MV Agusta Stradale 800

Koeajo

Kapean käyttöalueen moottoripyöristä tunnettu MV Agusta pyrkii Stradalellaan tekemään uuden aluevaltauksen.

Tuntuu erikoiselta kuunnella MV Agusta Stradale 800:n esittelyä. Merkki, joka on tunnettu äärimmäisyyksiin viedyistä malleistaan, on luonut helposti lähestyttävän monikäyttöpyörän. On siis ilmeistä, että kompromisseja Stradalesta löytyy. Onneksi esittelyssä käytetään runsaasti tuttujakin MV-sanoja, kuten ”intohimo”, ”tunne”, ”erityislaatuisuus” ja ”hauskuus”. Stradale perustuu löyhästi Rivaleen, mutta paljon on kuitenkin muuttunut. 
Stradalessa on oma, teräsputkesta ja alumiinista valmistettu runkonsa. Keulakulma on asteen verran loivempi ja jättö on kasvanut 109 milliin. Yksipuoleinen swingi on kasvanut 30 millimetriä 607 milliin ja kokonaisuudessaan akseliväli on 50 milliä pidempi kuin Rivalessa. Etuhaarukkaa on päivitetty, takahaarukan joustomatkaa on lisätty; lisäys näkyy kasvaneena ulosjoustona. Jousitus on täysin säädettävä molemmissa päissä. Alustan muutokset antavat odottaa vakaata ajettavuutta.
Moottori on tuttu vastapäivään kiertävä 798-kuutioinen 3-sylinterinen, joka on käytössä monissa muissakin MV:n malleissa. Stradalessa teho on pudotettu 115 hevosvoimaan. Täydet tehot antaa vain Sport-asetus; Normal ja Rain tarjoavat kuljettajan käyttöön 90 hevosvoimaa. Huipputehoa on uhrattu ala- ja keskikierrosten käytettävyyden parantamiseksi. Äänenvaimennin on uusi, aiempia tilavampi ja sen luvataan tarjovan tuttua MV-nuottia maltillisemmalla volyymilla. 16-litrainen tankki on Rivalen vastaavaa kookkaampi, mutta pienempi kuin Brutalessa.
Elektroniikkapuolelta löytyy kaikki nykypäivän Agustan tyypilliset herkut. Kolmen esiohjelmoidun ajoasetuksen lisäksi tarjolla on itse määriteltävä Custom. MVICS-järjestelmä on päivitetty niin raudan kuin softan osalta ja siihen kuuluu tuttuun tapaan muun muassa poiskytkettävä, 8-asentoinen luistonesto. Myös kaksisuuntainen quickshifter kuuluu vakiovarustukseen. Brembon jarrusatuloille tulevaa painetta säätelee Boschin 9 Plus -ABS, joka on varustettu takarenkaan nousemista estävällä järjestelmällä.
  
Kun vihdoin saa hypätä pyörän päälle, on fiilis lähes kuin olisi istunut supermoton satulaan. Stradale vaikuttaa pieneltä, kapealta ja kevyeltä jalkojen välissä, ja satulakorkeus tuntuu 870 millin lukemaa matalammalta. Tarjolla on myös 20 milliä matalampi penkki, ja lisää motomaisuutta kaipaava voi asentaa hieman korkeamman Rivalen jakkaran. Ajoasento tuntuu aluksi turhan kompaktilta, mutta siihen tottuu nopeasti, eikä ergonomiassa ole valittamista. Käsisuojat suojaavat osaltaan viimalta, ja 50 millin verran säädettävä katelasi ohjaa ilmavirtaa asiallisesti. Mukavuuden suhteen ainoastaan värinät – erityisesti jalkatapeissa – pääsevät häiritsemään. Mittaristoa on parannettu ja sen kerrotaan näkyvän entistä paremmin auringonvalossa.
Moottori on asiallinen kompromissi. Vaikka se kiekaiseekin mukavasti kymppitonnin kohdalla, jää varsinainen räjähtävyys puuttumaan, ja rajoitin katkaisee ilon varsin nopeasti. Sen sijaan tarjolla on mainiota ala- ja keskikierrosten suorituskykyä hienolla ääniraidalla varustettuna. Quick shifter vaihtaa 6-pykäläisen kasettivaihteiston vaihteelta toiselle pääasiassa varsin hyvin ja moottorijarrun säätö on oivallinen.  
Ajettavuudeltaan Stradale on hyvä. Suunnanmuutoksissa pyörä on herkkä, mutta vakaa. Se on nautittavimmillaan tasaisissa, nopeavauhtisissa kaarteissa. Perusasetuksissaan keulan vaimennukset ovat liian miedot, eikä jousitus ole tasapainoinen. Mutkien epätasaisuuksissa pyörä oli suorastaan epävakaa. Tilanne kuitenkin korjaantui vaimennuksia säätämällä. Luistoneston toiminta on pehmeää, eikä sitä koe häiritsevänä.
Suorastaan loistava Stradale on hitaassa ajossa. Se on uskomattoman ketterä, ja tuntuu kääntyvän kuin paikoillaan. Nestekytkin on paitsi tuntumaltaan mainio, mikä helpottaa ajamista. Lisäksi se on mahdollistanut moottorin kaventamisen 20 millin verran. Vakiovarustukseen kuuluvat pienet sivulaukut on asennettu niin lähelle pyörää kuin mahdollista, jotta ahtaissakin väleissä pujottelu onnistuisi ongelmitta.
Jarrut ovat juuri niin hyvät kuin voi odottaakin; tunnokkaat ja kevyet käyttää. Ainoa kauneusvirhe on ABS-järjestelmän hieman nykivä toiminta takarenkaan noustessa irti asfaltista.  

Palataan alun malliesittelyyn. Stradalesta kertoessaan MV Agustan toimitusjohtaja Giovanni Castiglioni painotti, että Stradale ei ole tourer. Hänen mukaansa se on hauska, monikäyttöinen pyörä, joka sopii niin työmatkoille, vauhdikkaille mutkapätkille kuin viikonloppureissuillekin, mikä pitää paikkansa. Lisäksi hän alleviivasi voimakkaasti sitä, että MV ei valmista pyöriä aloittelijoille. Stradale kuitenkin on myös sellainen.

Teksti: Petri Suuronen Kuvat: MV Agusta

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi

Ilmainen uutiskirje!

Tilaa uutiskirjeemme ja pysyt kartalla siitä, mitä moottoripyöräilyn saralla tapahtuu.

Voit lopettaa uutiskirjeen tilaamisen koska tahansa. Emme luovuta osoitettasi muille tahoille.

Sulje Tilaa uutiskirje: