Kesäkuu 2t hussella

Piikkitesti 2013
Bensaa palaa, rengas ei.

Nyt siis alla pärisee husqvarna 125 sm 2t. Olen ehtinyt näiden kolmen viikon aikana ajaa vaivaiset 850km. Kilometrejä on kertynyt työmatkoista varmaan eniten noin 400km. Olen siis kesätöissä raksalla ja se rajoittaa vapaa-aikaa aika paljon. Työt alkavat klo 7:00 ja päättyvät 15:30. Kotiin pääsen noin 16:00 maissa, käyn suihkussa, syön jne. ja olen valmis siinä 17:00 aikaan. Vapaa-aikaa jää arkisin aika vähän, koska kotiin pitäisi mennä jo 20:00 aikoihin ja nukkumaan viimeistän 22:00, jotta ehtii nukkua. Eli vapaa aikaa on aika niukasti, viikonloppuisin ehtii sitten ajella enemmän. Työt päättyvät kuun lopussa ja sen jälkeen kilometrejä pitäisi alkaa tulla enemmän :). Tosin silloin pyöränä on luultavasti KTM duke 125. Eli tässä siis hieman syitä miksi kilometrejä ei ole hirveästi tullut.

 

Sitten asiaan, jatkan samalla kaavalla kuin CBR:än arvostelussa, koska mielestäni tällä tavalla kaikki tulee selkeästi ilmi.

 

Ulkonäkö

 

Hussen ulkonäkö ei ole juurikaan muuttunut aikojen saatossa ja hyvä niin, koska pyörä on erittäin tyylikäs. Maski on vaihtunut uudempaan, mutta mielestäni vanha 2006 vuoden maski oli hienompi. 2013 mallia saa ilmeisesti racing replicana, mikä tässäkin hussessa näyttäisi olevan. Hieno tarrasarja siis. Pyörässä on tarrasarjan lisäksi Racetech käsisuojat, jotka ovat itseasiassa erittäin mukavat. Tuuli ei käy sormille, mikä on erittäin suuri plussa keväisin ja syksyisin, kun ilmat ovat viileämmät. Toki voi käyttää lämpimiä hanskoja, mutta itse tykkään ajaa ohuilla crossihanskoilla, koska niillä saa paljon paremman tuntuman pyörään.

 

Alumiininen racing tankinkorkki Husqvarna logolla, on se hienompi kuin oman 4t hussen tankinkorkki, mutta sehän on vain tankinkorkki :D. Tosin se on myös parempi siten, että siitä saa paljon paremman otteen jos se on esim juuttunut, niinkuin omassa hussessa kerran kävi viime syksynä ja korkki piti avata pihdeillä.

 

Punaiset ketjut, jotka eivät kyllä kauan punaisena pysy, kun alkaa niitä rasvailemaan, ovat kyllä myöskin paremman näköiset kuin omassa Hussessa. Punainen takaratas, joka sekin myös tummuu, mutta ei niin paljoa kuin ketjut. Marzocchi Gold etuhaarukka on myös hienompi kuin oman Hussen Paiolin keula. Pohjapanssari ei juurikaan ulkonäköön vaikuta, enkä ole sitä oikein päässyt testaamaan, kun en ole vielä käynyt metsässä rellestämässä. Enkä oikein tiedä miten sen kestävyyttä voisi testata, koska sehän ei varmaan pyörälle hyvää tee jos hyppään hyppyristä kiven päälle panssari edellä, mutta näyttäisi, että panssari on sellainen kevyempi malli mikä estää lähinnä naarmuja tulemasta runkoon eikä kestä välttämättä kovempia iskuja.

 

2t Hussen peilit ovat paremman näköiset kuin omani, mutta ei niistäkään tahdo nähdä muuta kuin omat hartiat. Ajettaessa 80km/h tai kovempaa peilit alkavat täristä tosi paljon eikä niistä sen jälkeen ota selkoa, että tuleeko takaa rekka vai mopo.

 

Maski on sama kuin omassa Hussessa ja valoteho on hyvin vähäinen. Myös mittaristo on sama pieni mistä eivät likinäköiset tahdo nähdä mitään.

 

Kytkin on kevyt, mutta se ei irrota kunnolla. Liikkeessä sanottiin, että se on ominaisuus, mutta mielestäni olisi mukavempaa, jos kytkin irrottaisi kokonaan, koska muuten joutuu pistämään tasasella jaloilla vastaan. Molemmat jalat joutuu yleensä laskemaan maahan pysähdyttäessä, mikä saattaa joidenkin mielestä näyttää aloittelijamaiselta, mutta ei se niin kamala juttu kuitenkaan ole.

 

Jarrut ovat ihan ok, takajarrussa on parempi tuntuma kuin omassa Hussessa, mutta etujarrulla ei tahdo takapyörää saada ilmaan kahdella sormella. Monet kouluttajat sanovat, että pitäisi jarruttaa kaikilla neljällä sormella, mutta itse olen tottunut jarruttamaan ainoastaan etu ja keskisormea käyttäen, koska silloin saa mielestäni pyörän pidettyä paremmin hallinnassa jarrutettaessa mahdollisimman tehokkaasti.

 

Jousitus on mielestäni yllättävän kehno tai se on säädetty väärin.(Takajousen esijännityshän on ainoa, jota kuski voi säätää ja sekin vain työkaluilla.) Esim. kun ajaa kovaa tiessä olevaan vähän suurempaan pomppuun, etupumput käyvät pohjassa. Näin ei omassa Hussessa käy. Takajousi on myös ihmeellinen. Se ei tunnu joustavan juuri ollenkaan ja pomppuun ajettaessa tuntuu pompauttavan kuskin irti penkistä. 2t Hussessa muistaakseni pitäisi olla parempi alusta kuin 4t Hussessa, mutta siltä se ei ainakaan tunnu. Ehkä säädöt ovat pielessä.

 

Renkaat ovat vanhat tutut Pirelli Sport Demonit. Pitoa ja kulutuspintaa riittää. Omalla Hussella ehdin ajaa 9000km ennenkuin renkaat piti vaihtaa. Hyvät renkaat.

 

Yksi huono puoli on myös melu. Vaihtopäivän jälkeen ajoin kotiin (n.150km). Melu oli tosi korkea ja kotona huomasin ”tinnityksen” tason nousseen. Pyörällä ei voi siis ajaa pitkiä matkoja ilman kuulosuojamia. Lyhyemmilläkin matkoilla melu on liian suuri. Monesti ovat ihmiset ihmetelleet ja kerran on nyrkkiäkin näytetty kun hurahdin ohitse. Käyn töissä ja lähden kotoa 6:30. Yritän ajaa hiljaa, mutta 2-tahtisella pitää aina välillä antaa kaasua, jotta moottori saa voitelua. Korkean melun voi kuitenkin poistaa ostamalla pienempiäänisen äänenvaimentimen, mutta en tiedä yhtään valmistajaa, joka tekisi ns. pienempi äänisiä slipareita, vaan tarkoituksena on saada paremmat äänet. Yleensä se tarkoittaa sitä, että äänen tason voimakkuutta lisätään.

 

Vikoja on ilmennyt muutama. Öljyvalo palaa, vaikka sitä olisi kuinka paljon. Kytkin ei irrota kunnolla, mihin sanottiin, että se on ”ominaisuus”. En vieläkään ymmärrä miksi kytkimestä ei ole tehty sellaista, että se irrottaisi kokonaan, koska silloin se olisi paljon mukavampi. Ehkä se sitten on jonkinlainen ominaisuus, jota en ymmärrä. Ei se liikaa haittaa, mutta kuitenkin.

 

Husqvarna sm 125 2t ei täysin vastannut odotuksiani. Tiesin kyllä, että bensaa tulee kulumaan paljon. Olisin odottanut, että vakiona olisi ollut edes 11kw, mutta valmistaja ei ole sitä varmasti paljoa miettinyt, koska on olettanut, että pyörä pistetään pikinmiten täysitehoiseksi. Lain sallimissa rajoissa 2t Husse ei pärjää muille kevareille oikein missään suorituskykykategoriassa, mutta todettakoon vielä kerran, että Husqvarna sm 125 2t on kautta aikojen ollut suosituin kevari, mitä en ihmettele.

 

-Oula

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi

Ilmainen uutiskirje!

Tilaa uutiskirjeemme ja pysyt kartalla siitä, mitä moottoripyöräilyn saralla tapahtuu.

Voit lopettaa uutiskirjeen tilaamisen koska tahansa. Emme luovuta osoitettasi muille tahoille.

Sulje Tilaa uutiskirje: