Yamaha TMax DX - uudestisyntynyt

Koeajo

Alumiinirungolla ja modernilla elektroniikalla päivitetty Yamaha TMax nostaa maxiskootterien ominaisuudet uudelle tasolle.

Jo 16 vuoden ikään ehtinyt TMax on ollut menestys Euroopassa. Uudet muodot, painon pudotus, alumiinirunko ja takahaarukka sekä TFT-mittaristo ovat vain osa jo kuudennen TMax-version uudistuksista. Näillä eväillä se aikoo puolustaa paikkaansa Euroopan eniten myytynä maxiskootterina.
 
TMax perusmallin lisäksi on enemmän varustellut, SX- ja DX-versiot. Koeajossa oli varustelultaan kattavin TMax DX. Sen lisävarustelu, mm. vakionopeudensäädin, lämpökahvat ja -satula, vaikuttavat lähinnä käyttömukavuuteen. Alustaltaan ja perustekniikaltaan kaikki TMax-mallit ovat samanlaisia.

Uuden TMax'in satula on reilun kokoinen ja jalkatila mukavan avara. Ohjaustanko on sopivan etäällä ja ryhdikäs ajoasento luonteva. Paikaltaan lähtö on sujuu kaasuun käännöllä. Heti koeajon aluksi hämmästyin kuinka helppo ajettava uusi TMax on.
Toimintavarmaksi ja pirteäksi todettu 46 hevosvoimainen moottori on nyt edempänä ja painopiste paremmin keskitetty. DX-mallin ajomoodeista, T (kaupunki) ja S (Sport), valitsin alun kaupunkiajoon T-asetuksen. Sen pehmeä kaasuun vastaavuus sopii hyvin ruuhkassa pujotteluun. S-asetuksen terävämpi kaasuun vastaavuus on omiaan maantiellä. DX-varusteluun kuuluva "Cruise Control" -vakionopeudensäädin toimii yli 50 km/h nopeuksissa ja säätyy ohjaustangon painikkeilla. Sen avulla vauhti matka-ajossa pysyy tasaisen taloudellisena ja nopeusrajoitusten puitteissa.
Uuden alumiinirungon ja 40 mm pidemmän takahaarukan myötä uusi TMax on yhdeksän kiloa kevyempi kuin edeltäjänsä. Tuloksena on entistä ketterämpi käsiteltävyys ja isompi tavaratilaa satulan alla. Kaukalon mahtuu kaksi avokypärää, kunhan ne asettelee oikein. Etukatteessa on myös pari "hansikaslokeroa".

ABS-jarrujen teho on riittävä ja annostelu helppoa. Tämä ei suinkaan aina ole itsestäänselvyys maxiskoottereissa. Elektronisen Smart Key -järjestelmän avulla ohjauslukon lisäksi myös keskiseisontatuki on lukittavissa. Tämä hankaloittaa tuntuvasti uuden TMax'in varastamista. 
 
Noin loppukommenttina voi todeta, että tuntuvasti uudistettu Yamaha TMax on edeltäjän tavoin kätevä ja sujuva työmatka-ajoneuvo. Sen lisäksi se on mitä mainioin ajokaveri, kun haluaa kurvailla huvikseen tai lomareissulla maaseudun mutkateitä.

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi

Ilmainen uutiskirje!

Tilaa uutiskirjeemme ja pysyt kartalla siitä, mitä moottoripyöräilyn saralla tapahtuu.

Voit lopettaa uutiskirjeen tilaamisen koska tahansa. Emme luovuta osoitettasi muille tahoille.

Sulje Tilaa uutiskirje: