Kawasaki J300

Koeajo

Kawasaki on yhdessä Kymcon kanssa ottanut ensimmäisen askeleen kohti Urban Mobilitya.

Kawasaki esitteli EICMAN messuilla erään melko futuristisen konseptin, nimittäin Concept J -mallin. Se on visio tulevaisuuden kuljetusvälineestä, joka toimii sekä kaupungissa että maantiellä. Kawasaki on antanut uudelle suuntaukselle nimen Urban Mobility. Concept J kuvastaa tulevaisuutta ja Kawasakin ensimmäinen maxiskootteri on tulevaisuuden lähtölaukaus. 
Kawasakin pohjana on hyväksi todettu rakenne, sillä mallin perustana on Kymco Downtown 300. Kymco on yksi maailman johtavista skootterivalmistajista, joka on kehittänyt J 300-mallin yhteistyössä Kawasakin kanssa. Lähes kaikki komponentit ovat uusia ja Ninjan ulkomuotoa mukaileva ilme on saanut kunnon käsittelyn.
Portugalin Lagosissa pidetty esittely alkoi kaupunkiajolla. J 300 toimii ketterästi kotikentällään. Sitä on helppo käsitellä 14-tuumaisen etuvanteen ja 13-tuumaisen takavanteen ansiosta.
J 300 starttaa pirteästi punavaloista ja CVT-voimansiirto toimii virheettömästi. Alusta vaihtelee asfaltista mukulakiveen. Jälkimmäisellä alustalla perinteinen haarukka ja säädettävällä esijännityksellä varustetut kaksi takavaimenninta joutuvat tekemään kovasti töitä, mutta pyörä pysyy mukavana. Ohjaustanko värähtelee pysähdyksissä, mutta värinä loppuu pyörän lähtiessä liikkeelle. Satula on pehmeä ja kuljettajalla on pieni selkänoja. Satulan alle mahtuu kypärä ja salkku. Polvien edessä olevassa hansikaslokerossa on 12 voltin ulosotto.
Ergonomia on hyvä jopa 190-senttiselle kuskille, mikä on hienoa, sillä monet maxi-skootterit tuntuvat ahtailta. Sivut ovat koverat, joten myös lyhyen kuljettajan on helppo ylettyä maahan.

Kawasakin mukaan j300:ssa on sporttisia ominaisuuksia ja se sopii ajettavaksi myös kaupungin ulkopuolella. Sitä testattiin koeajon vuoristo-osuudella.
Etujarrun yksi 260-millinen levy on parempi kuin missään muussa aiemmin testatussa skootterissa. Molemmat jarruvivut ovat säädettävät. J 300 taipuu kevyesti mutkiin ja yksimukisen 27 heppaa riittää hyvin sekä maantiellä että moottoritiellä. Sporttisuus on ehkä liioiteltu kuvaus, mutta leikkisyyttä on tarjolla ihan mukavasti. J 300 on kilpailukykyinen vaihtoehto maxiskootteriluokassa. Resursseja on vähemmän kuin isoilla valmistajilla, mutta silti riittävästi, minkä ansiosta myös hinta on houkutteleva.

Teksti: Jonathan Balsvik Kuvat: Kawasaki
 

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi

Ilmainen uutiskirje!

Tilaa uutiskirjeemme ja pysyt kartalla siitä, mitä moottoripyöräilyn saralla tapahtuu.

Voit lopettaa uutiskirjeen tilaamisen koska tahansa. Emme luovuta osoitettasi muille tahoille.

Sulje Tilaa uutiskirje: