Itävaltalainen Intiasta

Piikkitesti 2013
Tuntuu oikealta itävaltalaiselta.

Pyörien vaihto tapahtui Keppanakellarissa. Söimme älyttömän hyvää ruokaa ja vaihtelimme kuulumisia. Kannattaa ehdottomasti käydä pyörähtämässä.

 

Husse vaihtui KTM Dukeen ja olen siitä iloinen. Duke on varmasti mukavampi pitkillä matkoilla kuin Husse. Hussesta mieleen jäi päälimmäisinä kova melu ja bensan kulutus, ja tietenkin se, että se voisi olla täysitehoinen :D.

 

Kotimatka sujui mukavasti Dukella. Hyvä ajoasento, mukava penkki ja ei pidä kovaa melua. Ei oikeastaan ääntä ollenkaan. Ajoimme suurimman osan matkasta yli 100km/h alueella ja huomasin, että pystyasennossa pyörä kulki mittariin noin 100km/h, mutta mentäessä muna-asentoon pyörän huippunopeus nousi jopa 125km/h vauhtiin. Kaikissa muissa pyörissä joita olen kokeillut on pysty asennon ja muna-asennon välillä ollut korkeintaan 15km/h vauhtiero, niin kyykyillä kuin pysty-pyörilläkin. Jopa 25km/h vauhtiero yllätti aika paljon, mietityttää onko ilmavirran kulku pyörässä jotenkin erilainen. Pelkkä pään laskeminen mittariin vähentää ilman vastusta jopa 50% kun muissa ajamissani pyörissä se on muna-asentoon mentäessä laskenut 30-35%.

 

Teho ja ajo-ominaisuudet

 

Tehoa pyörässä pitäisi olla sallitut 15hv/11kW, mutta jää kiihdytettäessä ainakin Yamaha WR:lle. Pyörien paino on likimain sama. Putki tekee ihmeellisiä mutkia, mutta niin tekee WR:ssäkin. Voisikohan johtua siitä kovasta ilman vastuksesta pystyasennossa ajettaessa. Dukeen saa tietääkseni erilaisen ruiskukartan, jonka jälkeen pyörän huippu nopeus pitäisi olla 140km/h. Jos tämä pitää paikkansa pyörästä pitäisi irrota sen jälkeen noin 21hv. Varmaksi en tätä ruiskukartta hommaa tiedä.

 

Jarrut ovat loistavat ilman abs:ää. Jarruissa on abs joka mielestäni ei toimi tarpeeksi hyvin. Pyörän saa pysähtymään nopeammin ilman abs jarruja. Painaessa jarrua abs päällä, abs löysää jarrua jos pyörä meinaa lukkiutua. Mielestäni löysääminen ja uudelleen paineen antaminen jarrulle tapahtuu liian hitaasti. Vähän kuin painaisi jarrua 0,5 sekuntia sitten päästää irti 0,5 sekuniksi ja taas puristaa 0,5 sekuntia, ja jatkaa tätä niin kauan, että pyörä pysähtyy. Vasta-alkaneille motoristeille abs jarrut ovat kuitenkin erittäin hyvä ratkaisu. Etu- tai takapyörä ei todellakaan lukitu, on kokeiltu hiekalla ja soralla. Huono puoli hiekalla ja soralla on se, että pyörä ei meinaa pysähtyä ollenkaan. Ainakin takapyörä pitäisi saada lukkoon hiekalla. Onneksi abs:sän saa kytkettyä Dukesta helposti pois.

 

Ajoin kerran kapeaa hiekkatietä jossain metsän keskellä. Jossain vaiheessa tie päättyi umpikujaan ja piti kääntyä takaisin. En jaksanut alkaa venkslaamaan pyörän kanssa edes takaisin, vaan laitoin vaseman jalan maahan kallistin pyörää ja annoin kaasua. Pyörä kääntyi hienosti 180 astetta ja lähdin takaisin päin. Myöhemmin kokeilin jarruja saman tien loppupuolella ja säikähdin pahemman kerran, kun etupyörä meni lukkoon, melkein kaaduin, mutta onneksi vain melkein. Kokeilin pari kertaa uudestaan ja huomasin, että abs oli poissa. En tiedä onko abs:sän pois ottamiseen jokin `nappula`, mutta jos ei ole niin sen saa kytkettyä helposti pois sudittamalla esim nurmikolla noin 2sekuntia. Takaisin sen saa kytkettyä laittamalla virrat uudestaan päälle. Abs pois kytkettynä molemissa jarruissa on erittäin hyvä tuntuma.

 

Pyörän valoteho on erittäin hyvä. Pitkät päällä näkee mielestäni vielä paremmin kuin CBR:llä jota kehuin erittäin hyväksi. Pyörässä on väläytys nappula pitkille, CBR:ssä ei muistaakseni ollut. Väläytys näppäin on hyvä koska sitä saa helposti painettua etusormella. Painaessa väläytys nappia sekä pitkät että lyhyet ovat päällä mikä on hyvä asia ajettaessa pimeällä pikkutiellä.

 

Renkaissa riittää pitoa ja kallistusvaraa on tarpeeksi. Jalkatapit ottavat usein maahan mutkissa.

 

Ajoasento on parhaimpia mitä olen kokenut. Jaloilla on helppo puristaa tankista ja tarvittaessa polvet ja reidet voi tukea tankin alaosaan varpistamalla jalkoja. Esim. jarrutuksissa usein huomaamattani tuen jalat juuri varpistamalla, enkä puristamalla sivusuunnassa. Muna-asennossakin on erittäin mukava olla. Yleensä kyykkypyörissä on mukava maata tankin päällä ja olla kippurassa, mutta ainakin CBR:ään verrattuna mielestäni Dukessa se on vielä mukavampaa.

 

Ulkonäkö

 

Duke on erittäin onnistunut ulkonäön puolesta. Pyörään on saatavilla monia tarrasarjoja suoraan, jos sen ostaa uutena. Dukeen saa myös ainakin Leovincen, Giannelin ja Acrapovicin slipareita joilla ääntä saa parannettua. Tehoa niistä ei niinkään tule. Maskejakin on kahta erilaista. Ei vakio maski maksaa 200e, mutta se on erittäin hyvä sijoitus sillä pyörästä tulee paljon paremman näköinen kun vakio maskin kanssa. Ainoat asiat mitä pyörästä pitäisi ehkä vaihtaa on kilven teline ja ehkä maski. Muuten Duken ulkonäössä ei ole mitään vikaa. Monissa pyörissä pitää yleensä vaihtaa peilit ja vilkut, mutta mielestäni Dukesta niitä ei välttämättä tarvitse vaihtaa. Vilkut ainakin ovat tarpeeksi kauniit.

 

Pyörän ainoa huono puoli on se, että maavara on aika pieni, eli ei voi hirveästi metsikössä ajella.

 

Duke on hintaansa nähden erittäin hyvä pyörä. Uutena hinta taitaa olla nyt 3990e ja jos haluaa abs jarrut hintaa tulee noin 500e lisää. Jos ajo kokemusta löytyy edes vuoden verran, suosittelen ostamaan pyörän ilman abs jarruja. Jos taas on vasta-alkaja kannattaa ehdottomasti ostaa pyörä abs jarrujen kanssa.

 

-Oula

 

 

 

 

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi

Ilmainen uutiskirje!

Tilaa uutiskirjeemme ja pysyt kartalla siitä, mitä moottoripyöräilyn saralla tapahtuu.

Voit lopettaa uutiskirjeen tilaamisen koska tahansa. Emme luovuta osoitettasi muille tahoille.

Sulje Tilaa uutiskirje: