Alle 8500 kierroksessa panigalessa on vetoa kuin 848:ssa – sen jälkeen kuin kunnon superbikessa.

Ducati 1199 Panigale S 2012

Koeajo

Ducati 1199 Panigalessa on panostettu huipputeknisiin ratkaisuihin. 195 hevosvoimallaan ja 188 kilollaan pyörä asettaa uuden standardin superbike-luokkaan.

Harvoja moottoripyöriä on odotettu yhtä paljon kuin 1199 Panigalea. Kelpaako monocoque-runko? Onko 195 hevosvoimaa liikaa? Uutuus koeajettiin Abu Dhabissa.

Varikkomuuri hiipii vaarallisesti radan reunaa myöten. Heitän Ducatin luksushotellia edeltäviin tiukkoihin mutkiin ja käännän kaasun pohjaan. Luistoneston oranssi lamppu vilkkuu näytön yläreunassa. Täysi kallistus varikkomutkaan ja aikainen kaasutus mutkasta. Säikähtäneen täysiverisen tapaan pyörä nostaa eturenkaan ilmaan 1 200-kuutioisen V-twinin mylviessä aggressiivisesti 11 500 kierroksella betoniseinien välissä.

Öljymetropoli Abu Dhabin Yas Marina Circuit -rata kohtaa Ducati 1199 Panigale S:n. Maailman hehkutetuin moottoripyörä maailman upeimmalla Formula 1 -radalla.

Kumpaakaan näistä ei ollut olemassa neljä vuotta sitten. Viisitähtisen Yas Viceroy Abu Dhabi -hotellin, 5,5 kilometriä pitkän radan ja luksussataman paikalla oli silloin pelkkää hiekkaa. Samoin Borgo Panigalen Ducati-tehtaalla osastopäällikkö Claudio Domenicalilla ja kehitysosaston henkilökunnalla oli edessään pelkkä tyhjä paperi. Heillä oli vapaat kädet ja kaikki edellytykset täydellisen seuraajan luomiseksi 1198:lle.

Molemmissa tapauksissa tulos on upea. Rata on kuin suoraan tietokonepelistä sinisine turva-alueineen leca-soran sijaan, led-lamppuineen lippujen sijaan ja rataa ympäröivine siltoineen ja rakennuksineen.

Jotkut väittävät Ducatin näyttävän japanilaisesta science fiction -sarjasta otetulta pyörältä, joka kulkee polttoaineella, jota ei vielä ole keksitty. Toisten mielestä se yksinkertaisesti on seksikäs, johon onkin syynsä, sillä muotoilija Gianandrea Fabbron 1199:n ensimmäistä versiota haukuttiin siitä, ettei se ole tarpeeksi seksikäs.

– Näytin hänelle kuvan kauniista, alastomasta naisesta sanoen »tämä on seksikästä-«. Ilmeisesti siitä oli apua, Domenicali hymyilee.

Sirojen muotojen alla 1199 Panigale edustaa Ducatin uutta ajattelutapaa jopa siinä määrin, että punainen väri ja Fabio Taglionin legendaarinen 90-asteinen desmodromisilla venttiileillä varustettu V-twini ovat ainoat edeltäjältä periytyneet muistot.

Uudet avainsanat ovat Monocoque ja Superquadro. Niiden ansiosta Ducati 1198:n seuraaja on tavattoman kevyt, poikkeuksellinen ja tehokas. Kymmenen kiloa 1198-pyörää kevyempi 1199 Panigale painaa 177 kiloa tyhjällä tankilla, mutta muuten ajovalmiina. Äärimmäinen oversquare-moottori tuottaa myös 25 hevosvoimaa edeltäjäänsä enemmän.

Ride-by-Wire -järjestelmä välittää voimaa suurten, soikeiden läppärunkojen kautta ja mode-napista voi määritellä 195 hevosvoiman käyttäytymistä. Race-asennolla vaste on nopeaa, Sportilla pehmeämpää ja Wet-sadeasennolla voimaa välittyy vain 120 hevosta. Asennon valinta ohjaa myös luistonestoa, vaimennusta, mittariston grafiikkaa sekä moottorijarrutusta (EBC).

– Voima on hyvä asia, mutta mikään ei vaikuta positiiviseen ajokokemukseen ja suorituskykyyn samalla tavalla kuin keveys, Domenicali huomauttaa.

Siinä asiassa hän onkin oikeassa. Varikkoalueelta lähtevässä tunnelissa 1199 Panigale tuntuu heti ensimetreillä huippukuntoiselta pikajuoksijalta.

Pyörän selässä istutaan melko edessä ja 1198:iin nähden 30 mm lyhyempään, mutta 1,5 litraa tilavampaan tankkiin saa hyvän vartalokontaktin. Leveää ohjaustankoa on korotettu kymmenen millimetrin verran, mikä tekee ajoasennosta pystymmän ja mukavamman. Vasemmalla puolella sijaitseva Öhlins TTX-vaimennin ei ole polven tai saappaan tiellä.

Engine Brake Control on Ducatin viimeisin elektroniikkakikkailu. Se täydentää luistokytkintä avaamalla kaasuläppää hieman, mikä vähentää moottorijarrutusta pienemmälle vaihteelle vaihdettaessa. Tästä on taatusti iloa nelisylinterisiin tuhatkuutioisiin tottuneille, mutta Ducati-kuljettajat kaipaavat moottorijarrutusta mutkaan taitettaessa.

Muilta osin 1199 Panigale ohjautuu kevyen kusiaisen tavoin, huolimatta siitä, että akseliväli on seitsemän millimetriä pidempi kuin 1198:ssa. Äärimmäisen nopea ohjattavuus johtuu sekä keveydestä, etupainoisesta ajoasennosta että huolellisesti suunnitellusta geometriasta ja painon keskittämisestä.

Superquadro-v-twiniä on käännetty kuusi astetta taaksepäin, minkä ansiosta moottoria on voitu siirtää 32 millimetriä eteenpäin. Svingi on 39 millimetriä pidempi, mikä on saanut aikaan lähes täydellisen painonjakautumisen (etu/taka 52/48 prosenttia), kuten Checan Superbike-kilpurissa.

Kaikki painavammat osat ovat siirretty keskemmäksi ja pakosarja perinteiseltä paikaltaan perän alta moottorin alle. Pitkällä edessä sijaitseva etuhäkki on valmistettu magnesiumista ja painaa ainoastaan 600 grammaa. Mikään ei kuitenkaan ole ilmaista. Kiihdyttäessä ja jarrutettaessa 1199 Panigale ei ole yhtä vakaa kuin hitaammin ohjautuva 1198, jonka paino jakautuu 50/50.

Toisaalta ei ole pelkoa siitä, että monocoque-runko olisi vaikuttanut Ducatin tunnetusti hyvään eturenkaan pitoon ja tuntumaan.

Uuden 1199 Panigalen perusversio on varustettu tuliterällä, erittäin kevyellä Marzocchi-haarukalla, joka on valmistettu täysin alumiinista. Koeajettavassa S-mallissa on kuitenkin Öhlinsin nix30-haarukka erillisellä puristusvaimennuksella vasemmassa putkessa ja paluulla oikeassa putkessa, jotka täsmentävät vaimennuksen tuntumaa paremmin kuin mikään Ducatin teräsputkirunko.

Superquadro-moottorin kierrosalue yllättää uskollisen Ducati-kuljettajan entisestään. Kierroksissa ei ole samaa raakaa voimaa, kuin edeltäjässä, ja moottori tuntuu 8 500 kierrokseen saakka lähinnä 848:lta. Siitä ylöspäin aina punarajalle, 11 500 kierrokseen saakka, moottori tuottaa tehoa raivokkaasti Superbike-kilpurin tapaan. Mutkista ajo onkin kuin taivaallista hurmiota.

Voiman iskiessä ohjaustanko liikkuu sivulta toiselle ja eturengas ainoastaan hipoo radan pintaa. Luistonestojärjestelmä pitää huolen siitä, että Pirellin 200/55 Supercorsa -rengas pysyy vakaasti ajoradalla.

Alustan epävakaus käy ilmi Yas Marina -radan pitkällä sivulla, kun 275 kilometrin tuntivauhdista jarrutetaan viime tipassa. Brembon uusissa 300-millimetrisiä levyjä pitelevissä M50-jarrusatuloissa on kuitenkin uskomatonta voimaa. Niitä on parhaaseen Superbike-tyyliin siirretty 15 millimetrin verran kauemmas pyörännavasta jäähdytyksen parantamiseksi. abs:n saa lisävarusteena. Race-asetuksella se vaikuttaa ainoastaan eturenkaaseen, mutta Sport- ja Wet-asetuksilla myös puolitoiminnolla takarenkaaseen (etujarru aktivoi takajarrun).

Panigale tekee upean vaikutelman Yas Marinalla ja tekee sen taatusti myös Alastarolla. Vaikka pyörä onkin saanut nimensä italialaiselta teollisuusalueelta. 

(Teksti Klavs Lyngfeldt, julkaistu Biken numerossa 4.2012)

Ducati 1199 Panigale S 2012

Hinta   37 959,82 € (ABS)
www.ducati.fi
Takuu   2 vuotta
Huoltoväli   12 000 km
Värit    Punainen
Moottori   V2, 4-tahti, nestejäähd.
Venttiilit   4 vent/syl, DOHC
Iskutilavuus   1198 cm3
Poraus/isku   112,0/60,8 mm
Puristus   12,5:1
Teho   195 hv / 10 750 rpm
Vääntö   132,0 Nm / 9 000 rpm
Polttoaineens.   2x 67,5 mm läppärungot
Kytkin   Märkä, monilev., luistok.
Vaihteet   6
Toisioveto   O-rengasketjut
Runko   Alumiini-monocoque
Akseliväli   1437 mm
Ohjauskulma   24,5 astetta
Etujättö   100 mm
Etujousitus   43 mm USD, 120 mm
Takajousitus   Monovaimennin, 130 mm
Istuinkorkeus   825 mm
Etujarrut   2 x 330 mm, rad. 4-mäntäinen
Takajarrut   245 mm, 2-mäntäinen
Eturengas    120/70ZR17, 3,50’’ alu
Takarengas   200/55ZR17, 6,00’’ alu
Paino   188 kg
Tankki   17 litraa

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi

Ilmainen uutiskirje!

Tilaa uutiskirjeemme ja pysyt kartalla siitä, mitä moottoripyöräilyn saralla tapahtuu.

Voit lopettaa uutiskirjeen tilaamisen koska tahansa. Emme luovuta osoitettasi muille tahoille.

Sulje Tilaa uutiskirje: