Hondan klassikko ei väsy

Piikkitesti 2013
Kevarimaailmassa Honda CBR on jo muodostanut edullisen, mutta kestävän ja laadukkaan kevarin maineen, ja Hondan uusin CBR jatkaa perinnettä, mutta vain hyvässä, ei pahassa.

Toukokuun keväisenä päivänä oli aika luopua Genericistä ja testata aivan erityyppistä pyörää: kyykkyä.

Ulkonäöstä voin mainita sen heti alkuun, että se on erittäin sporttinen, niin kuin tämän tyypin pyörän kuuluukin olla. Pyörän ulkonäköä piristävät tuplaparkit, eli pyörän ajovaloumpion sivuilla on pienet parkkiumpiot, joissa molemmissa palavat jatkuvasti parkit. Itse ajovalo on perinteisen näköinen ja valoteho on riittävä. Ei niin yleinen oranssi väri tuo persoonallisen vivahduksen tarrojen peittämään pyörään. Myös vanteet ovat maalattu oransseiksi, mutta tuovat mieleeni syystä tai toisesta halvan mielikuvan. Mielestäni oranssi metallivärinä olisi sopinut paremmin vanteisiin, mutta kehuja ei kerää vanteiden rakennekaan. CBR 125 on kehittynyt ulkonäössään huomattavasti vanhemmasta mallistaan. Vanha malli näytti todella ''mopomaiselta'', johtuen erittäin kapeasta tankista ja kapeasta takapyörästä. Nämä tyylimokat on onneksi korjattu uudessa mallissa, ja CBR oikeasti näyttääkin kevarilta, tai jopa moottoripyörältä, eikä mopolta.


Pyörienvaihtotilaisuudesta kotia kohti moottoritietä huristellessani, alkoi kyykyn edut tuntua. Genericillä vaihtotilaisuuteen tullessani sain kärsiä suuresta riepottelevasta ilmanvastuksesta. Cebarissa on suurinpiirtein yhtä paljon tehoa, kuin Genericin TR:ssä, mutta huippunopeus jää Genericissä noin 15 km/h alhaisemmaksi, joka johtuu pääasiassa katetun CBR:n vähäisestä ilmanvastuksesta. Generic kulki max 105 km/h, kun taas CBR ylsi jopa 120 km/h nopeuteen. Tämä 15 km/h nopeusero saattaa vaikuttaa mitättömältä, mutta kevarille sen on lähes elämän ja kuoleman kysymys mukavuuden suhteen moottoritieajossa. CBR:llä tunsi olevansa osa liikennettä, eikä liikkuva hidastetöyssy.


Ylipäätänsä CBR on hyvä pyörä, josta en ole vielä näiden 600 kilometrin aikana löytänyt mitään vikaa ja puutteitakaan pyörässä ei ole kuin vain yksi: ensimmäisen vaihteen lyhyys. Neliventtiilisellä kannella varustettu nelitahtimoottori vaatii huomattavasti kierroksia koko tehonsa irti repimiseen ja tämä tarkoittaa suunnattomia kierroksia liikkeelle lähtiessä, koska 2. vaihdetta ei viitsi kytkeä pyörän heti liikkeelle lähdettyä, koska näin tehdessä joutuu kiihdyttämään alaväännöllä, jota tässä moottorissa ei todellakaan ole liikaa. 2. vaihteelle päästyä meno rauhoittuu, kun kaasua pystyy antaa jo hieman enemmän, ilman että kone huutaa hoosiannaa ja ihmiset tuijottavat.
CBR:n yleistuntuma on erittäin hyvä. Jarrut ovat tehokkaat (toisin kuin Genericissä), pyörä on vakaa ajettava, sähkölaitteiden nappulat ovat fiksuilla paikoilla, jousitus toimii sopivalla vastuksella katukäytössä, penkki on hyvin muotoiltu mukavuuden kannalta ja ennen kaikkea PEHMEÄ. Ajoasento on mukava ja kääntösäde riittävä.


Yhteenvetona sanottakoon se, että CBR on luotettava ja hyvin suunniteltu vaihtoehto kenelle tahansa, jolle 125cc nelaripiikin tehot vain riittävät. Cebarissa on ison pyörän fiilistä! Olen ollut todella tyytyväinen päästyäni ajamaan Cebarilla.

Asiaa ajovarusteista

Testin alussa sain käyttööni Heldin ajovarusteet Lazerin kypärää lukuunottamatta. Tässä hieman fiiliksiä lähes 2000km niitä käytettyäni.

Kypärä (Lazer): Lazerin kypärä on peruspotta. Sen paino on perusluokkaa ja ulkonäkö on tyylikäs. Kypärän sisukset on iholle miellyttävät ja kypärä istuu hyvin päähän. Ei kutita, eikä purista! Kypärästä löytyy monenlaisia ominaisuuksia, kuten tuuletusreiät (4 päällä ja yksi edessä) ja ajossa aktivoitava tummennettu linssi kirkkautta varten. Nämä ominaisuudet ajavat asiansa niin kuin pitääkin.

Takki (Held): Heldin takki on ulkonäöltään hillitty kaksivärinen (musta ja oranssit viivat). Se istuu hyvin päälle ja tarjoaa mainion tuulensuojan. Takin sisältä löytyy irroitettava vuori, jonka irroittamalla takin voi muuntaan kevään/syksyn viileydestä kesän lämpöön sopivaksi. Takille täytyy kuitenkin antaa miinus huonoista taskujen vetoketjuista. Oikeanpuolista taskua en ole voinut käyttää ollenkaan, koska se menee ns. vinoon jatkuvasti, ja aukeaa itsestään sen vuoksi. Vasen tasku taas menee helposti kiinni, JOS taskua ympäröivää kangasta pitää suorassa. Itse takin päävetoketju (keskellä), on hoitanut hommansa.

Housut (Held): Housuista ei ole mitään valittamista. Ne ovat todella lämpimät. Ulkonäöstä sen verran, että ne ovat mustat ja takataskussa lukee vaalean harmaalla HELD ja joitain mallikoodeja. Ei mitään hurrattavaa, mutta eikös se niin mene, että yksinkertainen on kaunista?

Hanskat (Held): Hanskat ovat mallia perus. Pienet suojatoppaukset sormissa ja väriskaala vaihtelee mustan ja harmaan välillä. Istuvat käteen hyvin. Nämä hanskat ovat ''keskilämpimät'', eli sopivat OK hyvin vähän joka vuodenaikaan. Vasemman käden hanskan etusormessa on pieni kuminen pyyhin visiirin pyyhkimiseen vedestä, mutta tästä ei ole paljoa hyötyä, joten en ole sitä käyttänyt.

Saappaat (Held): Tässä on hyvät perussaappaat, jotka pitävät veden loitolla ja näyttävät hyvältä. Nämä istuvat hyvin jalkaan ja vaihteiden vaihtaminen/jarruttaminen onnistuu luonnollisesti. En ole näitä matalissa lämpötiloissa päässyt testaamaan, mutta uskon todellakin, että nämä pitävät perunavarpaasi mukavan lämpöisinä syksyn sateissa!

Tässä oli kaikki tämänkertainen. Ei muuta kuin hyvää Jussia kaikille!

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi

Ilmainen uutiskirje!

Tilaa uutiskirjeemme ja pysyt kartalla siitä, mitä moottoripyöräilyn saralla tapahtuu.

Voit lopettaa uutiskirjeen tilaamisen koska tahansa. Emme luovuta osoitettasi muille tahoille.

Sulje Tilaa uutiskirje: