Ledillä yöhön

Ensipuraisu KTM 1290 Super Adventure S

KTM avasi uuden Adventure-mallistonsa koeajotilaisuuden ohjaamalla kuljettajat Barcelonan pimeyteen.

Uusi KTM 1290 Super Adventure S on melkoinen paketti elektroniikkaa ja voimaa. Tehoa löytyy 160 hevosvoimaa ja vääntöä 140 Newton metriä. Vakiovarusteisiin kuuluu TFT-mittaristoa, LED-ajovalot kaarreajovaloilla, vakionopeuden säädin, avaimeton käynnistys, MSC, C-ABS, MTC ja jos jonkinlaista lyhennettä.
 
Lehdistökoeajon ensimmäiseen päivään kuului lyhyt ajoreissu uudella pyörällä, mutta se tehtiin tarkoituksella myöhään illalla. Ajatuksena oli tutustua KTM:n ylpeyden aiheeseen eli Led-ajovaloon. Siitä on saatu äärimmäisen tehokas ja kevyt. KTM:n mukaan puolet kevyempi kuin kilpailijoilla.
 
Tienpäällä ajaessa valojen teho on hyvä. Maailma kirkastuu sopivasti ja varsinkin kaarreajovalot antavat kuljettajalle paljon lisää. Varsinkin tiukassa mutkassa eron huomaa hyvin helposti.
 
Pyörän varsinainen uutuus on TFT-mittaristo, joka on toteutettu siten, että näyttö on suoraan kiinni lasissa, jolloin heijastuksia ei pääse syntymään. Sen kulmaa voi myös muuttaa ja sen kirkkaus säätyy portaattomasti vallitsevan valon mukaan. Kaiken kaikkiaan se on kuin hyvälaatuinen padi.
 
”Se on kuin hyvälaatuinen näyttö, joita nähdään Premium-luokan autoissa. Boschin valmistama”, KTM:n Hannu Heikkilä sanoo.
 
Mittaristoon saa myös kytkettyä puhelimen, jolle löytyy oma lokero ja laturi.
 
 
 
 
Kaiken kaikkiaan ensikosketus 1290 Super Adventure S –malliin oli hyvä. Pyörä on hyvin helppo ajettava ja ainakin hitaissa vauhdeissa sen käsittely oli luontevaa. Painopiste on matalalla, joten kurvailu tuntuu vaivattomalta.
 
Tehoa riittää. Se on sanomattakin selvää. Rain-ajoasetus tiputtaa hevosvoimat sataan, joten ero on merkittävä. Street-asetuksella pyörä on hiukan säyseä, mutta Sport-asetuksella mennään sitten aika reippaasti. Tälläkin asetuksella iso osa kontrollista on pyörällä. Se ei anna nostaa keulaa, vaan pitää sen maltillisen matkan päästä tien pinnasta. Jos haluaa keulia enemmän, on asetukset kytkettävä pois ja se toki onnistuu helposti.
 
Kaiken kaikkiaan pyörä oli juuri sellainen mitä odotettiinkin. Hyvä, rento ajoasento, selkeä mittaristo ja isoksi pyöräksi helppo ajaa.
 
Enemmän fiiliksistä, kun pääsemme pidemmälle lenkille.

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi

Ilmainen uutiskirje!

Tilaa uutiskirjeemme ja pysyt kartalla siitä, mitä moottoripyöräilyn saralla tapahtuu.

Voit lopettaa uutiskirjeen tilaamisen koska tahansa. Emme luovuta osoitettasi muille tahoille.

Sulje Tilaa uutiskirje: