Streetfighter 848 on 1098-versioon verrattuna käyttäjäystävällisempi. Osaltaan siihen vaikuttaavat terävämpi, 24,5 asteinen keulakulma ja lyhyempi, 103 millimetrinen etujättö.
Kaksikymmentä millimetriä korkeamman ohjaustangon ansiosta ajoasento on ryhdikkäämpi ja ranteisiin kohdistuu vähemmän painoa.
Jalkatappeja on siirretty 10 millimetriä ulommas, jotta pakoputken lämpösuoja ei ole tiellä.

Ducati Streetfighter 848

Koeajo

Ducatin Streetfighter 848 antaa halukkaille mahdollisuuden osallistua katutaisteluun ilman suurempaa dramatiikkaa.

Streetfighter viittaa lentäviin kiviin, palaviin barrikadeihin ja vihaisiin huutoihin. Moottoripyörämaailmassa käsite tarkoittaa nakupyöriä, joissa on asennetta ja siihen mahtuu myös kapinahenkeä.

Ducati herätti kilpailijoiden kunnioituksen paljastaessaan Streetfighter 1098:n kaksi vuotta sitten. Kurittoman italialaisen kaunottaren trimmattu 165 hevosvoiman superbikemoottori ja etukeno ajoasento olivat omiaan säikäyttämään joitain kuskeja. Pelko ei kuitenkaan johda menestykseen, kun on kyse kuskin ja koneen välisestä yhteistyöstä. Uudella 848-versiolla Ducati poistaakin dramatiikan Streetfighterista.

Ulkoisesti se on yhtä rehvakas kuin isoveljensä ja Mutterin parkkiksella satelee pisteitä. Streetfighteriin on kuitenkin tehty joitain muutoksia, jotka ovat tehneet siitä käyttäjäystävällisemmän. Keltainen Ducati osoittaa sävyisyyttään hurmaavan mutkaisilla teillä ja Modenan Ferrarimekassa, uudella Autodromo Modena -kilparadalla.

Aamuruuhkassa joutuu jarruttelemaan melko paljon ennen kuin Streetfighterilla päästään irrottelemaan kunnolla. Maranellon ja Sarramazzonin kurveissa 848:n päivitetty ergonomia ja sivistynyt moottorin luonne ovat suureksi iloksi. Ohjaustankoa on korotettu 20 mm verran, joten autoja ja muuta liikennettä voi pitää ongelmitta silmällä. Se merkitsee myös sitä, että ranteisiin kohdistuu vähemmän painoa silloinkin, kun ilmanvastus ei sitä riitä keventämään. Jalkatappeja on siirretty 10 mm ulospäin, minkä ansiosta pakoputken lämpösuojat eivät ole yhtä paljon jalkojen tiellä kuin isommassa Streetfighterissa.

Kaupunkiliikenteessä Streetfighter 848:n v2-moottori toimii hienosti. Se pohjautuu 848 evo:n moottoriin, mutta ylävireiset 140 hevosvoimaa on Streetfighterissa pienennetty katuystävällisempään 132 hevosvoimaan.
Moottorin toimintaa on pehmennetty pienentämällä nokka-akselin overlapia (imu- ja pakoventtiilien samanaikaisesta aukioloa) 37 asteesta 11 asteeseen. Ducati on tehnyt saman muutoksen Multistrada 1200 -matkaenduroon ja Diavel-powercruiseriin, joissa on sama moottori kuin 1198 s -superbikessa.
Kaupunkiajossa moottorin joustavuus on huomattavissa, vaikka hidasajo Ducatilla onkin vaikeampaa kuin sen useampisylinterisillä kilpailijoilla.

Ferrarin autojen testiratana käytetään Prignanosta Castelvécchion ohi kulkevaa mutkikasta tietä. Siellä käy selväksi, että Streetfighter 848:n ohjausgeometria on samanlainen kuin 848 evo:ssa. Pyörä suorastaan liitää kakkosvaihteen mutkissa. Etuhaarukan ja takavaimentimen pehmeämpi toiminta varmistaa ajomukavuuden, myös korjauksen tarpeessa olevalla asfaltilla.

Miellyttävää, vaikkakin takavaimentimen 75 n/mm jousi (Streetfighter 1098:ssa on 86 n/mm) on lähes liian pehmeä ainakin, kun testikuski painaa lähes 90 kiloa. Muutos äärimmäisyydestä aloittelijaystävälliseen johtaa yleensä loivempaan keulakulmaan ja pidempään etujättöön, mutta 848:n kohdalla Borgo Panigalen insinöörit ovat tehneet aivan toisenlaisen ratkaisun. Monet ovat valittaneet Streetfighter 1098:n keulan herkkyyden puutteesta ja siksi 848-versiossa on 1,1 astetta jyrkempi haarukan kulma ja 9 mm lyhyempi etujättö.

Autodromo Modena -radalla terävämpi geometria ja Pirellin uudet 180-renkaat 60-profiililla toimivat upeasti yhteen parantaen ohjattavuutta ja lisäten pitoa mutkissa. Kaasutettaessa liian innokkaasti Ducatin 8-asentoinen luistonestojärjestelmä on valmis puuttumaan peliin. Ducati Streetfighter 848:n puikoissa tuntee olonsa turvalliseksi.

(Teksti : Klavs Lyngfeldt, julkaistu Biken numerossa 1.12)

Ducati Streetfighter 848

Hinta   18.927,31€
Maahantuoja   Oy Hailac Ab
Takuu   2 vuotta
Värit   kelt. pun. musta
Moottori   V2, taht, nestej.
Venttiilit   4 vent/syl, DOHC
Iskutilavuus   849cm3

Poraus/isku   94,0/61,2 mm
Puristussuhde   13,2:1
Teho   132 hv/10 000 rpm
Vääntö   93,1 Nm/9 500 rpm
Polttoaineensyöttö   2x 56 mm läppärunkoa
Kytkin   Märkä, monilevyinen
Vaihteet   6
Toisioveto   O-rengasketjut
Runko   Teräsputkirunko
Akseliväli   1 475 mm
Ohjauskulma   24,5 astetta
Etujättö   103 mm
Etujousitus   43  upside down
Takajousitus   Monoiskunvaimennin
Istuinkorkeus   840 mm
Etujarrut   Kaksi nelimäntäistä jarrusatulaa, 320 mm
Takajarrut   2-mäntäinen,  245 mm
Eturengas - /vanne   120/70ZR17, 3,50’’ alu
Takarengas- /vanne   180/60ZR17, 5,50’’ alu
Paino   199 kg (kuiva 169 kg)
Tankki   16,5 litraa

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi

Ilmainen uutiskirje!

Tilaa uutiskirjeemme ja pysyt kartalla siitä, mitä moottoripyöräilyn saralla tapahtuu.

Voit lopettaa uutiskirjeen tilaamisen koska tahansa. Emme luovuta osoitettasi muille tahoille.

Sulje Tilaa uutiskirje: