Speed Triple R - Keulimista ja polven laahausta­.
Punainen takahäkki, vanneteipit, hiilikuituyksityiskohdat, takovanteet ja Öhlinsin jousitus viestivät siitä, että kyseessä on Speed Triple R. Saatavilla sekä ABS:llä että ilman.
Tavallisen Triplen Showa -haarukka on korvattu monipuolisemmalla Öhlins NIX30:llä.
Bremon jarrut toimivat ärhäkämmin ja nyt myös ABS:n voi kytkeä pois päältä.
Parasta perälle voidaan tiivistää kahteen sanaan TTX36 ja Öhlins. Tuntuma on selkeästi parempi.

Triumph Speed Triple R 2012

Koeajo

ENEMMÄN ADRENALIINIA. Triumph antaa Speed Triplelle R-kirjaimen ja terottaa kulmahampaitaan. Laadukkaampi alusta ja kevyemmät vanteet luovan suuren eron.

Triumph on yhtä kuin Speed Triple ja Speed Triple on yhtä kuin Triumph. Lehdistötilaisuuden avauksessa käy selväksi kuinka tärkeä malli on yhtiölle. Se on Hickleyn parhaiten myyvä malli, jota on rakennettu yli 50 000 kapppaletta vuodesta 1994 lähtien. Nakupyörä on kuitenkin myös ikoni, joka on helposti tunnistettavissa ja heijastaa Trumpan perimmäistä olemusta. Nyt olemuksesta on tullut entistäkin urheilullisempi.

Speed Triple -faneille jotain aivan erikoista tarjoava malli sai vihreää valoa jo vuonna 2007, mutta tutkimus- ja kehitysosaston rajalliset resurssit viivästyttivät prosessia. Hyvää kannattaa kuitenkin odottaa.

Kuten R-perinteeseen kuuluu, on Speed Triple r muuttunut monilta osin. Vakiomallin Showa-jousitus on korvattu Öhlinsin nix 30 -etuhaarukalla ja ttx 30 -takahaarukalla, Brembon monoblock-jarrusatulat on päivitetty, takahäkki on saanut tehoa huokuvan punaisen värin, ja lisäksi pyörään on viljelty runsaasti hiilikuitua. Samoin kuten 675 r:ssä, Speed Triplen moottori pysyi ennallaan, lukuun ottamatta muutamaa vaihteistomuutosta, mutta siitä lisää myöhemmin.

Merkittävin päivitys on todennäköisesti kevyet pvm-vanteet. Uuden muotoilun lisäksi ne ovat takoalumiinia toisin kuten aiemmat valuvanteet. Tämä on keventänyt etuvannetta 0,7 kilon verran ja takavannetta kilon verran, mikä tekee mallin luonteesta nopeammin ohjattavan.

R-mallin potentiaalia alleviivatakseen Triumph on järjestänyt koeajot upealla Moto gp-radalla Espanjan Jerezissä. Rata on tunnettu Rossin ja Gibernaun tapauksesta sekä Doohanin uran päättäneestä törmäyksestä ja se on nopea. Rata on jouheva ja se palkitsee pehmeän ajotyylin ja hyvät alustan säädöt. Lyhyesti sanottuna, se on täydellinen rata Speed Triple r:n uusien ominaisuuksien testaamiseen.

Triumph päivitti Speed Triplea reilusti menneenä vuonna. Uuden alustageometrian ansiosta ajo-ominaisuudet paranivat ja luonteesta tuli sporttisempi. R-lisäyksen myötä tämä luonne on korostunut entisestään, mikä ei ollut täysin odottamatonta. Öhlinsin jousitus on tarkka, mutta ilman alkuperäisjousituksen levottomuutta, kun pyörällä vedetään kovaa.

Voi kuitenkin olettaa, että kevyemmät pvm-vanteet saavat aikaan suurimman eron. Vuoden 2011 uutta Street Tripleä ei missään tapauksessa voi luonnehtia raskaasti ohjattavaksi, mutta kevyempien vanteiden ja Öhlins-jousituksen yhdistelmä vievät r-mallin aivan uudelle tasolle. Vaikkei painoeroa ole kuin kahden kilon verran, pyörä antaa vaikutelman huomattavasti suuremmasta painonpudotuksesta. Se ohjautuu uskomattoman kevyesti, jopa siinä määrin, että jalkatapeista tulee rajoittava tekijä eikä alkuperäisten Pirelli Supercorsa sp -renkaiden tarjoama pito paranna asiaa. Luksusongelmia toisin sanottuna.

Sporttisista ominaisuuksistaan huolimatta Speed Triplen helppo ajettavuus ja käyttäjäystävällisyys eivät ole hävinneet. Päivitetyt, tunnokkaat ja selkeästi tehokkaammat Brembon jarrut eivät tunnu ylilyönniltä, ja mallin väännökäs kolmisylinterinen moottori on edelleen pyörän sydän. Se tosin häiritsee hieman.

Moottori on upea, mutta se ei päivitetystä vaihteistosta huolimatta edelleenkään ole täydellinen. Toki se on aiempaa parempi, mutta joskus on huomattavissa epäröintiä vaihteita vaihtaessa, mikä tuntuu hieman tökeröltä. Se on tarkka, mutta koliseva.

Lopuksi on kuitenkin sanottava, ettei Speed Triplen rennosta asenteesta ja tarvittaessa esiin nousevasta huligaaniluonteesta voi olla pitämättä. r-mallissa on kaikkea ja vielä vähän päälle, kuten parempi ajettavuus ja suorituskyky. Se ei ole pelkästään hardcore-malli rata-ajoon, vaan malli, joka on saanut aficionadoa ilahduttavia hienosäätöjä. Jousitus ja pvm-vanteet tekevät siitä tiukan ratapyörän, mutta myös hyvän katupyörän. Entä hinta? Triumph väittää, että tavallisen Speed Triplen ja r-mallin hintaero olisi kaksinkertainen, jos osat hankkisi itse. Se ei siis pelkästään ole upea moottoripyörä, se on myös löytö! 

(Teksti Jon Urry, julkaistu Biken numerossa 3.12.)

Triumph Speed Triple R 2012

Maahantuoja   Triumph Motorcycle AB
Hinta   19 980€
Takuu   2 vuotta
Värit   Valkoinen, musta
Moottori   R3, 4-tahti, nestejäähd.
Venttiilit   4 vent/syl, DOHC
Iskun tilavuus   1 050 cm3
Poraus/isku   79/71,4 mm
Puristus   12,0:1
Teho   133 hv / 9 400 rpm
Vääntö   111 Nm / 7 750 rpm
Polttoaineens.   46 mm läppär.
Kytkin   Märkä, monilev.
Vaihteet   6
Toisioveto   X-rengasketjut
Runko   Alumiiniputkirunko
Akseliväli   1 435 mm
Ohjauskulma   22,8 astetta
Etujättö   90,9 mm
Etujousitus   43 mm NIX30 Öhlins
Takajousitus   Öhlins TTX36
Istuinkorkeus   825 mm
Etujarrut   2x320 mm, 4-mänt.
Takajarrut   240 mm, 2-mäntäinen
Eturengas   120/70-17-tuumaa (3,5)
Takarengas   190/55-17 tuumaa (6,0)
Paino   212 kg
Tankki   17,5 litraa

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi

Ilmainen uutiskirje!

Tilaa uutiskirjeemme ja pysyt kartalla siitä, mitä moottoripyöräilyn saralla tapahtuu.

Voit lopettaa uutiskirjeen tilaamisen koska tahansa. Emme luovuta osoitettasi muille tahoille.

Sulje Tilaa uutiskirje: