Bild
Seuraava artikkeli

Koeajossa Kawasaki Z 900 RS – ulkonäkö viehättää, mutta mitä tapahtuu, kun ajo-ominaisuudet haastetaan?

Ajettua

Kawasakin Z900RS on hyvin vahva kortti nykyaikaisessa retroluokassa.

1970-luvulta inspiraatiota hakenut maalipinta kimmeltää kahdessa karkkivärissä, kun käyskentelen Kawasakin ensimmäisen todella nykyaikaisen retromallin ympärillä. Aamuilma on viileää, ja kirkkaansininen taivas ennakoi kylmää päivää satulassa.

Yksityiskohdat ovat vaikuttavia. Heitän jalan hyvännäköisen ja mukavan satulan yli ja tartun kromattuun ohjaustankoon. Satula on korkeampi kuin tavallisessa Z900:ssa, joka lanseerattiin alkuvuodesta 2017. 



Z900:n rivinelonen, joka on muokattu kokonaan uuteen uskoon, hyrähtää käyntiin napista. Moottorin ääni on mukavan muriseva, ja kaasuttaessa sen nautinnollisuus vain lisääntyy. Tyhjäkäynti on huomattavan äänekäs kylmällä moottorilla. Lasken jalat tapeille, ja ajoasento tuntuu heti mukavalta.


Kytkin tarjoaa sopivasti vastusta, ja kuusivaihteinen laatikko on täsmällinen mutta helppo käyttää. Juuri tämä tuntuma on jonkinlainen nykyaikaisten Kawasakien tunnusmerkki. Runko on saanut täysin uuden ulkomuodon, jotta hyvännäköinen tankki on saatu oikealle paikalleen. Klassisesta ulkonäöstään huolimatta tankki peittää täysin nykyaikaisen rakenteen, jonka etuosassa on niin kutsuttu down draft -imu moottoriin. Tankkiin mahtuu kuitenkin aivan riittävät 17 litraa. Ylempiä runkoputkia on tavalliseen Z900:een verrattuna siirretty, jotta rungosta on saatu kapeampi. 



Viihdyn hyvin leveän ohjaustangon ja 40 millimetriä korkeamman satulan tarjoaman lisäliikkuvuuden kanssa. Uusi litteä satula ja takarunko, jonka varassa se on, antavat pyörälle vaakasuoran siluetin. Sen avulla on saatu aikaan onnistunut retroulkomuoto sekä selkeä viittaus alkuperäiseen, vuoden 1972 malliin. Sekä jarrukytkin että kytkin ovat säädettävissä, ja uuden täysin säädettävän KYB-haarukan alapäässä ovat säteittäin asennetut 4-mäntäiset jarrusatulat. Tämä on askel eteenpäin Z900:n konfiguraatiosta.

Alkuperäisasetus on miellyttävän pehmeä hienoilla espanjalaisilla asfalttiteillä – pyörän käytös pohjoisilla teillämme selvitetään myöhemmässä testissä.


Uuden etujarrun tuntuma ja vakaa haarukka antavat turvalliset ajo-ominaisuudet.
Retromuotoilu on täysosuma, minkä lisäksi yllätyn iloisesti siitä, miten perusteellisesti Kawasaki on muuttanut moottorin luonnetta Z900:een verrattuna. Kaasulla vastaan tuleminen aikaisin kaarteessa on lastenleikkiä. Vaimentimet tuntuvat hiukan pehmeiltä vauhdin lisääntyessä kunnolla, mutta tässä kohtaa on paljon säätömahdollisuuksia, jotka voisivat auttaa.



Jahtaan kaarteita ja nautin moottorin vetämisestä punaiselle alueelle, mihin mahtavat pakoputkiston äänet koko ajan yllyttävät. Kawasakin tapaan myös tämä vääntöoptimoitu moottori tykkää, kun sitä pusketaan. Alle 7 000 kierroksella se vetää voimakkaammin kuin Z900, muun muassa uusien nokkien ansiosta. Niillä on alennettu myös komppia. Imua ja ilmansuodatinkoteloa on säädetty, ja moottori on saanut painavamman vauhtipyörän. On helppo huomauttaa, että moottori on tämän takia menettänyt 14 hevosvoimaa, mutta vääntö on edelleen sama, ja se löytyy nyt 1 200 kierrosta aikaisemmin rekisteristä. Sen ansiosta RS on itse asiassa monissa tilanteissa paljon viihdyttävämpi moottoripyörä. 

Tiellä on kylmä, mutta renkaat pitävät hyvin kaarteissa. Ote irtoaa vasta, kun kaasutan hiukan liian innokkaasti kylmässä kelissä. Kawasaki tarjoaa Z900RS:ään vakioasennetun kaksiasentoisen luistoneston, jonka voi myös kytkeä kokonaan pois päältä. Vaikkei kallistus olisi jyrkkäkään, tuki raapii alustaa muutamia kertoja, mutta tämä tuskin muodostuu ongelmaksi arkiajossa.



Kun tie yhdessä kohdassa menee solmuun laaksossa, litteä satula antaa kuitenkin yllättävän hyvän tuen takapuolelle kiihdyttäessä. Hyvännäköisestä tankista saa hyvän otteen polvilla, ja se antaa kelpo tuen kaarteissa. Kangashousuilla se voi kuitenkin olla liukkaampi, ja kysymys kuuluukin, kuinka hyvännäköinen se on, kun sitä on kulutettu kokonaisen kauden verran. 

Z900RS on ylellisempi kuin Z900, ja minun mielestäni se on melkein joka suhteessa parempi kuin Z900. Se on kuitenkin huomattavasti kalliimpi, mitä Kawasaki perustelee sillä, että mallissa on hienommat komponentit ja luistonesto. Tämän on tarkoitus olla premium-malli, ja Z900 on hinnoiteltu tärkeimmän kilpailijan BMW RnineT:n mukaan. BMW:n haastamiseen sillä on hyvinkin potentiaalia.
 

Hei!

Ymmärrämme, että käytät adblockeria, mutta toivottavasti voit sulkea sen sivustomme osalta. Mainokset ovat perusedellytyksenä sille, että voimme ylläpitää sivustoa.