EBR1190 RX

Koeajo

Erik Buell on palannut. Onnistuuko 1190 RX yksinäisenä amerikkalaisena haastamaan isot valmistajat?

Monet tuijottivat yllättyneenä, kun rullasin World Superbike -varikolle. Alla oli yksi Euroopan ensimmäisiä EBR 1190 RX-malleja, kiukkuisen keltaiseksi maalattuna. EBR, Erik Buell Racing, on Buell Motorcyclesin tuhkasta noussut yhtiö. Kun Harley-Davidson lakkautti Buellin, merkin takana ollut mies valikoi henkilökunnasta alle kymmenen suosikkiaan ja perusti EBR:n. Ensin yhtiö myi ainoastaan varaosia Buell-malleihin, mutta nyt, neljä vuotta myöhemmin, yhtiöllä on 140 työntekijää ja ensimmäinen tuotantovaiheeseen yltänyt moottoripyörä. 
Superbiken MM-varikolla ollaan siitä syystä, että EBR on mukana sarjassa Aasian suurimman moottoripyörävalmistaja Hero MotoCorpin tukemana. Valmistaja kutsui Biken Misanon osakilpailuun, jossa saatiin viikonlopun aikana seurata tiimin työtä ja muutaman tunnin ajan jopa koeajaa yhtiön uutta superbikea. Dorna ei kuitenkaan olisi halunnut allekirjoittanutta päästää radalle: "no possible" ja niin edelleen. 
Rotax-moottori jylisi V-twinimäisesti, kun kiihdytin ulos varikolta. Moottori on pidemmälle kehitetty versio Buell 1125 R:n koneesta ja se tuottaa huikeat 185 hevosvoimaa 10 600 kierroksella. Teho- ja vääntökäyrä tuntuvat moottorityypille ominaisilta, sillä vääntö painaa päälle varhaisessa vaiheessa ja keskikierroksilla sitä on jo kuin pienessä kylässä. Vedättäminen on turhankin V-twinimäistä, sillä tärinää esiintyy alakierroksilla runsaasti.
Vaihteisto ja kytkin ovat melko jäykkiä ja raskaskäyttöisiä. Kaasuvaste on tarkka ja hienosäädetty, mutta monista kilpailijoista poiketen RX:ssä ei ole vaihdettavia ajoasetuksia. Moottori tuntuu siitä huolimatta mukavalta ja käyttökelpoiselta.

Superbikeksi  RX tuntuu melko riisutulta. Luistonesto on ainoa sähköinen apuväline, mutta ABS tulee onneksi vuodelle 2015. Quickshifteria, launch controlia tai muita sähköisiä hienouksia ei ole, mikä on tavallaan vapauttavaa. Ei tarvitse kuin käynnistää pyörä ja lähteä ajamaan. TFT-näyttö on hieman hankalakäyttöinen, vaikka se näkyykin hyvin kaikissa olosuhteissa ja sisältää riittävän määrän tietoa.
Erityisen kovaa pyörällä ei päässyt ajamaan, mutta säädettävä jousitus tuntui hyvältä kadulla; se ei ollut liian kova eikä liian pehmeä. Erik Buell on kehittänyt useita teknisesti ainutlaatuisia ratkaisuja, kuten yksinäisen kahdeksanmäntäisen etujarrusatulan ja vanteen ulkoreunaan kiinnitetyn levyn. Etujarru on kevytkäyttöinen ja tehokas. 
Kuljettajan asento on kompakti ja hyökkäävä. Tankkidummyn (runko toimii tankkina) hyvin jalkoja tukevista, isoista kuopista huolimatta tuntuu, ettei moottoripyörän kanssa ole yhtä. Ajoelämys kuitenkin on erittäin superbikemäinen. 
EBR 1190 RX antoi positiivisen vaikutelman. Superbiken suorituskyky oli iloinen yllätys, ainakin katuajossa. Suomen hinta ei vielä ole selvillä, mutta Saksassa se maksaa 16 998 euroa, eli 3 000 vähemmän kuin Ducati 1199 Panigale. 
ABS-mallin saapuessa se toivottavasti saadaan ratatestiin muita malleja vastaan.  

Teksti: Jonathan Balsvik Kuvat: EBR

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi

Ilmainen uutiskirje!

Tilaa uutiskirjeemme ja pysyt kartalla siitä, mitä moottoripyöräilyn saralla tapahtuu.

Voit lopettaa uutiskirjeen tilaamisen koska tahansa. Emme luovuta osoitettasi muille tahoille.

Sulje Tilaa uutiskirje: