Lopun alkua

Piikkitesti 2013
Genericillä ajamista ovat värittäneet niin pienet kuin isommatkin ongelmat.

Genericistä ensimmäisenä on jäänyt mieleen istuinkorkeus sekä kamala penkki. Hyvät lähtökohdat kuukauden ajoa ajatellen. Toinen näistä ongelmista saatiin ratkaistua pienellä säätämisellä. Istuinkorkeushan Genericissä on älyttömän korkea, ainakin itselleni, joten alussa maahan riitti vain toisen jalan varpaankärjet. Tämä ongelma saatiin ratkaistua takajousen esijännitystä löysäämällä ja etupään pudottamisella. Nämä toimenpiteet madalsivat pyörää noin 15 mm, mikä oli suuri apu. Genericille täytyykin antaa plussaa siitä, että takajousen esijännitystä on mahdollista säätää.

 

Kuluneita testiviikkoja on kuitenkin häirinnyt pyörässä ilmenneet viat ja” ominaisuudet”. Ensimmäisenä tietysti se aikaisemminkin Jerelle ilmennyt vaihdevika, eli että vaihde jumitti välillä vapaalle. Kävin korjauttamassa tätä MotorPowerilla ja ongelmaa ei ole enää ilmennyt viimeisten 300 km:n aikana. Tässä kohtaa on hyvä kehua MotorPowerin hienoa palvelua, joka toimi nopeasti ja oli ystävällistä. Jouduin turvautumaan tähän nopeaan huoltopalveluun myös toisen kerran ja silloin pyörä oli hetkessä valmis.

 

Vapaan valo on välillä syttynyt, vaikka vaihde on vapaalla, mutta tähän epäiltiin syyksi vettä, sillä vika on ilmennyt vain silloin kun pyörää on pesty tai on satanut. Vesi siis katkaisee virtapiirin, jolloin valo syttyy. En osaa valitettavasti selittää tarkemmin, koska sähköoppi ei ole vahvimpia osaamisalueitani. 1500 km:n kohdalla syttyi mittaristossa öljyvalo, jonka luulin varoittavan siitä, että öljy on lopussa, joten öljyä lisättiin, mutta valo ei sammunut. Totesin netin hyödyttömäksi tämän ongelman selvittämiseen, sillä netistä löytyvässä pyörän manuaalissa ei ole edes samanlaista mittaristoa. Jerellä oli ilmennyt sama ominaisuus, joten sain vinkin käydä vain painamassa mittariston nappia, jotta valo sammuu, sillä se on pelkkä varoitusvalo. Ajoa häiritsee jatkuvasti kamala tärinä ja siitä johtuen ei peileistä näe yhtään mitään. Myös vilkun kytkin on erittäin epämukava ja vie huomiota ajamiselta, sillä vilkku tuppaa aina menemään toiseen suuntaan, kun sitä yrittää palauttaa. Tätä ongelmaa kompensoivat kuitenkin pienet vilkut, jotka eivät näy takaa tai edestä kovinkaan hyvin.

 

Kuten yllä olevasta kuvasta saattaa huomata, Generic on osoittautunut pyöräksi, jolla saattaa jäädä tienposkeen. Olin siis tehnyt mukavan päiväretken Fiskarsiin, jossa olin ihaillut maisemia ja viettänyt kaunista kesäpäivää… kunnes. Olin lähtenyt kotiinpäin ja tullut jo hyvän matkaa, oli enää 40 km jäljellä, kun yhtäkkiä pyörä alkoi buuaamaan eikä reagoinut kaasuun. No, ei auttanut vaikka vähän ajan päästä yritti uudelleen. Sama vika. Sitten vaan soittoa kotiin ja odottamaan kyytiä. Kyllä siinä tunnissa itikoiden ruokana ehtii keksiä kaikkea ylistävää sanottavaa Genericiä kohtaan. Kiitos kaikille ystävällisille tielläliikkujille, joista kukaan ei pysähtynyt kuluneen tunnin aikana kysymään tarvitsenko apua, ei myöskään ohi ajanut poliisipartio. Toivon kuitenkin, että jos joskus satut huomaamaan jonkun tienvarressa, voisit käyttää hetken sitä kallisarvoista aikaa siihen, että varmistat kaiken olevan kunnossa. Tunnin odottelun jälkeen prätkä oli kuitenkin kyydissä ja suunta kohti MotorPoweria, jonne prätkä jäi yöksi odottamaan huollon aukeamista. Aamulla kävin ilmoittamassa vian ja jo muutaman tunnin kuluttua oli prätkä valmis noudettavaksi. Vika oli löytynyt nopeasti, sulake oli murtunut tyvestä ja siksi pyörä ei reagoinut kaasun kuin pätkissä. Parasta oli se, että murtuma oli ilmeisesti syntynyt jatkuvasta tärinästä eli siis pyörän omasta ominaisuudesta.

 

Jos olisin kirjoittanut jutun pyörästä ennen kyseistä tien varteen jäämistä, olisi palaute ollut jopa hyvää, sillä supermotolla ajaminen on osoittautunut mukavammaksi kuin odotin (lukuun ottamatta penkkiä).  Nyt on kuitenkin luotto pyörän kestämiseen kadonnut ja toivon, että se kestää lauantaisen matkan Forssaan. Nämä kyseiset mielipiteet perustuvat omiin kokemuksiin, joten toivon, etteivät kyseiset ongelmat ole ilmenneet yhdelläkään Genericin omistajalla. Ehkä testipyörä sattuu vain olemaan maanantai kappale. Generic oli hieman odotuksien mukainen, mutta en olisi silti ikinä osannut odottaa näin monia ongelmia. 

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi

Ilmainen uutiskirje!

Tilaa uutiskirjeemme ja pysyt kartalla siitä, mitä moottoripyöräilyn saralla tapahtuu.

Voit lopettaa uutiskirjeen tilaamisen koska tahansa. Emme luovuta osoitettasi muille tahoille.

Sulje Tilaa uutiskirje: