Yamaha MT-10 – katuräyhärien aatelia

Koeajo

SP-vireinen Yamaha MT-10 on katuräyhärien aatelia. Eikä vähiten semiaktiivisen Öhlins-jousituksen ansiosta.

Viime vuonna esitelty MT-10 sai katuräyhärien sukat pyörimään, eikä syytä. Futuristisen ulkomuodon alla oli rutkasti R1-sportin perimää ja tekniikkaa. Reilusti voimaa, asialliset ajo-ominaisuudet ja vieläpä siedettävä hintataso innosti monia ostajia. Yamaha ei kuitenkaan jäänyt lepäämään laakereilleen. Ei. Sen sijaan se on esitellyt pari MT-10 perustalle tehtyä täydennystä MT-mallistoon.

Näistä toinen on touringvalmis MT-10 Tourer. Se on käytännössä sivulaukuilla, korotetulla tuulilasilla, kahvasuojilla, GPS-telineellä ja matkantekoon sopivalla, pehmeällä satulalla ehostettu perusmallinen MT-10. Ei siis varsinaista uutta auringon alla.

20170106103440.png?itok=Me3BCVZ3

Varsinainen syy miksi Yamaha kutsui alan median aurinkoiseen Kapkaupunkiin, oli YZF-R1M tyyliin väritykseltään siniharmaa MT-10 SP. Sen mallikirjaimet kertoo asiaan vihkiytyneille heti mistä on kyse. Yamahan mallikirjaimistossa SP on yhtä kuin "spesiaali". MT-10 SP kohdalla se tarkoittaa uuden TFT-mittariston lisäksi semiaktiivista Öhlins ERS-jousitusta.

Aavistuksen jämäkkä ja leveä satula on muodoiltaan mukava. Samoin kaasuun vastaavuus on sujuvaa. Poissa on siis aiempi hieman nykivä ja karkea käytös. Syykin on selvä. MT-10 moottorin käyntikarttaa on hienosäädetty tälle kaudelle. Liikkeellelähtö on nyt helppoa jopa terävimmällä ajomoodilla ja ajo helpon oloista myös nykivässä kaupunkiliikenteessä. Kaupunkiajoa helpottaa osaltaan myös A&S-, eli lähtöavustus- ja luistokytkin.

Kun päästään avarammille maanteille ja kaasua voi avata enemmän, leviää kasvoille vieno hymynvire. Nelisylinterisen, 998 kuutioisen Crossplane-rivikoneen mojova käyntiääni kuulostaa enemmän muhevalta V-moottorilta. Käynti on juohevaa ja veto on tehokasta jo keskialueella vaikka suurin vääntö, 111 Newtonmetriä on vasta 9000 kierroksella. Lineaarisesti kasvavaa voimaa riittää huippukierroksille asti ja suurin teho on entisellään, eli 160 hevosvoimaa 11 500 kierroksella. Suhteellisen suurista teho- ja vääntölukemista huolimatta moottorin venttiilien säätöväli on 42 000 kilometriä.

20170106103458.png?itok=sM-x02Fd

Shifterin ansiosta isompiin vaihtaminen sujuu ilman kytkintä. Pieniin polkiessa joutuu kuitenkin livauttamaan kevyttoimista kytkintä. Vaihdepolkimen liike on napakka ja tarkka. Samoin vaihteet napsahtelevat paikalleen lähes äänettömästi. Maantiellä oli hyvin aikaa kokeilla pyörän muitakin toimintoja. Yksi näistä on tasaiseen matka-ajoon tarkoitettu 50-180 km/h nopeuksilla toimiva vakionopeudensäädin. Sen hallinta hoituu helposti vasemman kahvan painikkeilla.

MT-10 SP varsinainen juju on kuitenkin Öhlinsin semiaktiivinen jousitus. Järjestelmän ydin on Öhlins Smart EC -ohjausyksikkö. Se tarkkaile jatkuvasti TTX36 -takaiskarin ja USD-etuhaarukan toimintaa säätäen joustoa tilanteen mukaan. Valittavissa on kaksi automaattiasetusta; sporttinen A1 ja "matka-ajon sopiva" A2. Lisäksi on kolme käsisäätömahdollisuutta, eli M1 - 3. Ajossa A1-asetus oli aivan liian kova tavallisessa maantieajossa ja A2-asetuskin aavistuksen jäykkä verrattuna MT-10 Tourerin jousitukseen.

20170106103513.png?itok=8QGrh3eM

Aktiivisessa maantiekurvailussa ja radalla SP on kuitenkin jousitukseltaan täysin ylivoimainen verrattuna tavallisen MT-10 ominaisuuksiin. Tämä pätee yhtälailla automaattisten kuin käsisäätöisten asetusten osalta. Paluu- ja puristusvaimennusta voi säätää viisi pykälää molempiin suuntiin keskiarvosta. Etu- ja takajousituksen asetukset ja säädöt näkyvät mittariston näytöllä.

Lievästi etunoja ajoasento on mukava ja tehostaa hallittavuutta. Kompaktit runkomitat ja ohjausgeometria - akseliväli 1400 mm ja ohjauskulma 24-astetta - takaa puolestaan, että MT-10 SP on omiaan aktiiviseen kurvailuun. Se taittuu keveästi ja ketterästi puolelta toiselle tiukoissakin S-mutkissa. Etupään nelimäntäiset jarrusatulat ja 320 mm levyt varmistaa tarpeen tullen hallitun ja tehokkaan vauhdin hillinnän. ABS-järjestelmä toimii sekin taiten ilman tuntuvaa sykettä. Ainoa ongelma on, että sitä ei saa pois käytöstä esimerkiksi rata-ajossa.

20170106103525.png?itok=xUBy_6-g

Suurissa nopeuksissa ajoviima rasittaa niskaa. Eteen voisikin toivoa tehokkaampaa tuuliohjainta. Eli jos olet enemmän matkantekijä  kuin maantiekaahari, on 20193,12 euron hintainen uusi MT-10 Tourer osuvampi vaihtoehto. Se on paitsi varustelultaan valmiimpi matkantekijä, myös hitusen edullisempi kuin 21999,78 euron hintainen MT-10 malliston rajuin vaihtoehto.

Kattavan MT-10 lisävarustevalikoiman kaikki tarvikkeet sopivat tietenkin jokaiseen MT-10 malliin. Niinpä SP-versionkin voi varustaa vaikka sivulaukuilla. Näin se toimii mukavasti myös matka-ajossa kesän ajokalenteriin merkattujen ratapäivien välillä.
 

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi

Ilmainen uutiskirje!

Tilaa uutiskirjeemme ja pysyt kartalla siitä, mitä moottoripyöräilyn saralla tapahtuu.

Voit lopettaa uutiskirjeen tilaamisen koska tahansa. Emme luovuta osoitettasi muille tahoille.

Sulje Tilaa uutiskirje: