MV Agusta Brutale RR

Brutalen perusversiota, joka on saatavana myös 675-kuutioisena, ei juuri voi moittia riittämättömyydestä; pikemminkin se ylittää useimpien toiveet. Isompien kilpailijoiden haastamiseksi MV Agusta esittelee kuitenkin Brutale 800:sta uuden RR-version, joka tuottaa 125 hevosvoiman sijaan 140 hummaa. Tehonlisäyksen ohella pyörä on saanut myös uuden, aiempaa kevyemmän Marzocchin täysalumiinisen etuhaarukan, jonka sisäputkissa on DLC-pinnoite.  Myös taotut vanteet ja ohjausvaimennin ovat uudet, ja lisäksi Sachsin takavaimentimessa on uudet venttiilit. Vakiovarustukseen kuuluvassa elektroniikkapaketissa on kolmiasentoinen ride-by-wire (lisäksi yksi asetus on kuljettajan itse määriteltävissä), Boschin ABS ja luistonesto. Uutuutena quickshifter toimii myös vaihdettaessa pienemmälle vaihteelle, joskin toiminto koskee vain sport-asetusta eikä se toimi alle 30 kilometrin tuntivauhdissa. Tervetullut uusi järjestelmä toimii moitteettomasti. Toivottavasti saamme tulevaisuudessa nähdä sitä myös muiden valmistajien pyörissä. 
Brutale on lähestulkoon identtinen rohkean Dragsterin kanssa, mutta satuloissa on suuri ero. Brutalen ajoasento on klassisen ryhdikäs ja rento, mikä varmasti on monien kuljettajien mieleen, ja lisäksi 180-millimetrinen takarengas (Dragsterissa 200-millinen) herkistää pyörän ajettavuutta. Se ei kuitenkaan ole aivan yhtä vakaa kaarroksissa, mikä todennäköisesti johtuu eturenkaalle kohdistuvasta pienemmästä painosta, jousituksen pehmeydestä ja kapeammasta takarenkaasta. Mallien jousituskomponentit ovat kuitenkin identtiset, ja säätämällä jousituksesta saa niin halutessaan kovemman. Jousitusasetukset pääsevät kuitenkin sellaisenaan oikeuksiinsa esimerkiksi kaupunkiajossa, jolloin pyörän mukavuus on erittäin hyvä. Marzocchin haarukka on sekin mukava tuttavuus, ja se toimii täsmällisesti ja tehokkaasti. Sama koskee myös ABS-järjestelmää ja luistonestoa. Kaiken kaikkiaan Brutale tuntuu huolella tehdyltä. 

Reipas rivikolmonen villiintyy päästessään kunnolla vauhtiin. Tehoa on helppo annostella, vaikka malli yllyttääkin jatkuvasti rähinöimään. Pyörä viihtyy erinomaisesti maantiellä ja tarjoaa kuljettajalleen viihdettä, ja ajosta voi nauttia ilman kivirekimäisen alustan antamia iskuja. Brutale 800 RR on kypsä ja sofistikoitunut, mutta se on myös valmis lyömään isommat kilpailijat laudalta. Itse toivon entistä useampien streetfighter-mielisten tutustuvan tosissaan Brutale-sarjaan, sillä ajo-ominaisuudet ja laatuvaikutelma ovat täysin vakavasti otettavat. Pyörää harkitseva saattaa hyvinkin langeta! Niin kävi ainakin itselleni.

Uusin numero