Bild
Seuraava artikkeli

Käytetty Yamaha TDM 900 – Kadulle muokattu rallipyörä oli edellä aikaansa

Ajettua

Vuosina 2002-2012 myyty Yamaha on nyt hieman jäänyt varjoon, mutta siitä huolimatta se on varsin pätevä malli.

Elettiin 1980-luvun puoliväliä, kun Yamaha keksi ottaa Paris-Dakar-kilpuri YZE 750:n ja asentaa siihen asfalttirenkaat pienillä vanteilla. Tuohon aikaan supermoto oli uusi,  Ranskassa nopeasti kasvava trendi. Erikoinen rakennelma oli positiivinen yllätys ja Yamaha ounasteli olevansa hyvillä jäljillä.

YZE 750 -runko ei ollut tarkoitettu asfaltille, eikä se toiminut yhteen jäykän jousituksen, tehokkaiden jarrujen ja sporttirenkaiden kanssa. Niinpä Yamaha päätti kehittää palkkirungon, joka toisi pyörään asfaltilla kaivattua vakautta. Vaikeaksi kysymykseksi muodostui se, millainen kompromissi suorituskyvyn ja monipuolisuuden välille tehtäisiin. Ranskan markkinoita kiinnosti suorituskyky. Tärkeillä Saksan markkinoilla taas painotettiin enemmän käytännöllisyyttä.  

20181502080556.jpg?itok=i44U5ehF

Tuloksena syntyi TDM 850. Valmis pyörä esiteltiin ensimmäistä kertaa Pariisin messuilla vuonna 1991. Kun erikoisen näköinen pyörä esiteltiin, raapi moni kummastuneena päätään. Oliko se sorapyörä? Vai kaupunkipyörä? Touring-malli? Tai ehkä uudenlainen sportti? Kaikkea samalla kertaa, totesi Yamaha, ja varovaisen alun jälkeen TDM nousi suureen suosioon Saksassa, Ranskassa ja Kreikassa. Muilla markkinoilla oltiin varautuneempia. Saadakseen suuremman joukon vakuuttuneeksi mallin erinomaisuudesta Yamaha muovasi sen ulkonäköä helpommin sulatettavaksi vuoden 1996 päivityksessä ja vielä 2002, jolloin mallin paikan otti TDM 900.

20181502080619.jpg?itok=b-YVvW0v

Moottorin pohja on sama kuin TDM 850:ssakin, mutta siinä on isompi poraus, ruiskutus ja kuusipykäläinen vaihteisto. Yhden lisävaihteen saamisen lisäksi vaihteisto toimii selvästi edellistä viisipykäläistä versiota sulavammin. 897-kuutioisen rivikakkosen huomattavan lineaarinen teho ja välitön voima heti tyhjäkäynniltä muistuttaa auton moottoria. Voiman irtoaminen tyhjäkäynniltä ei kuitenkaan ole taattua. TDM 900:n tunnetuin ongelma on se, että moottori käy toisinaan heikosti tyhjäkäynnillä ja matalilla kierroksilla. Ei ole tavatonta, että se sammuu töksähtäen, kun sitä lämmitetään tyhjäkäynnillä. Vaivan aiheuttaja on airboxin läppä, joka täysin auki ollessaan aiheuttaa sen, että moottorin saama ilma-polttoaineseos on aivan liian laihaa. Järjestelmän tehtävä on täyttää päästövaatimukset, mutta samalla se tekee pyörästä erittäin jähmeän 2 500 kierroksen alapuolella ja nykivän alle 4 000 kierroksella. Läpän avautumista ja sulkeutumista ohjaa ECU-yksikkö. Netistä löytyvillä ohjeilla se on kuitenkin mahdollista saada pysymään yksinomaan auki. Tällöin tuloksena on tasaisempi käynti, enemmän voimaa alakierroksilla ja vakaampi tyhjäkäynti. Yamaha on kutsunut TDM 900:t korjaukseen juuri epätasaisen pienten kierrosten käynnin vuoksi, mutta firma syyttää ongelmasta kaasuläpän asentoanturia.

TDM 900 on hyvä pyörä pitkille matkoille. Moottoritiepätkien mukavuuden varmistamiseksi matala tuulilasi on kuitenkin syytä vaihtaa korkeampaan, tarjonta on runsasta. Toinen pyörää parantava komponentti on keskiseisontatuki, jonka joutuu asentamaan itse.  Tuotenumero on 5PS-W2711-00-00.

20181502080644.jpg?itok=VVeYVZtL

850-mallinen TDM sai usein osakseen kritiikkiä vetelästä etuhaarukastaan, jossa ei ollut minkäänlaisia säätömahdollisuuksia. TDM 900 -version etuhaarukka ei sekään ole se kaikkein hienostunein, mutta ainakin se on säädettävä, mistä on iloa.
TDM 900 on erittäin monipuolinen moottoripyörä, joka on tarkoitettu käytettäväksi. Rivimoottorin hitusen tylsä käynti, kaarevat linjat ja keulan tuikea epämuodostuma sekä mallin päättämätön ja vaihteleva mielenlaatu muodostavat osuvan kokonaisuuden.

Lue lisää aiheesta: Yamaha

Hei!

Ymmärrämme, että käytät adblockeria, mutta toivottavasti voit sulkea sen sivustomme osalta. Mainokset ovat perusedellytyksenä sille, että voimme ylläpitää sivustoa.