Vahva vastustaja

Piikkitesti 2013
KTM todisti ylläpitävänsä laadukasta mainettaan.

KTM Duken saatuani ei voinut kuin hymyillä: prätkä oli ihan tajuttoman mageen näköinen. Streetfighter-tyyli on se mikä piikkimaailmasta on tähän mennessä puuttunut. En ole ennen nähnyt ainoatakaan tehtaalta valmiina tullutta Streetfighter-piikkiä, mutta tässä se nyt on.

 

Duken ulkonäkö on, jo kuten mainitsin, todella tyylikäs. Hienot yksityiskohdat, kuten tankin muotoilu, maski, vanteet, tarrat ja väritys luovat todella onnistuneen kokonaisuuden. Ulkonäköä kohentavat myös mm. ledeillä toteutetut vilkut ja takavalo. Ollaan selvästi menossa ekologisempaan suuntaan myös valaistuksen saralla! Ainoa miinuspuoli löytyy takaa, nimittäin kilventelineestä. Se on erittäin pitkä ja ruma.

 

Ajoltaan Duke on hyvä. Ajoasento on pysty, kuten streetfightereissa monesti on, mutta penkki sitten jakaakin mielipiteet. Se on mukavan pehmeä, vaikkei mikään sohva olekaan, mutta se on myös todella leveä, joka luo hieman oudon fiiliksen. Valintanappulat toimivat kuten pitääkin ja ovat selkeästi aseteltu. Muutama nappula on myös taustavalaistu, joka tuo hienon lisän pimeällä ajettaessa.

 

Jarrut ovatkin sitten hieman vaikeampi arvosteltava. Etujarru ei ole huono, eikä myöskään erityisen hyvä, kun taas takajarru on todella tunnoton. Kummatkin jarrut ovat myös varustettu ABS-yksiköillä, joten turvallisuutta on rutkasti enemmän kaatumisenehkäisyn saralla, mutta esim. hiekalla ABS haittaa takajarrun toimintaa selvästi ja näin lisää jarrutusmatkaa. Itse varustaisin vain etujarrun ABS:lla ja jättäisin takajarrun rauhaan.

 

Mukavana lisänä pyörässä on digitaalinen näyttö, josta löytyy mm. matkamittari, trippimittari, kellonaika, keskinopeus, ajoaika, toimintasäde, kierrosvahti ja KULUTUS. Viimeisenä mainittu ominaisuus on todella kätevä ja mielenkiintoinen. Sitä seuraamalla kuski voi opetella taloudellisimman ajotyylin ja säästää selvää rahaa.

 

Viimeisenä mutta ehkäpä tärkeimpänä osiona tulee moottori. Dukessa on nelitahtinen neliventtiilikansinen yksisylinterinen polttoaineruiskutteinen bensiinimoottori, josta löytyy tehoa n. 15hp. Duke ei tunnu hirveän tehokkaalta ja realistinen huippunopeus on vain noin 100 km/h. Duken tehoalue on selvästi keskikierroksien ja yläkierroksien välissä, joten alavääntö jää hieman heikohkoksi, mutta se ei ole liian häiritsevää. Vaihteisto pelittää hyvin ja vaihteet vaihtuvat pehmeästi. Moottorivälitykset tuntuvat juuri niin sopivalta kompromissilta kuin vain voi toivoa. Kulutuksen suhteen Duke on erittäin onnistunut. Mittariston kulutusmittaria tarkkaillen sain kulutuksen laskemaan minimillään vaivaiseen 1,8 litraan  satasella: Uskomatonta! Tuollaisiin lukemiin harva prätkä kykenee, edes piikeistä. Normaalissa taajama-ajossa kulutus pyöri silloinkin, kun annoin reilusti kaasua ja en miettinyt miten ajaisin mahdollisimman taloudellisesti, vain noin 2,0 litrassa. Duke on erittäin bensapihi ja tulee saamaan monet autoilijat harkitsemaan vaihtoa piikkiin, esim. työmatka-ajoja varten.

 

Duken faitterimäisyyden huomaa, siittä että Dukella on mukava ajaa niin matkaa, kuin myös taajama-ajoa, mutta se ei ole täydellinen mestari kummassakaan.

 

Enää ei tarvitse valita supermoton ja kyykyn väliltä, koska tämä pyörä on jokapaikanhöylä!

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi

Ilmainen uutiskirje!

Tilaa uutiskirjeemme ja pysyt kartalla siitä, mitä moottoripyöräilyn saralla tapahtuu.

Voit lopettaa uutiskirjeen tilaamisen koska tahansa. Emme luovuta osoitettasi muille tahoille.

Sulje Tilaa uutiskirje: