Husqvarnan rankka taival

Piikkitesti 2013
Täydellä mahalla Keppana Kellarista kotia kohti palatessani alkoi karu todellisuus raottaa hienoa mielikuvan verhoa Husqvarnan, jota arkisemmin Husseksi kutsutaan, ympäriltä.

Ehdin suunnistaa noin 10 kilometriä kotia kohti, kun kun moottori sammahti ja rullailin Hussen selässä tienvarteen. Samaan aikaan näyttöön ilmestyi ''Fail 2'' teksti. Pirautin Jargelle ja kysyin mitä tämä vikakoodi oikein meinaa, että uskallanko yrittää uudelleen käyntiin. Jargekaan ei tiennyt koodin merkitystä ja päätimme että yritän pyörää vielä käyntiin. Husse pärähti käyntiin ryypyn avustuksella ja päätin yrittää jatkaa matkaa. Pienen hetken päästä pyörä sammui taas. Tarkastin että bensaa varmasti löytyy tankista. Bensatankki on sen muotoinen, että pohjaa ei näe, joten bensamäärää on todella vaikea arvioida. Heiluttelin tankkia ja bensa loiskui, joten oletin bensaa olevan tarpeeksi, mutta päätin kuitenkin suunnata ensimmäiselle vastaantulevalle  bensa-asemalle. Matka jatkui ryypyn avustuksella ja pyörä sammahti suuren tien varteen. Tarkistin tankin uudelleen ja nyt ei loiskunut ollenkaan. Karu totuus Hussen matkaominaisuuksista alkoi valjeta. Tietenkään Hussea ei voi syyttää bensan loppumisesta, mutta toimikoon tämä eräänlaisena varoituksena Hussen ostoa harkitsevalle, joka mielii ajaa sillä myös matka-ajoa.

Jo pitkällä kotimatkalla oleva Jarge kääntyi takaisin kaupan kautta, ostaen bensakanisterin ja palasi tankkaamaan pyöräni. Loppumatka sujui onneksi ongelmitta.

 

Seuraavaksi Hussen ominaisuuksista.

 

Ulkonäkö ja valaistus:

Husse on selvästi testin tyylikkäin ja laadukkaimman näköinen pyörä. Puna-valkoiset katteet varustettuna Husqvarnan logoilla ja runsaalla sponsoritarroituksella luovat kisapyörämäisen tunnelman. Kilventeline on massiivinen, joka on miinus, mutta muuten pyörän katteet ovat sirot ja taitavasti muotoiltu. Katteiden muovi on taipuvaa ns. ''laatumuovia'', eikä halvempaa kovaa muovia, joka räksähtää poikki taipuessaan.

Etulyhdystä ei ole erityistä sanottavaa. Se on perus H4-maski, sille tyypillisellä suht. tehokkaalla ajovalolla. Vilkut ovat pienet pyöreät, ja eivät ole erityisen hienot, mutta eivät myöskään rumatkaan. Takavalo on tyylikäs ja takalipan muotoon sulautuva LED-malli.

 

Ajo-ominaisuudet:

Husse on selvästi luotu teineille tyypilliseen ''katurälläykseen'', kyläralliin, tai millä nimellä sitä kukin kutsuukaan. Myös sen bensanmäärän kontrollointi, on juuri tätä varten, eli tasoa JÄRKYTTÄVÄ. Hussessa ei ole bensamäärämittaria, eikä siinä edes ole bensavaloa, joka on äärettömän suuri miinus katupyörässä, jossa on suuri kulutus ja pieni tankki. Tankki on aika vaakasuorassa, joten tankinkorkista kurkistaminen ei kerro paljoa siitä, kuinka paljon bensaa tankissa oikeasti on. Tankki ei ole uudempien KTM-kisapyörien tavoin vaalea, läpikuultava, josta näkee bensapinnan tankin läpi tihrustaessa, vaan se on musta, joten taas yksi tapa selvittää bensanmäärä on pois suljettu. Ainoa eräänlainen ''bensavalo'' on varatankki. Tosin varatankki ei ole jären suuri. Pääsin sen avustuksella vain noin 5km, joka ei riitä mihinkään, jos ei ole taajamassa.  Näiden ominaisuuksien takia en suosittele Hussea kenellekään, joka joutuu ajamaan sillä muutakin kuin katurälläystä. Hussen kääntyvyys on tyydyttävää tasoa ja yleinen hallittavuus hyvä.

 

Moottori:

Hussen voimanlähteenä palvelee 125cc kaksitahtimoottori. Jos tämä moottori toimisi niinkuin se on tarkoitettu toimivaksi, eli täystehoisena, ilman kuristimia, olisi se testin ylivoimaisesti tehokkain moottori, jonka todella korkea teho kompensoisi 2-tahtimoottorin negatiivisia piirteitä. Todellisuus on kuitenkin todellisuutta, ja testin moottori on kuristettu. Kuristettuna se onkin testin tehottomin moottori, joka kaiken lisäksi kuluttaa muita testipyöriä enemmän, ja jolla ei voi käyttää moottorijarrua (erittäin tärkeä ominaisuus ajomukavuuden osalta). Tämä kuristettu moottori kiidättää Hussen noin max. 90 km/h huippunopeuteen, joka on selvästi testin hitain. Kiihtyvyys on kuuluisalla perstuntumalla mitattuna samaa luokkaa muiden testipyörien kanssa. Huomasin myös että kytkin ei irrota kunnolla. Paikallaan ollessani pystyin lähtemään liikkeelle vaihde päällä kytkin pohjassa. Nopeus riitti kytkin pohjassa tasaisella noin 5 km/h nopeuksiin asti.

 

Yleistä:

Husse on todella mukava ajettava taajama/rata-ajossa, jos moottoria ei huomioida. Jousitus on erittäin pehmeä, ehkä jopa hieman liiankin pehmeä. Ohjaustanko on korkealla, josta minulla ei ole käsien nopean väsymisen lisäksi moitittavaa. Penkki on siro ja sitä ei ole kuitenkaan tehty liiaksi mukavuuden kustannuksella. Jopa matka-ajossa se oli yllättävän mukava, vaikkakin se ei tietenkään yllä CBR:n ja Duken tasolle. Genericin penkin se voittaa niin ulkonäössään, kuin myös mukavuudessaan. Ajoasento on juuri sellainen, kuin supermotossa kuuluukin olla (vrt. Generic). Ensimmäisen kerran Hussella nousivat suupieleni äkkiä ylös (joka onkin erittäin kummallista, sillä näin pitäisi käydä kiihdyttäessä, ei jarruttaessa). Hussen jarrut pysäyttivät pyörän kuin seinään! Ne ovat Hondan ja Genericin jarruja selvästi tehokkaammat.

Suuri jarrutusteho yhdistettynä todella pehmeisiin Marzocchin etuiskareihin on hieman epäkäytännöllinen, sillä etujarrulla jarrutettaessa Husse niiaa todella paljon. Huomasin myös ajaessani hidasteeseen tai hidasteelta alas, etupään klonksahtavan omituisesti. Vaikuttaisi kuin se tulisi etuiskareista, mutta paikallaan ja liikkeessä niitä raivoisasti alas painellessani en saanut niitä iskemään pohjaan.

 

Mittaristo ja hallintalaitteet:

Mittaristo ja hallintalaitteet tuntuvat laadukkailta. Mittaristossa nopeus näkyy hieman liian pienenä, joten nopeutta joutuu välillä tihrustamaan. Nappulasta painamalla saa vaihdettua eri tietojen välillä, kuten kokonaismatka, trippi ja kellonaika. Valojen nappulat ovat selkeät ja helppokäyttöiset ja ennen kaikkea suunniteltu käytännöllisyyttä silmälläpitäen

 

Plussat:

+Laadukas yleisfiilis

+Ulkonäkö

+Tehokkaat jarrut

+Pehmeä jousitus (mielipide)

 

Miinukset

-Tehoton moottori (todella matala huippunopeus)

-Moottorijarrun puute

-Suuri kulutus

-Pieni tankki

-Bensavalon/bensamittarin puute

-Öljyvalo rikki

-Kytkin ei täysin irroita

-Hidasteeseen ajettaessa etupää ''klonksahtaa''

 

 

Yhteenveto:

Hussessa on erittäin laadukas yleistunnelma höystettynä pramealla kisamaisella ulkonäöllä. Huipputehokkaat jarrut ja laadukas jousitus nostavat ajomukavuuden korkealle, mutta suurena vastapainona miinuspuolelta löytyy tehoton ja suurikulutteinen 2-tahtimoottori, jonka bensareserviä kantaa pieni tankki, jonka bensamäärää on erittäin vaikea, ellei jopa mahdoton arvioida. Husse on ikoninen teinipojan unelmapyörä kuminpolttoon, keulimiseen ja yleiseen katurälläykseen, mutta suuremmille teille A1-tehoisella Hussella ei ole asiaa.

Husse olisi täysitehoisena ehkäpä jopa testin voittaja, mutta testihusse on kuristettu, joten tippuu se omalla arvoasteikollani testin huonoimmaksi kevariksi, tosin kuitenkin aivan toisiksi alimpana olevan Genericin kannoille.

 

Loppuun vielä lisäystä edellisen kirjoitukseni ajovarustearvosteluun:

 

Heldin ajotakista on paljastunut käytön myötä uusia huonoja puolia, kuten yleisesti huonot, vaikeakäyttöiset vetoketjut ja yksi erittäin huono puoli: Jos hikoilet Heldin ajotakki päällä, on erittäin suuri mahdollisuus siihen, että vuori liimautuu ihoosi kiinni ja takkia on lähes mahdoton saada pois päältä. Kuvittele tilanne, jossa sinulla on hirveä kiire saada ajotakkisi pois päältä ja huomaat sen olevan hikoilun takia liimautunut ihoosi kiinni. Kiireen laadusta riippuen pienimuotoinen paniikkihan siinä tulee. Itse yritin saada takin mahdollisimman nopeasti, mutta kuitenkin varovasti pois päältäni, mutta repesihän se vuori toisen käsivarren kohdalta hieman irti. Ei siinä sitten auttanut muu kuin mennä pihalle takki auki kädet levällään kuivattamaan hikeä saadakseni takin irti itsestäni repäisemättä vuorta yhtään enempää irti.

 

Loppukommenttina sanon sen, että mielestäni 2-tahtimoottorit kuuluvat radalle, eivätkä kaduille!

 

Edit: Tekstin virheet korjattu!

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi

Ilmainen uutiskirje!

Tilaa uutiskirjeemme ja pysyt kartalla siitä, mitä moottoripyöräilyn saralla tapahtuu.

Voit lopettaa uutiskirjeen tilaamisen koska tahansa. Emme luovuta osoitettasi muille tahoille.

Sulje Tilaa uutiskirje: