Kawasaki Versys 1000

Koeajo

Uusitulla Versys 1000:lla Kawasaki irtisanoutuu offroad-leimasta. Tuloksena on hauska, laajan repertuaarin katupyörä.

Olemme Sisiliassa, jossa esitellään katukäyttöön keskittyvän Versys 1000 -allroad-pyörän odotettu päivitetty versio. Italian saari on vaihtelevine teineen täydellinen paikka uuden Kawasakin ensimmäiselle ajokerralle. 
Edellinen Versys 1000 sai Euroopassa hieman viileän vastaanoton, mikä osaltaan johtui pyörätyypille erittäin tärkeiden sivulaukkujen toimitusongelmista, mutta osaltaan myös siitä, että monien oli yksinkertaisesti vaikea niellä pyörän omintakeista ulkonäköä. Kawasaki on kuitenkin lukenut läksynsä ja korostaa entistä parempia kuormausmahdollisuuksia ja hiottua ulkoasua.
Aloitan koeajon alennetulla teholla, L-asetuksella, jolloin käytössä on 75 prosenttia pyörän huipputehosta. Starttaaminen ja ryömittäminen ruuhkaisessa liikenteessä käy sujuvasti, mikä ei kuitenkaan ole niinkään alemman tehon kuin pehmeän kaasuvasteen ansiota. Maantiellä pyörän huipputeho vapautuu käyttöön vain parilla napinpainalluksella. Valittuna on H-asetus, ja kaasuvaste on selvästi reippaampi.
Moottori vetää tasaisesti ja pehmeästi alle 2 000 kierrokselta aina 9 000 kierroksen huippulukemaan. Moottori on pohjimmiltaan Z 1000 -streetfighterista tuttu rivinelonen, mutta huipputehoa on laskettu 142 hevosvoimasta 120 heppaan käyttökelpoisen kierrosalueen laajentamiseksi. Pyörä on saanut toiset, soikeat kaasuläpät, jotka toimivat rinnakkain tavallisten kaasuläppien kanssa. Muutos tekee kaasuvasteesta pehmeämmän ja helpomman annostella. 
Aiemmin olemme todenneet moottorin värisevän korkeilla kierroksilla. Uuden Versys 1000:n moottorinkiinnikkeet ovat kumiset, minkä on tarkoitus vähentää värähtelyä. Ratkaisu vaikuttaa purevan.
Toinen uutuus on niin kutsuttu Assist & Slipper -kytkin. Kytkimessä on mekaaninen servo, joka helpottaa sen käsittelyä, mutta lisäksi kytkimessä on luistotoiminto, joka pienentää takarenkaan lukkiutumisen riskiä vaihdettaessa pienemmälle vaihteelle. Läpi koko koeajon moottori, kuusiportainen vaihteisto ja kytkin pelasivat mainiosti yhteen.

Uutta Versystä parhaiten kuvaava ilmaus on ketterä pitkän matkan allroad-pyörä. Ajoasento on ryhdikäs ja mukava erityisesti paksun satulan ansiosta. Uusi kate ei ainoastaan ole miellyttävämpi silmälle, vaan myös sen aerodynamiikkaa on parannettu edellisestä versiosta. Katelasi suojaa hyvin kuljettajaa ikävältä ilmavirralta, ja sitä voidaan säätää ilman työkaluja. Isosta koostaan huolimatta Versys 1 000 on helppo käsitellä. Leveä ohjaustanko tekee otteesta varman, ja istuinkorkeus on madaltunut entisestä viisi millimetriä ollen nyt 840 millimetriä.
Etuhaarukka on uusi – vaikka edellinenkin versio toimi täysin moitteettomasti – ja siinä on säädettävä paluuvaimennus ja esijännitys. Takavaimentimen jousi on aiempaa jäykempi, millä kompensoidaan ajovalmiin painon nousua 239 kilosta 250 kiloon. Säätömahdollisuudet ovat samat kuin etuhaarukassa. Sisilian vaihtelevilla teillä pyörän tehdasasetukset sopivat minulle, suunnilleen 80-kiloiselle kuljettajalle, erinomaisesti. 
Jarrut ovat tutut edellisestä sukupolvesta, mutta levyt ovat kasvaneet 310-millisiksi. Ne toimivat oikein hienosti ja tehokkaasti yhdessä uuden ABS:n kanssa ja välittävät hyvin tuntumaa.

Vanhaan Versykseen ei voinut asentaa takalaukkua samanaikaisesti sivulaukkujen kanssa liian suuren painon vuoksi, mutta päivitetty takarunko kestää huoletta täyden kuorman. Tämä seikka sekä vakiona toimitettava keskiseisontatuki vahvistavat kuvaa täysipainoisesta pitkien matkojen taittajasta. Lisäksi 21-litraisen tankin luvataan riittävän 400 kilometrin ajomatkalle. 
Uusittu mittaristo tarjoaa runsaasti tietoa ajosta, joskin kuljettajalta vie hetken oppia, mihin kohtaan tulee milloinkin katsoa. Testipyörässäni oli lisäksi lisävarusteena vaihdeindikaattori, jonka Kawasaki on jättänyt vakiovarusteiden ulkopuolelle.
Pyörässä on kolmiportainen luistonesto, KTRC, kuten on esimerkiksi ZZR 1400 -pyörässäkin. 1- ja 2-asennoissa suorituskyky ja kiihtyvyys ovat maksimissaan, 3-asento on tarkoitettu vakauden maksimoimiseen myös liukkaalla alustalla. Teho- ja luistonestoasetusten vaihtelu käy näppärästi vasempaan ohjauskahvaan sijoitetusta valintakytkimestä, mutta luistoneston sammuttaminen kokonaan edellyttää pysähtymistä.
Koeajo kattoi kaiken pikkuteistä ja moottoriteistä ryömittämiseen kaupunkiliikenteen seassa. Vaikutelma on positiivinen. Kawasakin pyrkimys korostaa Versyksen asfalttiominaisuuksia on mielekäs ja parantaa Versyksen profiilia mukavana ja luotettavana moottoripyöränä unohtamatta sen viihdyttävyyttä myös astetta sporttisemmassa ajossa.

Teksti: Stig-Roar Martinsen Kuvat: Kawasaki

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi

Ilmainen uutiskirje!

Tilaa uutiskirjeemme ja pysyt kartalla siitä, mitä moottoripyöräilyn saralla tapahtuu.

Voit lopettaa uutiskirjeen tilaamisen koska tahansa. Emme luovuta osoitettasi muille tahoille.

Sulje Tilaa uutiskirje: