KTM 1190 Adventure R

Koeajo

KTM esittelee vihdoin offroadsuuntautuneen 1190 Adventure R:n. Sora suihkuamaan!

Mittarin näyttäessä pari astetta yli nollan, myrskytuulten tuivertaessa, itsepintaisen sateen riepottaessa ja osittain hankalalla alustalla ajettaessa voisi päivä joidenkin näkökulmasta olla huono, mutta nyt asia ei onneksi ole niin. Haarojen välissä jylisee nimittäin KTM:n 1 195-kuutioinen ja 150-heppainen V-twini, ja katurenkaat on vaihdettu Continentalin TKC80-allroundsorarenkaisiin.
KTM 1 190 Adventure R:ssä on paljon hauskoja, säädettäviä ominaisuuksia. Koeajossa moottorin elektroniikka säädettiin offroadiin, mikä pudottaa tehon sataan heppaan, mutta nopeuttaa kaasuvastetta. Luistonesto sallii sata prosenttia sutimista, mikä puolestaan merkitsee sitä, että takarengas saa pyöriä enintään kaksi kertaa eturenkaan pyöriessä kerran. Ominaisuus tuo mukanaan hauskat, mutta hallitut sivuluisut. ABS säädettiin myös offroad-asentoon, mikä kytkee järjestelmän pois päältä takarenkaan osalta ja tekee etujarrun ABS:stä vähemmän rajoittavan 
Vaatteiden lämmittäessä ja ajoalustan parantuessa käy selväksi, ainakin subjektiivisen vaikutelman osalta, että reipas sora-ajo on mukavinta, kun järjestelmät kytketään pois päältä. Moottorin luonne on ennalta arvattava ja tehoa on offroad-asennossa riittävästi, mutta isommilla teillä 150 hevosvoimasta on valtavasti iloa. Moottorin raaka voima saa kaasua vääntäessä hiekan ruiskuamaan valtoimenaan. 
Tekniikka toimii erinomaisesti, vaikka se heikentääkin ajoelämystä. Järjestelmät palautuvat valitettavasti perusasetuksiin aina, kun pyörä sammutetaan. KTM:llä on kuitenkin tarjolla plugi, joka muistaa asetukset, kun pyörä sammutetaan.
mallilla on erikoinen taipumus kutistua ajettaessa, sillä se tuntuu melko suurelta ja kömpelöltä, kun sen selkään istahtaa ensimmäistä kertaa. Jo vakiomalli on melko kookas, mutta R-version vanteet ovat sitäkin suuremmat, edessä on 21-tuumainen ja takana 18-tuumainen. Lisäksi joustomatka on kasvanut 190 millistä 220 millimetriin. Istuinkorkeus on 30 millimetriä korkeampi, ja lyhyemmästä kuljettajasta voi tuntua, kuin nousisi hevosen selkään. Ei kannata kuitenkin säikähtää suuria mittoja, sillä liikkeelle päästyään on Adventure R yllättävän ketterä malli.
Pidemmillä asfalttipätkillä R-malli osoittaa eronsa vakiomalliin nähden. Vakiomallin tuulilasi on aiemmissa testeissä osoittautunut heikoksi, sillä se on muodostanut turbulenssia kypärän ympärille. R-mallin pienempi lasi kasvattaa viimaa, mutta turbulenssia muodostuu vähemmän. TKC80-renkaat tuntuvat asfaltilla aivan siedettäviltä, vaikka ohjattavuus onkin raskaampi kuin Trail Attack -vakiorenkailla.
Pian vastassa on jälleen pitkä soratie., tosin aiempaa uraisempi ja pehmeämpi. Hankala tie saa kieltämättä 1 190:n vaeltelemaan hieman. Siitä huolimatta se kulkee olosuhteisiin nähden uskomattoman vaivattomasti ja ajaminen on lasten leikkiä. Reitti jatkuu muistuttaen mm-tason suurpujottelurinnettä, mutta pyörä liikkuu silti täysin hallitusti ja pehmeästi. 
Tauon aikana käy ilmi, että jo muutamassa tunnissa runsaat hevosvoimat ja rajusti kaasua annosteleva oikea käsi ovat saaneet renkaat kulumaan reippaasti. Kannattaakin varautua melkoisiin rengaskuluihin, jos suuntaa 1 190 R:llä soralle!

Teksti: Anders Adolfsson Kuvat: Johan Söderström

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi

Ilmainen uutiskirje!

Tilaa uutiskirjeemme ja pysyt kartalla siitä, mitä moottoripyöräilyn saralla tapahtuu.

Voit lopettaa uutiskirjeen tilaamisen koska tahansa. Emme luovuta osoitettasi muille tahoille.

Sulje Tilaa uutiskirje: