Pienet muutokset tekevät Firebladesta entistäkin paremman.

Honda CBR 1000 RR 2012

Koeajo

Fireblade täyttää 20 vuotta, mutta pyörä ei saa juhlan kunniaksi luistonestoa, quick shifteriä tai ride by wirea. Siitä huolimatta bileet ovat mitä parhaat.

Moni on taatusti unelmoinut v4-moottorista, sportti-dct:stä ja kattavasta elektroniikkapaketista, jossa on luistonesto-, wheelie- ja launch control-järjestelmät sekä quick shifter. Casey Stonerin tallista sellainen jo löytyy, ei puutu kuin valot, äänenvaimennin ja rekisterikilpi.

rc 213 v:n katuversio olisi ollut Hondan huipputekninen kannanotto Firebladen täyttessä pyöreitä vuosia. Onhan kulunut jo 20 vuotta siitä, kun Tadao Baban cbr 900 rr päihitti koko tuhatkuutioisten luokan kevyellä painollaan ja matalammalla, mutta helposti hallittavalla tehollaan. Nämä seikat tekivät siitä ylivoimaisen vastustajan sekä radalla että maantiellä.
Vuodesta 1992 lähtien Bladeja on valmistettu yli 445 000 kappaletta. Vuonna 2006 valmistui ennätykselliset 64 028 pyörää. Nykypäivänä moottoripyörien myyntiluvut ovat kuitenkin jyrkässä laskussa, mikä on todennäköisesti Firebladen säästäväisten päivitysten takana.

Muutaman kierroksen jälkeen eteläisen Portugalin Portimãon kilparadalla on kuitenkin vaikea olla pessimistinen. Suberbiken mm-sarjasta tuttu rata on mäkineen ja mutkineen kuin vuoristorata. Vaikka koeajo aloitetaan märällä asfaltilla, on helppo ihastua uuteen jousitukseen ja moottorin parannettuun keskialueen suorituskykyyn.
Big Piston -haarukka joustaa minimaalisesti, kun pääsuoran päässä jarrutetaan yli 270 kilometrin tuntinopeudesta. Tasainen vaimennus antaa hyvän tuntuman keulan toiminnasta Portimãon  jääräpäisiin ja hankaliin  mutkiin jarrutettaessa.
Firebladen uusi Öhlins ttx-vaimentimen kaltainen Balance Free -takavaimennin ansaitsee myös ruusuja. Siinä ei ole perinteisen vaimentimen kevyttä epäröintiä puristuksen ja paluun välillä, ja se pitää huolen, että Bridgestonen erinomainen s 20 puree hyvin tiukassa kiihdytyksessä. 

Vuoden 2012 mallissa ei ole ride by wire -kaasua kuten Ten Katen Superbike-kilpapyörässä. Polttoaineensyötön kartoituksen muutokset sallivat kuitenkin nykimättömän kaasun toiminnan sekä tiukoissa että loivissa mutkissa. Huomattavasti puhtaampi veto pienillä kaasun avauksilla on huomattava parannus myös kadulla, jossa Hondan mukaan 75 prosenttia kuljettajista Firebladejaan käyttävät. Katukuljettajat eivät valittane kymmenyksellä laskeneesta polttoaineenkulutuksestakaan.
Kymmentä jäljellä jäävästä 25 prosentista edustavat trackday-kuljettajat, jotka varmasti myös arvostavat uudistuksia. Jämäkkä jousitus ja Bridgestonen teräväprofiiliset r10-ratarenkaat (edessä 2,2 bar ja takana 2,3 bar) todistavat entistäkin selvemmin jousituksen selkeän toiminnan ja moottorin tasaisemman polttoaineensyötön.

Uutta Firebladea voi suorastaan heitellä mutkiin ja takarengas pitää kaasua avatessa niin hyvin, että luistonestoa ei edes kaipaa. Tuntuma on erinomainen - moottorin voima välittyy oikeaan käteen uskomattomalla tavalla. 
Olisi kuitenkin ollut mukava, jos Hondan elektronisessa ohjausiskunvaimentimessa olisi enemmän vaimennusta eturenkaan keventyessä ja ohjaustangon lyödessä raivokkaasti puolelta toiselle suoran töyssyissä.

pulssin tasoittuessa on aika nauttia Firebladen uudesta mittaristosta, joka edustaa viimeisen päälle motogp-tyyliä. Siitä löytyy vaihdenäyttö, kierrosaikamittari ja viisi ohjelmoitavaa led-vaihtovaloa, jotka voi sytyttää samanaikaisesti tai yksi kerrallaan 200 tai 400 kierroksen välein. Lisäksi kierroslukumittarissa on neljä eri näyttövalintaa.
Fireblade-koeajo tehdään c-abs-järjestelmän lukkiutumattomilla jarruilla, jotka itse jakavat jarruvoiman etu- ja takarenkaan välille. Myös tämä toiminto on optimoitu uudessa mallissa. Jalkajarrun aktivoituessa etujarru toimii entistä lievemmin, mikä parantaa ohjattavuutta ja vakautta jarrutettaessa.

Muutokset ovat kaiken kaikkiaan vähäisiä mutta tehokkaita. cbr 1000 rr näyttää terävämmältä, sillä edeltäjän tylppä etuosa on vaihdettu kapeampaan, jossa on suuremmat ilmanottoaukot. Satula on kapeampi ja vanteet on vaihdettu kaksitoistapuolaisiin, jotka ovat vahvemmat mutta myös painavammat.
Fireblade ei saanut v4-moottoria, mutta se on parempi kuin koskaan – taas. 

(Teksti Klavs Lyngfeldt, julkaistu Biken numerossa 2.2012)

Honda CBR 1000 RR

Hinta    16 990 € / 17 990 €(ABS)
Maahantuoja    Oy Brandt AB 
Takuu    4 vuotta
Värit    Musta/musta, pun, valk.
Moottori    R4, 4-tahti, nestejäähd.
Venttiilit    4 vent/syl, DOHC
Iskutilavuus    999,8 cm3
Poraus/isku    76,0/55,1 mm
Puristussuhde    12,3:1
Teho    178 hv / 12 000 rpm
Vääntö    112,0 Nm / 8 500 rpm
Polttoaineens.    4x 46 mm läppärunkoa
Kytkin    Märkä, monilev. luistok
Vaihteet    6
Toisioveto    X-rengasketjut
Runko    Alumiinipalkkirunko
Akseliväli    1 407 mm
Ohjauskulma    23,3 astetta
Etujättö    96 mm
Etujousitus    43 mm BPF, 120 mm
Takajousitus    Pro-Link, 138 mm
Istuinkorkeus    820 mm
Etujarru    Kaksi 320 mm, 4-mänt.
Takajarru    220 mm, 1-mänt.
Eturengas    120/70ZR17 3,5 ‘‘
Takarengas    190/55ZR17 6,0 ‘‘
Paino    200/211 kg
Tankki    17,7 litraa

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi

Ilmainen uutiskirje!

Tilaa uutiskirjeemme ja pysyt kartalla siitä, mitä moottoripyöräilyn saralla tapahtuu.

Voit lopettaa uutiskirjeen tilaamisen koska tahansa. Emme luovuta osoitettasi muille tahoille.

Sulje Tilaa uutiskirje: