Bild
Seuraava artikkeli

Husqvarna Svartpilen 401 – Kaupunkiin tarkoitettu, mutta meidät se vei metsään ja pölyisille teille

Ajettua

Svartpilen 401 ei ole pelkkä kaupunkipyörä.

Metsän läpi johtava tie on autio, ja sen pitäisi olla täydellinen ympäristö tälle pienelle moottoripyörälle. Iskarit joustavat mäennyppylän päällä. Pyörät eivät irtoa maasta, mutta pienentynyt paine saa takarenkaan sutimaan jälleen kerran. Moottori mielii kovia kierroksia lähettääkseen Svartpilen 401:n matkaan. Vakaan rungon pitkä svingi saa minut mielelläni uhmaamaan rajoja pienillä sorateillä. Sekä edessä että takana on kestävät 17-tuumaiset pinnavanteet. Muita offroad-ominaisuuksia ovat lampun ristikko ja pieni pohjapanssari.

Tämä on Husqvarnan kahdesta luvatusta Svartpilen-mallista ensimmäinen. Toinen, joka perustuu nykyisiin 701-malleihin, paljastetaan todennäköisesti myöhemmin syksyllä. Tyyli on hyvin erikoinen, ja pysähtyessäni saan monta kertaa vastata uteliaiden ihmisten kysymyksiin. Lyhyt, typistetty satula, tankki ja järeät renkaat vetävät katseita puoleensa. Modernin retropinnan alla moottoripyörää kannattelevat KTM 390 Dukesta tutut komponentit. Runko, moottori, svingi, jarrut, takavaimentimet ja etuhaarukka on lainattu suoraan Itävallan-serkulta.

Svartpilenin muotokieli vetää puoleensa.

Musta muovi on lähes saumaton tankista matkustajan satulaan saakka, ja asennon vaihtaminen satulassa on helppoa. Ajoasento on pysty ja jalkakulma mukavan loiva, mikä yhdessä minimaalisten mittojen kanssa tekee pyörästä helposti käsiteltävän. Moottori tuottaa enimmillään 44 hevosvoimaa, ja tämä tapahtuu 9 000 kierroksella.

Offroad-tyylinen malli olisi hyötynyt vahvemmasta keskirekisteristä sora-ajossa. Päällystetyillä maanteillä voimanlähde on kuitenkin vaikuttavan vahva, ja se vetää hienosti koko matkan noin 150 km/h:n nopeuteen asti. Vaihdelaatikossa on selkeät portaat, ja kuudes vaihde on ylivaihteen luonteinen. Vaijerikäyttöinen kytkin on kevyt mutta jokseenkin raskas käyttönen.

Kiinnostavaa kyllä, Husqvarna tarjoaa pyörään Rekluse-sarjan automaattivaihteiston alkuperäisvarusteena. Valmistajan sivun tietojen mukaan sarja maksaa saman verran kuin Akrapovicin slip on -äänenvaimennin, joka juuri tässä moottoripyörässä on varusteena. Brembon edullisemman ByBre-merkin etujarrussa on riittävän hyvä tuntuma ja hyvä pito, mutta kuten 390 Dukessa, takajarrun tuntuma on hieman tahmea. Boschin ABS-järjestelmän saa pois käytöstä, mikä on tervetullut toiminto sora-ajossa. Luistonestoa Husqvarna ei ole Svartpilen 401:lle suonut. Mittaristo on sama kuin Vitpilen 701:ssä, ja myös tässä moottoripyörässä sitä on hieman vaikea tulkita. Olisin mielelläni nähnyt Svartpilenissä saman TFT-näytön kuin 390 Dukessa.

Osaksi ajomatkaa sidon kevyesti pakatun kuivasäkin tankkiin kiinnitettyyn pieneen, outoon muoviseen tavaratelineeseen. Se toimii mukavasti, mutta olisi hyvä, jos tavarateline nousisi hieman tankista sitomisen helpottamiseksi.

 

Muovinen tavarateline koristaa Svartpilen 401:n tankkia jo vakiomallissa.

Ristikkorunko on vakaa, ja pitkä svingi, jossa on suoraan asennettu vaimennin, käyttäytyy turvallisesti riippumatta siitä, kaasutanko kovaa sorateillä vai lisäänkö vauhtia päällystetyillä pikkuteillä.

Pieni paino, hienot etujarrut ja pirteä moottori inspiroivat ajamaan aktiivisesti. Jousituskomponentit WP-logoineen näyttävät rehvakkailta. Jousitusmatka on 142 millimetriä edessä ja 150 millimetriä takana.

Valitettavasti vaimennus on hieman liian pehmeä sekä haarukassa että takavaimentimessa. Matkasta tulee helposti keinuvaa aktiivisessa ajossa, eikä tämän korjaamiseen ole säätömahdollisuuksia. Ongelma ei ole yhtä ilmeinen, kun puksutan ympäri kaupunkia rauhallisella vauhdilla.

T-kappale on saanut hienon Svartpilen-logon. Mittaristo on hieman sekava ja vaikea tulkita.

Valmistaja on ajatellut Svartpilenin ennen kaikkea kaupunkikulkuvälineeksi, mutta kun pyörään on asennettu karkeakuvioiset renkaat ja motocross-ohjaustanko, meitä on vaikea estää kaasuttelemasta sillä pitkin sorateitä.

Ajamisen iloa yhdestä sylinteristä

Husqvarna Svartpilen 401:n yksisylinterinen moottori on sama kuin KTM 390 Dukessa. Iskutilavuus on 373,2 kuutiota, ja moottoriin syötetään bensiiniä ja ilmaa 46-millimetrisen kaasuläppäkammion kautta. Kaasukahvan ja kaasuläpän kontaktia ohjataan Ride By Wire -järjestelmällä, ja moottoriohjaus on Boschilta. Moottori tuottaa enimmillään 44 hevosvoimaa, ja tämä tapahtuu 9 000 kierroksella. Suurin vääntö, 37 newtonmetriä, saadaan 7 000 kierroksella. Tämä tekee pyörästä yhden eniten ajamisen iloa tuottavista pienistä A2-pyöristä.

Hei!

Ymmärrämme, että käytät adblockeria, mutta toivottavasti voit sulkea sen sivustomme osalta. Mainokset ovat perusedellytyksenä sille, että voimme ylläpitää sivustoa.