkitehti.

Lentokentällä kävi juuri niin kuin olin ennustanutkin: laukun paino meni kolmella kilolla yli ja koska en yksinkertaisesti enää jaksanut ruveta purkamaan Ikean kasseista tekemääni laukkuviritystä ja ihmettelemään, mitä vielä olisin voinut heittää / antaa pois, pulitin kiltisti matkakassastani vaadittavan lisämaksun. Itse lentomatka Amsterdamiin ja sieltä Lissaboniin meni muuten ihan mallikkaasti mutta ihan heti en suostu tällaisille pitkille lennoille enää lähtemään. Sen verran tuskainen olo matkan aikana tuli!

Lissabonin kentällä oli turvauduttava taksikyytiin, koska rahtialueelle ei ollut asiaa kävellen. Taksikuski, joka ei meinannut millään löytää ks. aluetta oli näitä sarjassamme ”rahat pois turisteilta” miehiä: pyysi ensin tuosta parin kilometrin matkasta hulppeat 28€, jonka sain pudotettua 18:aan. Hostelli-isäntäni pahoittelikin myöhemmin moista rosvousta! Itse pyörän saaminen ulos rahtiterminaalista oli yllättäen tämän matkan byrokraattisin. Viidellä eri luukulla kierrettyäni, 132€ köyhempänä ja hirmuinen tukko papereita käsissäni pääsin vihdoin ihmettelemään Ransun metallilaatikkoa, jossa se oli Montrealista lennätetty. Näppärä systeemi! Suuresta byrokratian määrästä huolimatta kaikki olivat superystävällisiä, etenkin Fransisco niminen virkailija, joka osoittautui vannoutuneeksi motoristiksi. Oli vuosi sitten ottanut yhteen kuorma-auton kanssa mutta kuin ihmeen kaupalla selvinnyt hengissä. Pyörä sen sijaan oli mennyt romuksi :(.

Lissabon on upea kaupunki! Majapaikkani sijaitsi sopivasti keskusta-alueen laidalla, josta upeiden puistoalueiden läpi on mukava kävellä vanhaan kaupunkiin. Myös metrolinjastoa oli helppo oppia käyttämään. Polttavan kuumana kesäpäivänä kun ei tullut mieleenkään hypätä Ransun selkään! Kaupungin liikennekulttuuri toki on varsin sujuvan tuntuista. Tietenkin Etelä-Eurooppalaiseen tapaan torvea soitetaan hyvin herkästi! Joka tapauksessa Lissabon oli ehdottomasti niitä paikkoja matkani varrella, johon haluan palata takaisin. En esim. löytänyt – päiväsaikaan kun olin liikkeellä – yhtään paikkaa, jossa olisi kuullut elävää fado-musiikkia. Tuntui melkeinpä pyhäinhäväistykseltä!

Portugalista matkani jatkui Espanjan kautta piskuiseen Andorran vuoristovaltioon ja veroparatiisiin. Espanjan läpi ajaessani tapasin paikallisia motoristeja, jotka olivat kerääntyneet yhteistä LAUANTAIKÄVELYÄ varten! Kuvitelkaapa suomalaiset motoristit yhteiselle kävelyretkelle, hmmm... Joka tapauksessa tämä iloinen joukko antoi minulle vinkiksi, että Andorrassa kaikki on halvempaa ja niin muodoin myös esim. renkaanvaihto. Kuulemma monet pohjois-espanjalaiset käyvät aina vaihtattamassa renkaansa Andorran puolella.

Espanja vanhana valtiona on todellakin näkemisen arvoinen, varsinkin jos malttaa pysyä poissa hurjan kalliilta moottoriteiltä ( 90km – 12,65€). Vuoristoa, viinitiloja ja upeita todella vanhoja kaupunkeja, joista kohteekseni otin yli 2000 vuotta vanhan Fransisco Goyan kotikaupungin Zaragosan. Ymmärrän hyvin, että kaupungin upeassa ”Pilar” basilikassa ei saanut valokuvata. Freskot kun ovat Goyan itsensä maalaamia. Osallistuin lauantain iltapalvelukseen ja hieman hämmennystä herätti esilaulajanaisen voimakas nasaaliääni. Mielenkiintoista joka tapauksessa, koska edellisestä vierailustani Espanjassa jumalanpalveluksessa oli ehtinyt vierähtää lähes päivälleen tasan 17 vuotta.

Andorra saa silmät pyörimään päässä. Tässä keskellä Pyreneitä sijaitsevassa vuoristovaltiossa kaikki on niin käsittämättömän siistiä ja hienoa! Pääkaupungin Andorra La Vellan kadut täyttyvät vuosittain valtavista turistimääristä. Liikkeitä on joka lähtöön mutta erityisesti silmiinpistävää on erilaisten moottoripyöräliikkeiden määrä. Ja moottoripyörien! Espanjalaisten, ranskalaisten ja brittiläisten moottoripyörien lisäksi paikallisia ajopelejä tuntuu olevan maan asukasmäärään nähden valtavasti.

Otin espanjalaismotoristien neuvosta vaarin ja kävin vaihdattamassa renkaani. Valitettavasti alle ei löytynyt Heidenauta, jotka siis todella kestivät Suomesta Andorraan saakka yli 24.000km! Uusien kumitassujen loppuhinnaksi tuli töineen kaikkineen 169€. Ei paha, sanoisin. Joka tapauksessa renkaanvaihto-operaatio oli lähes välttämättömyys, koska edessä odottivat Andorran ja Ranskan väliset vuoristotiet. Takarenkaani kun oli jo sen verran kantikas, että jännäksi olisi mennyt ajaa jatkuvaa 180 asteista mutkaa Pass de la Casan solatiellä. Enpä ole muuten ennen muistaakseni niin pitkään ajanut pilven sisällä! Oli hieman kosteata mutta mukavan viileätä touhua :). Eteneminen autoletkan perässä oli tietenkin varsin hidasta mutta korkeanpaikan kammoisena tuo ei haitannut. Hirmuisen suoran pudotuksen ajatteleminenkin kun saa edelleenkin huippaamaan!

Hitaan etenemisen vuoksi siirryin jossain vaiheessa Lyoniin menevälle moottoritielle vain huomatakseni taas korkeat tietullit. Lisäksi kun jostain syystä kumpikaan luottokorteistani ei jostain syystä toiminut maksuautomaateilla, päätin taas siirtyä pienemmille teille. Onnekseni, koska löysin näin tästä ihastuttavasta pienestä maalaiskylästä edullisen ja siistin majatalon. Tästä matkani jatkuu tänään Sveitsin puolelle serkkuani Paulaa tapaamaan.

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi

Ilmainen uutiskirje!

Tilaa uutiskirjeemme ja pysyt kartalla siitä, mitä moottoripyöräilyn saralla tapahtuu.

Voit lopettaa uutiskirjeen tilaamisen koska tahansa. Emme luovuta osoitettasi muille tahoille.

Sulje Tilaa uutiskirje: