Ducati Hyperstrada

Koeajo

Uuteen, Hypermotardiin perustuvaan Hyperstradaan kohdistuu paljon odotuksia. Kohderyhmän laajuus on verrattavissa Ducatin kunnianhimoon.

Uuden moottoripyörän lehdistötilaisuuteen osallistuminen on melko mukava työtehtävä, etenkin jos tapahtuma järjestetään Toscanassa, joka sijaitsee Italian saappaan yläreunassa polven alapuolella. Erityisen hauskan vierailusta teki se, että oltiin Ducatin kotikentällä, jossa luvassa oli vierailu Ducati-museossa.
Bolognan aluetta kutsutaan usein nimellä Motor Valley, sillä siellä majaansa pitävät Ducatin lisäksi myös Ferrari, Maserati ja Lamborghini. Toscanan asukkailla virtaa suonissaan puolet verta ja puolet bensaa, ja he pitävät moottoreiden perintöä arvossa. Ajoneuvoteollisuudesta ollaan yhtä ylpeitä kuin viinituotannosta. Jopa lentokentän FollowMe-auto on Lamborghini Aventador.
Itse koeajo järjestettiin Sienan alueella. Seudun topografia on vaihtelevaa ja huimaavat reitit kiemurtelevat tuntikaupalla ylös- ja alaspäin. Haittapuolena on korkeuserojen taipumus saada aikaan ukkospilviä. Siitä saatiinkin maistiaiset, kun jo ensimmäisen viiden kilometrin jälkeen aluetta piiskasi kaikkien aikojen raekuuro. Mutta ei niin huonoa, etteikö jotain hyvääkin. Äärimmäisen liukas ajoalusta tarjosi täydelliset olosuhteet sekä ABS:n, luistoneston että erilaisten moottorimoodien testaamiseen.

Hyperstrada on pohjimmiltaan Hypermotardin kaltainen. Erot ovat suhteellisen pieniä, mutta kuitenkin merkittäviä. Hyperstradassa on 20 millimetriä korkeampi ohjaustanko, korkeampi tuulilasi ja pehmeämpi alusta. Lisäksi siinä on vakiona kaksi 25-litraista sivulaukkua ja lämpökahvat. Tämän ansiosta Hyperstada on hieman Hypermotardia pehmeämpi ja vähemmän äärimmäinen. On kuitenkin liioittelua kutsua sitä touringpyöräksi (pieneksi Multistradaksi). Matkaominaisuuksia voi parantaa monipuolisen lisävarustevalikoiman tuotteilla. Korkeampi tuulilasi maksaa 152, GPS 793, takalaukku 614 ja tankkilaukku 193 euroa. Tarjolla on tietenkin 1 595 euron arvoiset Termignonin slip-onit, ja korkeaa, 850 millimetrin satulaa kavahtava ilahtuu 250 euron hintaisesta, 20 milliä matalammasta istuimesta. Hyperstradan voi tilata tehtaalta samaan hintaan myös 20 milliä matalampana, mutta valitettavasti joustomatka lyhenee tällöin 150:stä 130 millimetriin.
Pyörä on perinteinen teräsputkirungolla varustettu Ducati. Valettua alumiinia olevaan takarunkoon on integroitu sekä sivulaukkujen että perälaukun kiinnikkeet. Alustan komponentit ovat melko yksinkertaisia, mikä ei sinänsä ole negatiivista. Haarukassa ei ole lainkaan säätömahdollisuuksia, mutta takavaimentimessa on säädettävä esijännitys ja paluuvaimennus. Hyperstrada ohjautuu hyvin, pysyy linjassa, tottelee kiltisti ja jousitus toimii täsmällisesti sekä vivahteikkaasti.
Ajoasento on ryhdikäs ja supermotomainen, mikä osittain johtuu litteästä tankista. Satulassa on hyvä tuki ja tankin muotojen ansiosta pyörästä saa hyvän otteen.

821-kuutioisessa moottorissa on kolme moodia, Sport, Touring ja Rain. S- ja T-moodeissa on täysi teho (110 hv) ja Rainissa on 75 heppaa. Sekä kaksiportainen ABS että kahdeksanportainen luistonesto on säädetty moottorimoodin mukaan. Moodeja voi myös säätää yksilöllisesti.
Kaasuvaste on S-moodissa todella terävä, ja pehmeämpi T-moodi tuntuukin mukavammalta. R puolestaan on kuminauhamainen. Voima välittyy kuitenkin pehmeästi ja moottorin käynti on yllättävän silkkistä kaikissa asetuksissa. Taustapeilien näkyvyys on lähes poikkeuksetta kristallinkirkas.
Käden ja moottorin välinen yhteys toimii ride-by-wirella, ja moottori vastaa kiltisti (ellei luistonesto puutu peliin).
Vaijerikäyttöinen kytkin on kevyt, mutta vaatii totuttelua liikkeellelähdöissä. Liikenteessä toiminta on sujuvaa ja luistotoiminto on täydellinen. Sama pätee mukautuvaan vaihteistoon, vaikka kuutosvaihteen välitys voisikin olla pidempi. Vaihdenäyttö puuttuu ja ajaessa tuleekin jatkuvasti hapuiltua olematonta seiskavaihdetta.
Ducati komeilee yleensä jarruillaan, eikä Hyperstrada ole poikkeus. Tehokkaita jarruja on helppo annostella, ja alusta sekä jarrut ovat tasapainossa keskenään. Tehokas ABS on kaksiportainen, joista toinen moodi sallii aggressiivisemman takarenkaan noston.
Koeajontäyteinen päivän jälkeen sormissa syyhysi yhä. Uusi Hyperstrada on helppokäyttöinen ja luonteeltaan mukava, mutta sallii silti kovaa kaasuttelua syheröteillä. Touringominaisuudet ovat rajalliset, mutta pyörä on niin hauska kuin Ducati vain voi olla.  

Teksti: Magnus Wallner Kuvat: Milagro

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi

Ilmainen uutiskirje!

Tilaa uutiskirjeemme ja pysyt kartalla siitä, mitä moottoripyöräilyn saralla tapahtuu.

Voit lopettaa uutiskirjeen tilaamisen koska tahansa. Emme luovuta osoitettasi muille tahoille.

Sulje Tilaa uutiskirje: