Bild
Seuraava artikkeli

Viimeistä viedään

Piikkitesti 2013
Viimeisenä testipyöränä omalla kohdalla oli Husse, jota odotin pienellä varauksella. Arvelin kiksistartin tuottavan hienoisia ongelmia ja niinhän siinä kävikin, että oma käynnistystekniikkani ei ollut pomminvarma.

Aluksi en meinannut saada pyörää millään käyntiin, sitten opin käynnistämään sen kylmänä, mutta kuumana se ei sitten onnistunutkaan. Tuli kyllä kokeiltua aika montaa erilaista tekniikkaa; pyörän vierestä polkaisua, seisomalla jalkatapeilla, kallistamalla pyörää, kiipeämällä korokkeelle. Totesin, että en saa potkuun tarpeeksi pitkää liikettä jos seison pyörän vieressä ja jalkatapeilla seisominen oli liian epävakaata, joten paras keino oli seistä kanttarin päällä ja kallistaa pyörää.

 

Vaikka kuvittelin, että Hussella on varmasti karmeaa ajaa pidempää matkaa, oli se todella positiivinen yllätys, että penkki oli supermotoksi jopa mukava. Ja ajoasento on todella hyvä. Ohjaustanko on korkealla ja tekee ajoasennosta mukavan pystyn. Myös jarrut ovat loistavaa luokkaa varsinkin Genericiin verrattuna.

 

Miinusta Husse saa epävakaasta seisontatuesta, lukottomasta satulasta ja bensatankista, antiikkisesta ohjauslukosta sekä huonosta mittaristosta. Seisontatuki oli varsinkin pyörän madalluksen jälkeen erittäin epävakaa. Jos pyörä oli vähänkin kaltevalla alustalla, oli epävarmaa pysyykö se pystyssä. Jos olisi esim. oma autotalli, jossa pyörää pitäisi ei tuo lukoton satula ja bensatankki tuntuisi niin ihmeelliseltä, mutta kun pyörä seisoo ulkona, niin olisihan se kiva että siinä bensakorkissa olisi jonkinlainen lukko. Pyörän ohjauslukko oli rungossa eikä virtalukossa kuten normaalisti ja mittaristo oli muutenkin todella rajoittunut. Mittaristosta ei nähnyt kerrallaan kuin esim. nopeuden ja matkan. Myös kaikki varoitusvalot olivat mahdollisimman pienellä mittariston yläreunassa.

 

Ongelmia pyörässä ilmeni muutamia. Heti alussa mittaristossa luki Fault 2- vikakoodi, joka sai pyörän menemään safety moodiin ja öljyn kulutus kasvoi rajusti. Tästä siis johtui alussa ollut älytön savutusongelma. Vaikka kaksitahtinen savuttaisi normaalisti vähän, oli savutus alussa todella runsasta. Huollossa selvisi, että kaasun asentoanturi oli rikki ja osan vaihdon jälkeen vähentyi savutus ja öljynkulutus huomattavasti. Huolto oli MP-Racingissä ensiluokkaista, pyörä otettiin heti työn alle ja osan vaihto tehtiin odottaessa. Tämän jälkeen pyörästä tarkastettiin ketjujen kireys, rengaspaineet ja valojen toimivuus. Kuitenkin pyörä ehti olla kunnossa vain viikon, kun siitä pimeni kaikki valot. Syyksi ilmeni palanut sulake. Tämä ongelma ilmeni uudestaan matkalla Tampereelle, jolloin sulake paloi kaksi kertaa ja loppu matka oli pakko ajaa pimeillä valoilla. Sulakkeen palaminen sytytti myös öljyvalon ja vaikutti hieman pyörän kulkuun. Kiitos kuitenkin kaikille vastaan tulleille autoille, jotka väläyttivät valoja. On hienoa huomata, että teillä liikkuu huomaavaisia autoilijoita.

 

Kaiken kaikkiaan, jos on varaa tankata bensaa vähän väliä, on Husse hyvä valinta. Se on erittäin mukava ja hauska ajettava ja sopii sellaiselle, joka ei niinkään aja matka-ajoa. Pyörän ulkonäkökin on jo valmiina kohdallaan, joten sekään puoli ei välttämättä vaadi suurempia investointeja.

Hei!

Ymmärrämme, että käytät adblockeria, mutta toivottavasti voit sulkea sen sivustomme osalta. Mainokset ovat perusedellytyksenä sille, että voimme ylläpitää sivustoa.