Bild
Seuraava artikkeli

Suzuki GSX-S 750 – Peloton taistelija

Ajettua

Suzukin uusi streetfighter osuu monelta osin maaliin. Veimme vauhdikkaan japanilaisvalmisteisen taistelijan ajelulle ja testasimme, millaisesta laitteessa oikein on kyse. Asennetta Suzukissa ainakin on.

Suzukin uuden GSX-S 750:n asenne tulee heti selväksi. Ajovaloa kehystävä etukate, bensatankki ja moottorin alakate muodostavat menohaluja uhkuvan ilmeen.

Suzuki on tehnyt kaikin puolin kelpo työtä muotoilun suhteen. Myös mitoitus on hyvä. Esimerkiksi 820 mm:n satulakorkeus sopii ainakin 179-senttiselle allekirjoittaneelle kuin nakutettu.

GSX-R sportista napattu rivinelonen hörähtää ripeästi eloon. Käynnistystä seuraava ääni ei silti kieli villipedosta. Myöhemmin koeajon aikana huomasin kuitenkin, että etenkin imuäänet olivat koukuttavat. Ne yllyttivät  aktiiviseen ajoon.

20171611064734.jpeg?itok=UxlLOQp3

Uuden GSX-S 750:n voimanlähde on siis vastaavasta GSX-R sportista. Sen 749 kuutiota tuottavat 114 hevosvoimaa 10 500 kierroksella. Moottori on tunnetusti kierrosahne eli vaatii reilusti kierroksia herätäkseen eloon. Suurin vääntö, 81 newtonmetriä, on sekin 9 000 kierroksen kohdilla. Kierrosahneudestaan huolimatta E4-hyväksytty moottori osaa olla käytökseltään myös pehmeä ja säyseä. E4-hyväksyntä on hoidettu ns. normaalein konstein. Käytännössä lähinnä äänenvaimennusta ja moottoriohjausta rukkaamalla.

Ajossa GSX-S 750 on heti helposti hallittavan ja loogisen oloinen. Ajoasento on sen verran eteen nojaava, että sitä voi sanoa sporttiseksi. Koeajon alku on aamuruuhkaisessa liikenteessä matelua. Liikkeellelähdössä moottoriohjauksen Low RPM Assist -toiminto auttaa pitämään kierrosluvun ylhäällä, jos kaasukahvaa ei käännä riittävästi. GSX-S kun tarvitsee kierroksia lähteäkseen liikkeelle. Alkuvaiheessa huomasinkin pariin otteeseen, että toiminto aktivoitui ja nosti hieman kierroksia, kun lähdin liikennevaloista.  Kapea ohjaustanko, nopeasti reagoiva ohjaus ja ketterä käytös tekevät Suzukista oivallisen tiheän liikenteen välissä pujotteluun. Niinpä eteen avautuu nopeasti moottoritie.

20171611064820.jpg?itok=TCt-Yy1Z

Moottoritiellä ajo sujuu mukavasti suurimmalla vaihteella. Kuudes vaihde on välitetty sopivasti moottorin käytökselle. Motarilla ei vaihteita juurikaan tarvitse selata, vääntöä ja voimaa riittää laajalla käyttöalueella myös suurimalla vaihteella. Mutta, kuten yleensä katunakujen kohdalla, suoja ajoviimaa vastaan jättää toivomisen varaa. Toisaalta GSX-S 750 ei ole touringpyörä, vaan tarkoitettu kaupunkiajoon ja kurvihurvitteluun. Siksi kokokate ja korkea tuulilasi loistavat poissaolollaan.

Sitten vihdoinkin on mutkateiden, mukavien korkeuserojen ja kauniiden maisemien vuoro. Uusi GSX-S 750 on omassa elementissään eikä hangoittele lainkaan, kun mutkat ja käänteet seuraavat toinen toisiaan. Päinvastoin. Se etenee sujuvasti, ja moottorin käytös säestää aktiivista ajoa.

Ilmanputsarikotelon kurnutus ja ohjaustangossa sekä jalkatapeissa tuntuvat vähäiset moottorin värinät aiheuttavat hyvää oloa. Ajokokemus on juuri niin nautinnollinen kuin pitääkin, vaikka kytkin on hieman raskas käyttää. Silti yhteispeli vaihdelaatikon kanssa toimii moitteetta. Samoin polttoainesuihkutus on täsmällinen, ja moottori vastaa sujuvasti kaasuun joka tilanteessa.

20171611064849.jpg?itok=rGgaqlFM

Herkkätoimisen KYB USD -etuhaarukan käytös sopii hyvin pinnaltaan suurestikin vaihtelevalle asfaltille niin kaupungissa kuin maantiellä. Kovissa jarrutuksissa se tosin niiaa melko syvään. Etupäässä on vain jousen esijännityksen säätö. Takapään iskunvaimentimessa on siinäkin vain jousen säätö. Näillä säädöillä jousituksen toiminta on kautta linjan asiallista.

Menevän näköisillä, 10-puolaisilla 17 tuuman alumiinivaluvanteilla on Bridgestonen Battlax Hypersport S21 -renkaat. Niiden pito- ja muut ominaisuudet ovat hyvin tasapainossa uuden GSX-S 750 käytöksen kanssa. Esimerkiksi jos mutkassa tulee tarve korjata ajolinjaa, pelaavat renkaat, jousitus ja alusta hienosti yhteen. Yksi syy ketterään ajokäytökseen on tietenkin myös suhteellisen lyhyt akseliväli.

GSX-S 750:n luistonestojärjestelmä on kolmitasoinen eli sport-street-rain. Sport-asetus on paikallaan rataharjoittelussa tai mutkaisella asfalttitiellä, jonka kaarteissa ei ole yllätyksiä, kuten soraa tai savipaakkuja. Street-asetus on    toimivin normaalissa katu- ja maantieajossa kuivalla kelillä. Rain-asetus tuottaa parhaan mahdollisen pidon hallinnan märissä ja kylmissä olosuhteissa. Luistoneston tason valinta hoituu näppärästi ohjaustangon vasemman puoleisilla painikkeilla.

20171611064940.jpg?itok=YDCoOgZd

Tyylinmukaisesti GSX-S 750:n etujarruissa on sporttiluokan 310 mm:n levyt ja nelimäntäiset Nissin-radiaalisatulat. Jarrujen tuntuma, purevuus ja teho eivät jättäneet toiveen sijaa. Koeajossa maantiellä tehokaskin jarrutus hoitui vain parin sormen voimalla. Kovissakin jarrutuksissa pyörän käytös oli vakaa, joskin ABS-järjestelmän syke oli selkeää.

Kokonaisuutena Suzukin uudesta GSX-S 750 -katuräyhäristä jäi miellyttävä kuva. Se on kautta linjan helposti hallittava, kaupunkiajossa mukavan ketterä ja maantiellä sujuvan sporttinen aktiivisessa ajossa. Mikään matkamalli se ei ole. otarilla olematon tuulisuoja ei houkuttele pitkiin ajorupeamiin. Mutta mutkateillä uuden Suzuki GXS-S 750:n satulassa viihtyy vaikka kuinka pitkään.

20171611065539.png?itok=zwx-WEat

Tekniset tiedot

20171611065115.png?itok=54aiaUhN

Hei!

Ymmärrämme, että käytät adblockeria, mutta toivottavasti voit sulkea sen sivustomme osalta. Mainokset ovat perusedellytyksenä sille, että voimme ylläpitää sivustoa.